Iedereen houdt van pinguins?! Google Penguin 3.0 update

Wanneer Google een Penguin of Panda update doet is de SEO-wereld in rep en roer. Getroffen websites kunnen van vandaag op morgen ineens niet meer gevonden worden, wat natuurlijk funest is voor je online zichtbaarheid. BlooSEM legt je kort uit wat Google Penguin doet, hoe je kunt zien of je getroffen bent en hoe je een getroffen site repareert.

Wat is Google Penguin?

Penguin en Panda zijn algoritmes die gericht zijn op het reduceren van SPAM in de zoekmachine resultaatpagina’s (SERPs). Waar Panda zich richt op on-site factoren, lees: weinig/dubbele content, richt Penguin zich op illegale linkbuilding. Links naar je website (backlinks) dragen doorgaans waarde over waardoor je content beter rankt. Links die gekocht zijn of verworven via praktijken zoals linkfarms, linkwheels e.d. worden als illegaal gezien door Google. Google Penguin is een SPAM-filter die bedoeld is om websites die gebruik maken van dit soort praktijken uit de zoekmachine index te houden. Hierbij een kort overzicht.

Penguin versie:Gelanceerd op:% getroffen zoekopdrachten
1.0April, 20123.1%
1.1Mei 2012<0.1%
1.2Oktober 2012~0.3%
2.0Mei 2013~2.3%
2.1Oktober 2013~1%
3.0Oktober, 2014~1%

Google Penguin 3.0

Eerlijkheidshalve is er nog weinig bekend over de exacte inhoud van Penguin 3.0. Tot nu toe lijkt het simpelweg een striktere versie van het oude algoritme te zijn, waar weinig nieuws over te melden is. Industrie-expert op gebied van SEO  (Moz) heeft een diepgaande analyse verricht die dit lijkt te ondersteunen. Dé  gevorderden onder ons kunnen hier de data checken.

Hoe kun je zien of je getroffen bent?

Zoals we al zeiden is Penguin een SPAM-filter. Afhankelijk van de mate waarin je in overtreding bent, worden je slechte backlinks bestraft. Hierdoor zak je flink in de SERPs, of wordt de website er zelfs uit verwijderd. Het logische gevolg is dat je geen zoekmachineverkeer meer binnen krijgt uit Google.

Dit kun je onder andere zien door in Google Analytics in je kanalen rapport te kijken bij ‘organisch’. Als je hier een scherpe terugval ziet is dat mogelijk een signaal dat je getroffen bent door een SPAM-filter. Je kunt ook Google Webmaster Tools checken voor meer informatie. Desondanks zal Google je uit zichzelf niet vertellen dat je getroffen bent, die conclusie moet je zelf trekken.

Ik ben getroffen door Google Penguin, hoe los ik dit op?

Google Penguin richt zich op slechte links, hier ligt dus je focus. Laten we allereerst beginnen met het feit dat het aantal getroffen sites doorgaans vrij laag is. Meestal weet je (agency) zelf wel waar het aan kan liggen. Mocht je het niet direct weten dan kun je het volgende doen:

  1. In Google Webmaster tools kun je een overzicht van je backlinks ophalen. Dit kan eventueel ook met andere gratis tools als Open Site Explorer van Moz.com en de MajesticSEO.
  2. Check je backlinks en kijk welke hiervan sowieso goed zijn – dus op een eerlijke manier verworven. Twijfel je aan een link of heeft deze weinig waarde voor je organisatie, dan is het goed om deze veiligheidshalve toch te verwijderen. Je kunt bijvoorbeeld in het ‘All referrals’ rapport kijken binnen Google analytics, om te zien of de links verkeer naar je site generen. En zo ja, of dit kwalitatief goed verkeer is – bouncepercentage, conversieratio, tijd op site.
  3. Gebruik de disavow tool in Google Webmaster Tools om de links die je niet meer nodig hebt te verwijderen (NL; links afwijzen). Dit doe je door een .txt bestand te uploaden, waarna Google deze links als no-follow (geen waarde) behandeld.

Er is een tool die dit allemaal voor je doet, LinkDetox genaamd, deze is echter betaald.

Wanneer je deze stappen kritisch doorloopt ben je binnen korte tijd weer op weg naar herstel. Ga er wel van uit dat dit tijd nodig heeft.

Stay safe…

  1. Vraag jezelf: heeft deze link waarde voor mijn organisatie/bezoekers? Is het antwoord “nee” dan heb je de link niet nodig.
  2. Richt je op kwalitatieve backlinks, niet op aantallen.
  3. Wordt je benaderd door een onbekende partij met het verzoek om een link te plaatsen, doe dit dan niet.
  4. Blijf je linkprofiel in de gaten houden, je weet immers nooit wie naar je toe linkt. De voornaamste reden waarom de disavow tool er is gekomen is, komt doordat je concurrenten je vindbaarheid negatief kunnen beïnvloeden door slechte sites naar jouw website te laten linken!

Hoe kwalitatief is is het linkprofiel van je website? Laat BlooSEM het beoordelen. Neem contact met ons op en word (weer) goed gevonden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *