Knallend het jaar uit: Zoek- en aankoopgedrag rond de feestdagen

Shopping Cart with present

 

…Sint/Kerstman zat eens te denken wat hij jou zou moeten schenken.
Wellicht een blog post wat je aanzet tot nadenken.
Vele extra conversies in de online shop misschien?
Het belang van de feestdagen is wel iets wat je moet gaan inzien…

 

 

Goed Verhaal

Vanaf nu is het tijd om te knallen, of beter gezegd: “knallend het jaar uit” te gaan. De verlanglijsten zijn (zo goed als) gemaakt en het beraad of iemand dit jaar wel of niet ‘lief’ is geweest is afgerond. Nu is het moment om te gaan investeren en je te focussen op het binnenhalen van de laatste conversies.
Er zijn al vele blogs geschreven over het belang van de feestdagen. Wij zetten de feiten, ideeën en de to-do´s voor je op een rij.

De feiten

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org verwacht dat de omzet van online webshops in de feestmaand december dit jaar, in vergelijking met vorig jaar, gaat toenemen met 20 – 25%. Onderstaand vind je de belangrijkste feiten en tips die jou gaan helpen om de verwachte groei van Thuiswinkel.org te verwezenlijken.

Informatie

In 2010 gebruikte een gemiddelde shopper 5 bronnen voor het vinden van informatie voordat ze overgaan tot aankoop. Afgelopen jaar waren dat al 12 bronnen. Social is een voorbeeld van een nieuwe bron. Als mensen aan het winkelen zijn voor de feestdagen, gebruiken ze Facebook op hun mobiele apparaat 4 keer vaker dan zoekmachines. Let’s get social!

Consumenten besteden online veel tijd aan het lezen van reviews, beoordelingen en het bekijken van product video’s en beginnen al ruim van tevoren met het zoeken naar cadeaus via meerdere devices. Hierdoor duurt het aankoopproces veel langer dan normaal. Tevens zoekt 92% van de shoppers online naar de beste aanbieding.

Consumenten komen steeds gerichter naar de winkel en zijn vaak voorafgaand al goed geïnformeerd dankzij de vele informatie die online te vinden is. On-the-go consumenten zijn zelfs meer dan 15 uur per week actief op de smartphone op zoek naar informatie!

Mobiel

Even naar cadeaus ‘Googlen’ en wenslijsten maken tijdens een reclameblok, in de bus, in de trein of tijdens het koken is gemeengoed geworden.

Daarnaast gebruikt 1 op de 3 shoppers zijn smartphone in de fysieke winkel voor het vinden van informatie in plaats van advies te vragen aan één van de medewerkers. De smartphone wordt om die reden de nieuwe ‘shopping assistent’ genoemd. De winkel krijgt de nieuwe benaming ‘local distribution center’. Aanwezig zijn op mobiel is ook om die reden een must!

“Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others feelings after an experience with you becomes your trademark” – Jay Danzie

 

Tips en ideeën voor retailers

 

Website

  • Is jouw site al ‘mobile-friendly’?
  • Pas je site aan, ga voor een feestdagen lay-out
  • Maak speciale landingspagina’s met specifieke sinterklaas en kerstcadeaus
  • Vermeld de USP’s en call-to-actions duidelijk zichtbaar op de landingspagina(‘s)
  • Plaats reviews van je klanten online
  • Bied de mogelijkheid tot het maken van een verlanglijst op je webshop
  • Zorg voor inspiratie en beleving. Post je producten o.a. op Pinterest en Instagram
  • Maak productvideo’s en voeg deze toe op je eigen YouTube kanaal

Service

Loesje Sinterklaas

  • Bied de mogelijkheid om goederen op te halen
  • Inpakservice
  • Gratis verzending in de maand december
  • Speciale kortingscode voor de feestdagen

AdWords

  • AdWords campagnes aanpassen aan actie en feestdagen
  • Vergeet je sitelinks en highlight-extensies niet aan te passen
  • Zorg voor voldoende dagbudget
  • Bied minder voor mobiel als je geen mobiel vriendelijke website hebt
  • Start een retargeting campagne voor o.a. verlaten online winkelwagens
  • Maak een shopping campagne met de bestsellers
  • Stel prioriteiten in bij de shopping campagnes

En verder…

  • Vergeet ook de offline communicatie niet
  • Promoot je actie via een e-mail nieuwsbrief
  • Beloon trouwe klanten, ook na de feestdagen
  • Retargeting op Facebook
  • Benader bloggers wanneer zij lijstjes maken met cadeautips (of schrijf er uiteraard zelf één)
  • Stuur een handgeschreven wenskaart met vermelding van een kortingscode

Ben jij klaar voor een knallend uiteinde?

P.S. vergeet niet je succes te meten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *