Na een jaar van afwezigheid is hij weer terug: de Nederlandse e-mailmarketing benchmark 2022, opgesteld door Spotler en Tripolis. Er zijn bijna honderdduizend campagnes onderzocht met bijna zestien miljard mailings, in totaal 24 branches.

Recap van benchmark 2020
Nog even een recap van twee jaar geleden: de gemiddelde open- en klikratio’s waren aan het stijgen. Dit betekende dat e-mails weer meer werden gelezen en dat bedrijven hun doelgroep(en) beter konden bereiken. Is dat anno 2022 nog steeds het geval? En wat kan je als bedrijf hiervan leren?
Nog steeds een stijging in open- en klikratio’s
Vergeleken met twee jaar geleden zitten de open- en klikratio’s nog steeds in de lift. Was het openratio in 2020 39,3%, is het dit jaar 42,63%. Ook de klikratio is gestegen van 7,7% naar 8,5%. De Click To Open Rate is met 1% gestegen tot 18,34%. Meer mensen openen hun e-mails en klikken ook op content in de mail. Dit betekent dat de content steeds beter aansluit bij de doelgroep, goed nieuws dus!

B2B cijfers beter dan B2C
Tot voorkort hadden mailings naar consumenten de hoogste open ratio’s en klikratio’s. Uit de benchmark dit jaar blijkt dat hier een kentering heeft plaatsgevonden. Zo worden B2B-mailings worden voor het eerst vaker geopend en wordt er meer geklikt in een mail. Dit komt op twee manieren naar voren; niet alleen is de klikratio van B2B gestegen, maar de klikratio van B2C is ook flink gedaald. Klikratio verbeter je door je content zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij je doelgroep, zoals personaliseren en het versturen van opvolgmails. Dit gaat bij B2B op het moment dus beter dan bij B2C!
B2B scoort meeste kliks in het weekend?!
De meeste B2B mailings worden verzonden op dinsdag en donderdag. Dat klinkt logisch, zo op een doordeweekse dag. Uit dit onderzoek blijkt echter dat B2B-mailings die in het weekend zijn verzonden, veel meer kliks krijgen! Zeker zaterdag scoort goed. Probeer het een keer uit, en kijk of dit ook voor jouw branche werkt!
Aangezien first party cookie data steeds belangrijker wordt én mailings in B2B meer worden geopend, zien wij (nog steeds) veel potentie in e-mailmarketing.
Definities
- Confirmed Open Rate (COR): aantal unieke personen dat een e-mail opende, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click Through Rate (CTR): aantal unieke personen dat op een link in een e-mail klikte, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click to Open Rate (CTO): aantal unieke personen dat klikte op een link in de e-mail, gedeeld door het totaal aantal unieke opens.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van mailings of ben je op zoek naar tips? Contact Céline!