Meta description: 5 SEO tips

De ‘meta description tag’ wordt gebruikt om een samenvatting van de pagina te geven aan zoekmachines. Deze tag is vergelijkbaar met de beschrijvende regels uit een advertentietekst van Google AdWords. Deze tag is niet zichtbaar op de pagina, maar is te vinden in de broncode binnen het <head> element. Deze is te vinden onder: <meta name=”description” content=”hier komt de beschrijving van jouw website“>.

Wel of niet belangrijk?
Goed om te weten is dat de ‘meta description tag’ geen invloed heeft op de zoekmachine ranking. Echter, door een duidelijk, aantrekkelijk zoekresultaat zijn gebruikers eerder geneigd hierop te klikken. Hierdoor wordt de CTR (click-through rate) positief beïnvloed, wat wel een rankingfactor is. Er is dus een indirect positief effect.

Wanneer je de ‘meta description tag’ niet zelf invult doen de zoekmachines dat voor jou. Vaak wordt een stuk tekst van de eerste alinea op de betreffende pagina 1-op-1 overgenomen door de zoekmachines. Grote kans dat deze zin wordt afgekapt (door drie puntjes) omdat het te lang is en dat dit dus niet het stuk tekst is die uitnodigt om te klikken. Dat willen we niet!

Voorbeeld meta description

Hoe lang?

Gebruik bij het (her)schrijven van de ‘meta description’ als richtlijn niet meer dan 155 karakters. De lengte wordt niet bepaald door het aantal karakters maar in pixels. Bij het gebruik van veel brede letters (A & W) of hoofdletters wordt de ‘karakter limiet’ sneller bereikt.

Heb je veel mobiel verkeer? Dan is het verstandig om een andere strategie aan te houden. De ‘meta description’ wordt op mobiel afgekapt bij ca. 120 karakters. Schrijf om die reden een geoptimaliseerde tekst van 120 karakters die in ieder geval de belangrijkste informatie en USP’s bevatten. Gebruik de overige 35 karakters voor bijvoorbeeld de ‘call to action’ of overige informatie. Bij vertoning op mobiel ben je in ieder geval verzekerd van een juiste weergave zonder afgekapte zinnen én met de belangrijkste boodschap. Het gebruik van 120 karakters (+ 35) is het ‘best scenario’, zeker met het oog op de alsmaar toenemende verkeer van mobiele apparaten.

Gebruik deze Snippet Optimization Tool bij het (her)schrijven van de tag. Deze tool geeft precies aan hoe jouw aangepaste ‘meta description’ er uit ziet in de SERP (Search Engine Result Page). De SERP is kort gezegd de resultatenpagina van een zoekmachine.

Uniek (!)

Het is belangrijk om een unieke (!) ‘meta description’ per pagina te hebben. Tenslotte heeft iedere webpagina je bezoeker iets anders te vertellen.

“I know I’m awesome, but stop copying me”

Om de CTR te verbeteren is het van belang om unieke beschrijvende zinnen te schrijven die eindigen met een ‘call to action’: een oproep tot actie. Voorbeelden van een goede ‘call to action‘ (CTA) zijn:

  • Meer weten? Klik hier.
  • Meer informatie op de website.
  • Gratis verzending – morgen in huis
  • Tijdelijk slechts € xx,xx
  • Etc.

Daarnaast is het van belang om de belangrijkste zoekwoorden te verwerken. Ook dit heeft geen direct effect op de ranking, maar Google en andere zoekmachines maken de woorden dikgedrukt wanneer het zoekwoord overeenkomt met de ingevulde zoekopdracht. Slim hierbij is om je keyword iets verder in de description op te nemen, zodat deze meer in het oog springt.

Kort samengevat: 5 SEO tips

  • Maak voor iedere pagina een unieke ‘meta description tag’
  • Probeer de zoekterm terug te laten komen
  • Voeg een ‘call to action’ toe
  • Gebruikt voor desktop niet meer dan 155 karakters (of 923 pixels)
  • Best scenario: 120 karakters (boodschap) + 35 karakters (overige informatie)

Hulp nodig bij het (her)schrijven van de ‘meta description tag’?
Bel BlooSEM op 035 – 30 30 320 voor meer informatie!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *