Jouw affiliate programma nieuw leven inblazen: 8 praktische tips

Affiliate marketing programma’s zijn er in alle soorten en maten en ook in allerlei verschillende fases. Nieuw, in ontwikkeling, maar ook: slapend. Je programma loopt op zich wel, er komen wat sales binnen, je stuurt af en toe een mailing. Gaat prima toch? Maar het grootste deel van je sales (zo’n 80%) zal uit een klein groepje publishers (meestal zo’n 10-20%) komen. Herkenbaar? Tijd om je affiliate programma nieuw leven in te blazen en je publishers te activeren!

1. Programma update

Kijk eerst eens goed naar je eigen programma. Wanneer heb je voor het laatst je programma voorwaarden doorgenomen? Is je advertentiemateriaal nog actueel? Stuur je regelmatig mailings en zet je wel eens een actie op poten? Dit heb je wel nodig om een behoorlijk programma te runnen en je publishers geïnteresseerd te houden.

Als er een actie voor jouw klanten is, dan kan dit gelijk een reden zijn om je publishers aan te sporen. Een goede deal voor de klant verkoopt namelijk goed en is dus ook voor hen interessant om te promoten! Zorg dat je passend advertentiemateriaal hebt wat de publishers kunnen inzetten.

bonustip

Als je een actie opzet, vraag dan aan je accountmanager of je mee kunt in de publisher nieuwsbrief. Deze wordt doorgaans goed gelezen en zo valt je actie direct op!

ortel-valentijnsactie

2. Activatie campagne

Hoe ga je je affiliate programma dan nieuw leven inblazen? Dit kun je doen middels een activatiecampagne; een campagne om die 80% slapende publishers wakker te schudden. Natuurlijk is een deel van die groep niet actief omdat het bijvoorbeeld kleine sites zijn met heel weinig traffic of omdat de beheerders niet meer actief bezig zijn met hun site. Ze cashen gewoon wat er binnenkomt en doen verder niks meer met hun platform. Maar er is ongetwijfeld ook een groep die wel actief is, maar niet in jouw programma. Die groep moet je zien te bereiken.

Stuur ze eens een mailing en probeer ze te stimuleren met een activatiebonus. Je kunt bijvoorbeeld de eerste zoveel orders dubbel vergoeden of een beloning uitloven voor de snelste stijger (incrementale sales bonus). Je kunt ze ook belonen met producten, een gratis abonnement of een kortingsbon voor jouw webshop.

3. Staffelbonus

Ook kun je – voor iedereen in het programma – een staffelbonus invoeren. Maak bijvoorbeeld drie categorieën van een bepaald aantal sales en koppel daar een extra bonus aan. Heb je meer dan 100 orders? Dan val je in de gouden categorie en ontvang je €100 extra. Meer dan 50 sales is zilver en €50 bonus en meer dan 25 is brons en goed voor €25 bonus. De aantallen en bedragen hangen natuurlijk af van het gemiddeld aantal sales en de vergoedingen en omzet van je producten. Dit moet wel een beetje in verhouding zijn.

goud

4. Schakel je accountmanager in

Je accountmanager is er om jou te helpen en jouw programma beter te maken. Maak daar dus ook gebruik van! Vraag hem om een benchmark analyse; een vergelijking van jouw programma ten opzichte van andere programma’s. Hoe is de conversieratio bij anderen? Hoe hoog is hun afkeur?

Je kunt ook zelf binnen je netwerk andere programma’s bekijken. Wat voor vergoedingen geven concurrenten? Is hun cookietijd wellicht veel langer dan die van jou? Publishers willen uiteraard zo veel mogelijk geld verdienen en zullen (naast kwaliteit van het aanbod) de voorkeur geven aan een adverteerder met een langere cookieperiode, een hogere conversieratio en een lagere afkeur.

Ook kan je accountmanager een ‘publisher gap analyse’ maken; oftewel welke publishers zijn actief bij je concurrenten en niet bij jou? Als ze nog niet in je programma zitten dan is het hoog tijd ze te benaderen, en als ze al wel in je programma zitten dan wil je hen gaan activeren.

affiliate-netwerken-awin-affilinet-tradetracker-daisycon

5. Vraag het aan je publishers!

Dit klinkt heel simpel en dat is het ook; vraag eens aan je publishers wat ze van je programma vinden. Door middel van een publisher enquête kun je hun mening vragen. Denk aan:

  • Vragen over jouw programma; wat vinden ze goed en minder goed?
  • Vragen over je vergoedingen; zijn die concurrerend?
  • Vragen over het netwerk; zijn ze daar tevreden mee? Welke dashboards en rapportagemogelijkheden gebruiken ze?
  • Vragen over het advertentiemateriaal; kunnen ze daarmee uit de voeten?
  • Vragen over jullie contact; lezen ze de mailings?
  • Vraag naar verbeterpunten; wat moet de adverteerder doen om interessant(er) voor hen te worden?

Met deze input kun je aan de slag met je programma. Je publishers voelen zich gehoord en jij weet waar de verbeterpunten liggen. Als dat geen win-win situatie is!

6. Kom zelf met ideeën

Een mooie binnenkomer bij het benaderen van stille publishers is door zelf met ideeën te komen. Laat zien dat je hun site bekeken hebt en laat weten waar je graag zou willen staan – in een top 5 lijstje bijvoorbeeld. Is de informatie over jouw product of dienst verouderd? Lever dan de actuele informatie direct aan, samen met wat beeldmateriaal. Zo kan de publisher direct aan de slag en is de drempel minder hoog om de content een te passen en jou (weer) actief te gaan promoten.

simyo-content-pakket

7. Benader je publishers persoonlijk…

Veel publishers zijn afgemeld van de mailings van het netwerk omdat ze anders overladen worden met berichten. In affiliate marketing is relatiemanagement enorm belangrijk. Publishers willen zich belangrijk voelen. Probeer dus zo veel mogelijk persoonlijk contact met ze te hebben. Waarschijnlijk heb je met het top publishers sowieso al contact per mail en niet via het netwerk. Als je er dankzij een benchmark of gap analyse achter bent gekomen welke publisher je graag zou willen activeren, benader ze dan persoonlijk. Zo weten zij wie er ‘achter het programma’ zit en zullen ze sneller geneigd zijn voor je aan de slag te gaan, dan op basis van een bericht via het netwerk.

8. …and make them feel special!

Publishers zijn net mensen 😉 en die willen zich graag speciaal voelen. Verras ze dus van tijd tot tijd! Dit kun je met een ludieke actie doen. Enkele voorbeelden hiervan:

  • Stuur ze eens een sample, een klein product of een tegoedbon voor je shop
  • Stuur ze wat lekkers met Halloween, Sinterklaas of Pasen
  • Stuur ze een kaartje voor hun verjaardag

Ook kun je overwegen eens een publisher event te organiseren. Zo creëer je extra binding met jouw merk en een sterkere band tussen publisher en adverteerder.

SimyoSinterklaas

Tot slot

De 80/20-regel geldt voor de meeste affiliate programma’s en daar is ook helemaal niets mis mee. Je hebt ook publishers die vrij weinig verkeer doorsturen, maar áls ze verkeer doorsturen zijn het waarschijnlijk hele relevante bezoekers. En publishers die wel veel verkeer doorsturen maar niet converteren zijn er ook; die doelgroep kun je via remarketing opnieuw benaderen. Zolang je een goede relatie onderhoudt met je top publishers zal je programma redelijk stabiel doorlopen.

Maar wil je je programma laten groeien, dan kun je naast recruitment ook met het activeren van je huidige publishers aan de slag gaan. Je weet nu beter hoe je dat kunt doen. Kun je hierbij hulp gebruiken of wil je je affiliate marketing werkzaamheden volledig uitbesteden? Neem dan contact op met één van BlooSEM’s affiliate marketing experts!

Affiliate marketing uitbesteden

Haal meer rendement uit je affiliate programma door het management ervan uit te besteden! Affiliate marketing is arbeidsintensief, niet iets wat je ‘even erbij doet’. Relaties opbouwen en onderhouden met affiliates kost veel tijd. Door affiliate marketing uit te besteden bespaar je tijd die je kunt gebruiken voor andere (online marketing) activiteiten.

Affiliate Marketing

“BlooSEM is een zeer prettige sparringspartner! Ze zijn betrokken en gedreven, altijd op zoek naar het maximale resultaat voor hun adverteerders”

Dirk DelfgaauwSr. Account Manager & Industry Lead Telecom
awin-partner

 Eva-promovenster

Benieuwd naar wat BlooSEM voor jouw affiliate programma kan betekenen? Neem contact op met Eva voor een vrijblijvend adviesgesprek!