Instagram: hoe ziet het ook alweer?
Instagram is in Amerika opgericht en sinds 2010 te vinden in de app stores. In 2012 is Instagram overgenomen door Facebook (tegenwoordig Meta) en groeide het uit tot één van de grootste social media platformen ter wereld. In Nederland zijn ruim 8 miljoen accounts geregistreerd, waarvan ruim 5 miljoen dagelijks door de tijdlijn, stories, reels en explore pagina’s scrollt. Grote kans dat jullie doelgroep hier ook te vinden is!
Is Instagram adverteren geschikt voor ons bedrijf?
Een grote meerderheid van de Instagram gebruikers is tussen de 25 en 29 jaar, constateert Newcom Research & Consultancy in het jaarlijkse social media onderzoek. Hoe ouder de leeftijd op Instagram, hoe minder groot je doelgroep is. Instagram is hierdoor voornamelijk geschikt voor organisaties die een jongere doelgroep willen aanspreken. Naast de wat jongere doelgroep is het van belang dat je organisatie kwalitatieve content heeft of in staat is deze te creëren. Content op Instagram moet de kracht hebben om direct de aandacht van de doelgroep te trekken. Vertel en visualiseer een verhaal over je product, dienst of organisatie als geheel dat niemand wil missen. Bloosem adviseert dan ook om Instagram advertenties alleen in te zetten met beelden van hoge kwaliteit en goede (tekstuele) content die een ietwat kunstzinnige of ‘premium’ uitstraling hebben. Een platte advertentie die rechtstreeks uit de actiefolder komt of het aanbieden van (saaie) zakelijke producten zal naar alle waarschijnlijkheid niet effectief zijn.
Voor welke doelstelling kan ik Instagram Adverteren inzetten?
Of je nu meer bekendheid of engagement wilt, je websiteverkeer wilt boosten, of op zoek bent naar meer sales, leads of app promoties: Instagram is overal voor in te zetten. Bij het opzetten van de campagne is het vooral belangrijk dat je goed nadenkt over wie je wilt bereiken met de campagne. Ben je op zoek naar meer leads en ben je actief in de B2B-sector? Dan heb je meer kansen op LinkedIn. Maar ben je eigenaar van een webshop, actief in de reisbranche of bied jij een ander B2C product of dienst? Dan is Instagram zeker interessant!
Hoe kun je adverteren op Instagram?
Om een advertentie live te zetten moet je je Instagram account koppelen aan je Meta Businessmanager. Via het Meta campagnebeheer kun je dan advertenties maken voor Instagram. Je kan ervoor kiezen om de advertentie alleen op Instagram te draaien of gelijktijdig ook via Facebook extra zichtbaarheid te creëren. Daarnaast kun je per campagne selecteren waar op Instagram je de advertentie wilt vertonen. Er zijn namelijk vijf opties en die bespreken we hieronder.
Mogelijkheden Instagram adverteren
Instagram biedt heel veel mogelijke plaatsingen voor advertenties. Waar je in het begin kon kiezen uit alleen adverteren op de Instagram feed zijn er nu veel meer opties. Wij bespreken ze allemaal!
Instagram Feed
De Instagram Feed is de tijdlijn. Hier scroll je door alle berichten die geplaatst worden door accounts die jij volgt, maar je ziet ook berichten van accounts waarvan Instagram denkt dat die passen bij jouw interesses. En tussen deze berichten door worden ook advertenties geplaatst. Op de Instagram feed kun je adverteren met video’s en statische afbeeldingen.
Instagram Profile Feed
De Instagram Profile Feed is de tijdlijn van een specifiek profiel. Dus stel dat je het Instagram profiel van een vriend(in) bekijkt, kan het zijn dat je tussendoor ook advertenties van bedrijven tegenkomt. Je komt niet op elk Instagram profiel advertenties tegen, want er zijn twee voorwaarden. Het profiel moet openbaar zijn en de eigenaar van het account moet 18 jaar of ouder zijn.
Instagram Stories
Sinds enkele jaren is Instagram Stories niet meer weg te denken. Uren zitten we te scrollen tussen alle verhalen die gedeeld worden. En het is niet te missen: ook hier worden tussendoor advertenties vertoond. Inmiddels is dit ook één van de meest gebruikte advertentie-opties binnen Instagram.
Instagram Reels
Deze optie binnen Instagram is het meest recent toegevoegd. Door de populariteit van TikTok kon Instagram niet achterblijven en dus introduceerden zij Reels. Waar je bij Instagram Stories een video van max 15 seconden kan plaatsen, heb je bij Reels max. 15 minuten de tijd. Al raden wij aan zeker geen advertenties van 15 minuten in te zetten. Wat wij wel de ideale lengte vinden? Wij adviseren altijd om een video van rond de 15 seconden te gebruiken voor campagnes. Wil je Reels inzetten? Dan adviseren wij wel om een goede video te maken dat een verhaal vertelt en aanzet tot actie. Want anders scrollt de doelgroep snel door naar de volgende.
Instagram Explore
Het gedrag dat jij op Instagram vertoond helpt Instagram ook om te identificeren wat jouw interesses zijn. En dat is terug te zien in jouw Instagram Explore. Hier zie je een combinatie van Reels en berichten die op de tijdlijn zijn geplaatst door openbare profielen. En deze feed kan dus ook per dag verschillen. Ben je geïnteresseerd in de Olympische Spelen dan krijg je automatisch ook veel content te zien over de Olympische Spelen of andere sporten.
