Mobiel verslaat desktop

Dit interview met Vivian is gepubliceerd in Online Retailer nummer 18, verschenen in december 2016. 

Google roept al jaren dat mobiel sterk groeiende is en uit de meest recente cijfers blijkt dat het aantal mobiele zoekopdrachten inmiddels de desktop heeft overtroffen. Kortom, men zoekt meer op mobiel dan op de desktop. Wat betekent dat voor webwinkeliers en wat zijn de voorwaarden van een goede mobiele applicatie? Vivian Allers, Managing Consultant bij BlooSEM, praat ons bij aan de hand van een masterclass die ze heeft gevolgd bij Google.

Gemiddeld kijken we 150 keer per dag op ons mobieltje, begint Vivian. “Dat varieert van een fractie van een seconde tot uren. Webwinkeliers moeten zich realiseren dat steeds meer bezoekers via een mobiel device komen. Het is belangrijk dat een webshop mobielvriendelijk is, ook om gevonden te worden in de organische zoekresultaten. Google straft een webshop af als deze niet mobielvriendelijk is.” Daarnaast is het ook belangrijk dat een mobiele applicatie snel laadt en gebruiksvriendelijk is. “Uit onderzoek van Google blijkt dat mobiele gebruikers het ontzettend irritant vinden als een mobiele applicatie niet snel laadt. Eén seconde maakt al een enorm verschil of de (be)zoeker überhaupt de site betreedt, wel of niet de tijd neemt in de webshop en wel of niet bestelt.”

Accelerated Mobile Pages

Mobiele gebruikers gaan er volgens Vivian vanuit dat alle webshops responsive zijn. “Helaas is dat nog niet het geval. Het is goed om na te denken over de mobiele gebruikers als aparte doelgroep. Dat uit zich bijvoorbeeld in een adaptief design, door het toevoegen of juist weglaten van bepaalde features in vergelijking met een desktopversie. Je moet alleen het hoogstnoodzakelijke tonen en alle andere tierelantijnen op mobiel achterwege laten; dat komt de snelheid van laden en uiteindelijk de conversie van je webshop ten goede.” Een mooi initiatief van Google zijn de Accelerated Mobile Pages, een open webstandaard om pagina’s met versimpelde HTML te bouwen, waardoor de laadtijd tot tien keer sneller verloopt. Deze pagina’s krijgen ook voorrang op pagina’s met een langere laadtijd. Het blijkt dat gebruikers dan ook langer op de webpagina’s blijven, dat de CTR verhoogt en dat uiteindelijk ook de conversieratio verbetert.”

Behalve snelheid en een opgeruimd design is het ook belangrijk dat de call-to-action features in een mobiele versie van een webshop ook duidelijk zichtbaar zijn, zoals click-to-call of click-to-email.”

Appvertizing

Meer en meer bedrijven, ook retailers, investeren in een app. “Een app kun je bijvoorbeeld inzetten om de loyaliteit te verbeteren,” zegt Vivian. “Je kunt op ieder moment in contact komen met de klant door het versturen van een pushbericht.” Aan het realiseren van een app hangt wel een serieus kostenplaatje. “Bovendien is het natuurlijk de bedoeling dat zoveel mogelijk (trouwe) klanten de app ook daadwerkelijk downloaden. Er zijn verschillende manieren om een app te promoten, zoals app install campagnes, waarbij je zoekwoorden inkoopt en jouw app op basis van die zoekwoorden boven niet betalende apps verschijnt. In de Google Play Store kan dat al een tijdje, binnenkort wordt het ook mogelijk om in de App Store (iOS) te adverteren. Ook is het mogelijk om banners in te kopen die dan getoond worden in andere apps.” Deze manier van marketing is nog relatief nieuw, maar wordt door BlooSEM al bij diverse klanten succesvol ingezet, vertelt Vivian. “En zodra iemand een app gedownload heeft, kun je deze technieken ook inzetten om hem aan te sporen de app te gaan gebruiken; app remarketing heet dat.”

voorbeeld-app-install-campagne

Een mobiele versie van een webshop draagt wel degelijk bij aan de conversie, ook al is dat misschien op het eerste gezicht niet duidelijk, merkt Vivian terecht op. “Nog altijd vindt een groot percentage van de aankopen in e-commerce plaats op een desktop, maar mobiel is een voornaam touchpoint dat bijdraagt aan de conversie. Specifieke technieken, zoals call tracking, leveren relevante data en bieden inzichten in hoeverre onder andere een mobiele versie van een webshop bijdraagt aan de customer journey.”

Meer weten over mobile marketing? Neem contact op met BlooSEM.

Lees hier het hele magazine!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *