Klaar voor de feestdagen? Check je campagnes!

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

De feestdagen komen er aan! Ook dit jaar wil je weer in de spotlights staan en dat vele klanten jou online makkelijk vinden. Vorig jaar deelden we al een checklist voor Google Shopping en Sponsored Products, dit jaar lees je tips die je kan inzetten op meerdere online kanalen. Doe er je voordeel mee!

Is jouw campagne klaar voor de feestdagen?

Google Ads

  • Seasonal bidding

    Verwacht je komende feestperiode een hogere conversie, omdat je nieuwe acties hebt voor Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en of Kerst?

    Met Google Ads nieuwe optie ‘Seasonality Bidding’ kan je inspelen op grote te verwachten pieken (of dalingen) van je  conversie aantallen. Google neemt dit automatisch mee in je biedingen. Je biedingen zullen in die periode nog smarter en effectiever zijn. Zeker voor kortlopende acties het testen waard.

  • Countdown functie

    Deze functie is niet nieuw maar wel heel effectief! Heb jij een speciale aanbieding voor de feestdagen? Of duurt jouw aanbieding nog maar 6 dagen? Dan kan je deze countdown functie toevoegen. Zo breng je Cialdini’s beïnvloedingsprincipe van schaarste echt in praktijk. Een klant is dan eerder geneigd voor jouw aanbod te kiezen, bang de actie anders mis te lopen.

  • Optimaal mobiel!

    Steeds meer wordt er gezocht via mobiele apparaten en vooral tijdens de feestdagen. Zie je in jouw statistieken ook dat er steeds meer gezocht wordt via smartphone en tablet? Pas dan je biedingen specifiek aan voor deze apparaten, en behaal meer rendement!

  • Remarketing

    Als het goed is maak je al gebruik van remarketinglijsten, maar zeker voor en tijdens de feestdagen is dit extra belangrijk. Veel consumenten oriënteren al ruim voor de feestdagen wat ze willen gaan kopen, maar wachten nog op aanbiedingen. Als jij deze ‘koopjesjagers’ al eens naar je website hebt getrokken kan je ze straks nog beter bereiken met een remarketingcampagne!

Emailmarketing

Niet alleen jij bent heel druk met de feestdagen en hebt een volle inbox, ook jouw emailmarketing publiek ontvangt vele nieuwsbrieven en actie e-mails. Hoe dan toch op te vallen?! Bijvoorbeeld door verzending op het juiste moment. Bedenk een leuke en opvallende onderwerpregel. Zorg dat je e-mail snel laadt, overzichtelijk is en dat hyperlinks goed werken. En maak gebruik van goede UTM codes om je verkeer te volgen.

Ook in je e-mailing kan je gebruikmaken van een countdown timer! Er zijn diverse programma’s om zo’n countdown te maken. Eventueel kan je het ook in de code zetten. Zo kan je in de e-mail extra laten opvallen dat je aanbieding maar een aantal dagen of uren geldig is; “sla nu je slag, anders …!”

Facebook Collaborative Ads

Facebook faciliteert een nog intensievere samenwerking tussen een merk en single- en multi-brand webshops. Een merk kan op zijn eigen Facebookpagina adverteren met (een deel van) de catalogus van een webshop. Door het delen van een segment van de catalogus worden bepaalde producten getoond op de Facebookpagina van betreffend merk. Een klik landt in de webshop. Meer over deze nieuwe feature lees je in onze Facebook update!

Ruim budget

Niet alleen jij, ook de vele concurrenten schreeuwen tijdens de feestdagen om aandacht en willen maximaal verkopen. Het aantal zoekopdrachten bij Bing en Google zal flink stijgen en e-mail inboxen stromen vol. Max CPC’s zullen verhoogd moeten worden om in de Facebook en Instagram tijdlijnen van je doelgroep te komen. Ben flexibel om budget te verschuiven tussen kanalen of binnen campagnes. Zorg zeker voor meer dan voldoende budget om aan die ‘piekvraag’ te voldoen!

Meten = weten

Het is een bekende open deur, maar houd je campagnes nauwgezet in de gaten tijdens de feestdagen. Zorg dat je tracking op orde blijft, en meet de impact van elke handeling. Kijk welk kanaal, welke campagne, welke advertentievorm, welke propositie en welk apparaat goed scoort. Pas je keuzes aan op basis van voortschrijdend inzicht!

Evalueer ook na de feestmaand al je acties! Wat ging er goed, wat kan de volgende keer nog beter? Welke handelingen hadden welk gevolg? Breng alle data overzichtelijk in kaart, of nog beter, maak een realtime dashboard. Zo sta je nog beter voorbereid aan de start van de volgende feestdagen.

 Daan-promovenster

 Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Daan!