Advertentietypes Instagram
Instagram biedt drie verschillende soorten advertentietypes:
- Foto-advertenties
- Video-advertenties
- Carrousel-advertenties
Foto-advertenties
Een Foto-advertentie bestaat, zoals de titel het al zegt, enkel uit één foto. Naast de foto kun je ook nog een tekst plaatsen met een aan te raden lengte van 125 tekens. Een langere tekst kan ook, maar deze wordt dan afgebroken met de tekst ‘meer weergeven’.
Video-advertenties
Met een video-advertentie plaats je een video als advertentie met een maximale lengte van 241 minuten. Zoals we al eerder schreven raden wij een maximale lengte van 15 seconden aan. Ook bij dit advertentietype kun je een tekst als onderschrift plaatsen.
Carrousel-advertenties
Met dit type advertentie kun je door meerdere afbeeldingen ‘swipen’. Dit advertentietype zie je steeds vaker voor recruitment campagnes of om een product of dienst uit te lichten. Je kunt 4-10 visuals toevoegen met ieder ook een aparte CTA en URL. Uiteraard kun je ook hier nog een tekst toevoegen.
Collection Advertenties
Dit advertentietype is als laatste toegevoegd en is met name interessant voor bedrijven die een webshop en dus een productfeed hebben. Want met dit advertentietype kun je meerdere producten uitlichten. Is iemand geïnteresseerd in het product dan kan die persoon direct vanuit de advertentie de productpagina bezoeken en gaan shoppen.
Tips voor advertenties op Instagram
Wil je gaan starten met het bouwen van een Instagram campagne dan hebben we nog een paar praktische tips:
- Meta raadt aan om voor de tekstlengte 125 tekens aan te houden. Een langere tekst kan ook, maar dan wordt de tekst afgebroken door ‘meer weergeven’. De gehele tekst is dan dus niet in één opslag te zien.
- Voor de visuals raden we aan drie formaten te maken, zodat de video of afbeelding op alle plaatsingen mooi vertoond wordt. De afmetingen zijn:
- 1080×1080 pixels voor op de Instagram Feed
- 1080×1920 pixels voor Instagram Stories en Instagram Reels
- 1920×1080 pixels voor Instagram Explore
- Ga je Instagram Stories inzetten? Let er dan op dat je bovenin (250 pixels) en onderin (340 pixels) ruimte leeg houdt van creatieve elementen. Bovenin komt namelijk jullie Instagramprofiel te staan en onderin komt de Call-to-Action te staan. Als je hier dus content plaatst is dat niet meer zichtbaar.
Welke targeting opties zijn er op Instagram?
Instagram kent dezelfde uitgebreide targeting opties als Facebook. Dit betekent dat er zeer specifiek getarget kan worden en je echt de doelgroep bereikt die bij je product of organisatie past. Een greep uit de opties:
- Leeftijd, geslacht en taal
- Interesses; keuze uit ruim 1000+ interesses
- Demografische gegevens; opleiding, relatie, beroep
- Geografisch; land, stad, regio
Daarnaast kun je bij Instagram gebruik maken van je eigen data:
- Remarketing van je website, maar ook van je Facebook of Instagram bedrijfspagina
- Look-a-like audiences van remarketing doelgroepen
- Contactlijsten. Let wel: deze contactgegevens moet je wel volgens de GDPR regels verzameld hebben
Wat kost Instagram adverteren?
De kosten voor adverteren op Instagram worden berekend op basis van CPC (kosten-per-klik) of CPM (kosten-per-1.000 vertoningen). Je kunt binnen de advertentiegroep aangeven waar je voor kiest. Er zit niet heel veel verschil tussen de kosten op Facebook of op Instagram, maar doordat Instagram op dit moment actiever gebruikt wordt, zijn de prijzen daar iets hoger. Maar gemiddeld zie je een kost per klik voor een See of Think campagne tussen de €0.30 en €1. Dit is afhankelijk van de grootte van de doelgroep en de concurrentie. Voor een retargetingcampagne zijn de kosten per klik over het algemeen hoger, omdat de doelgroep veel kleiner is.
Heb ik een Instagram-account nodig om te adverteren?
Het is niet noodzakelijk om een Instagram-account te hebben om te kunnen adverteren. Wel heb je een Facebook-advertentieaccount nodig. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden bij het adverteren zonder Instagram-account:
- Zonder account kun je niet reageren op je advertentie. Als je veel reacties ontvangt is het zonde als je daar niet op kunt reageren, zeker als deze negatief zijn.
- De getoonde gebruikersnaam is de naam van je Facebook-pagina. Deze wordt anders weergegeven dan accounts die wel adverteren met een gekoppeld Instagram-account: grijs en niet klikbaar. Tevens wordt je gebruikersnaam automatisch ingekort als deze te lang is.
Bloosem adviseert om altijd een apart Instagram-account op te zetten om te adverteren.
Starten met Instagram adverteren!
Heb je interesse in het opzetten van een Instagram campagne, en wil je hulp van een professional? Neem dan contact op met Bloosem!