LinkedIn update mei – personen taggen, nieuwe audiences & meer

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

LinkedIn features 2019

In januari schreven we al over updates, trends & tips voor LinkedIn in 2019. De ontwikkelingen gaan echter razendsnel en sindsdien zijn er alweer een aantal interessante features uitgerold. Zo krijg je na een connectieverzoek nu ook direct een mogelijkheid de bedrijfspagina van die persoon te volgen. Zie jij het aantal volgers al stijgen? Lees hieronder snel meer over deze en andere LinkedIn updates.

  • Lookalike audiences

    Een update uit de Campaign Manager: het is nu mogelijk om van je doelgroepen een ‘lookalike’ audience te maken. Dat is een lijst met personen waarvan LinkedIn vindt dat ze lijken op de oorspronkelijke lijst. Google kent dit als ‘similar audiences’ en ook binnen Facebook Advertising is dit al lange tijd mogelijk. Ook zijn er nu ‘audience templates’ beschikbaar, voorgedefinieerde doelgroepen met bepaalde interesses of kenmerken.

  • Pagina volgen na connectie

    Sinds kort is het zo dat je de mogelijkheid krijgt om de bedrijfspagina te gaan volgen van de persoon waar je zojuist mee geconnect bent. Bij de bevestiging wordt namelijk de pagina + follow-button getoond, waarmee het aantal likes van bedrijfspagina’s aanzienlijk zal stijgen. Persoonlijk ben ik van mening dat deze functie er allang had moeten zijn… maar beter laat dan nooit!

  • Personen taggen in foto’s

    Sinds kort kun je personen taggen in foto’s op LinkedIn, hier rechts zie je een voorbeeld. Dit vergroot je bereik enorm, bovendien krijgen je collega’s of connecties dan ook gelijk een melding. Kunnen ze gelijk je post even liken! Ook krijg je nu de optie om afbeeldingen een alt text mee te geven, waardoor ze makkelijker gevonden kunnen worden. Vul deze dan ook zeker in.

  • Nieuwe reactiemogelijkheden

    In navolging van Facebook zijn er nieuwe ‘reactie’-mogelijkheden; naast iets te liken (👍) kun je iets nu iemand feliciteren/iets vieren (👏), medeleven tonen (❤️), iets verhelderend vinden (💡) of je nieuwsgierigheid uiten (🤔). Je krijgt een totaal aantal ‘reacties’ te zien bij je post, niet te verwarren met als iemand reageert oftewel een comment achterlaat. De reacties hierover zijn verdeeld, sommigen vinden dit echt meer bij Facebook passen dan bij LinkedIn. Het hartje is niet heel zakelijk, maar de overige lenen zich wel voor professionele reacties.

Personen taggen in LinkedIn
Reactiemogelijkheden LinkedIn

  • Scheduler

    LinkedIn Scheduler is een feature die momenteel nog enkel voor recruiters beschikbaar is. Met deze functie kunnen geïnteresseerde kandidaten jouw calender availability zien en een call met jou inplannen. Deze integratie werd al een tijdje verwacht vanwege de overname van LinkedIn door Microsoft, maar is verrassend genoeg ook al mogelijk met een Google Calender.

  • Teammates

    Met de Teammates functie kun je binnenkort je collega’s aanmerken als zodanig, waardoor je hun updates niet meer zult missen. Het algoritme houdt dan rekening met je voorkeuren, net zoals je dat bij Facebook ook kunt instellen. Volgens LinkedIn zijn we namelijk 60% meer geneigd de interactie aan te gaan met collega’s. Wel stimuleert dit de zogeheten peer bubble alleen nog maar meer, waarbij collega’s elkaars content continu liken en delen.

    Nog beter zou het zijn als je een soortgelijke mogelijkheid zou hebben om van bepaalde inspirerende connecties je voorkeuren aan te geven. Ook een soortgelijke melding voor bedrijfspagina’s zou zeer welkom zijn, zodat de bedrijfscontent bovenaan komt te staan in de tijdlijn van je collega’s (dit is ook in Facebook al mogelijk).

  • In de buurt-functie

    Okay, we bekennen: deze functie is niet nieuw, maar we merken dat veel mensen hem niet kennen. Als je wilt connecten met mensen waarmee je in een meeting zit of die je ontmoet op een event, is daar een hele snelle manier voor. Ga in je app naar het ‘Contacten’-gedeelte en klik bovenin op ‘In de buurt’ (UIT). Hiervoor moet je Bluetooth wel aanstaan. Vervolgens verschijnen andere personen die datzelfde hebben gedaan, op de In de buurt-pagina. Met één klik kun je ze uitnodigen om te connecten. Zodra je weer van deze pagina weggaat, word je ook niet meer gevonden.

Kortom, weer een hoop updates vanuit LinkedIn, waarmee ze het platform weer een stukje beter maken. Welke nieuwe features ga jij gebruiken of zou jij graag willen zien?

 Isabelle

Meer weten over LinkedIn Advertising? Neem dan contact op met Isabelle!