Nieuw in Bing Ads: Universal Event Tracking

Groot nieuws bij Bing Ads: de aankondiging van Universal Event Tracking!

Simpel gezegd is Universal Event Tracking een manier om prestatie- en conversie doelen te definiëren en bij te houden.

Dit moet adverteerders in staat stellen om het volgende te kunnen bepalen:

  • Welke campagnes het meest effectief zijn, gebaseerd op conversie doelen
  • Welke zoekwoorden beter converteren en lagere bouncerates hebben
  • Wat de ROI van je advertentiebudget is
  • Welk klant segment beter converteert en welk segment meer oplevert
  • Welke engagement zoekwoorden hebben (denk aan bounce rate, pagina’s per bezoek en bezoek duur)

Daarnaast heeft het bedrijf laten weten dat Universal Event Tracking (UET) de weg effent voor audience based remarketing, waar we, als het goed is, niet lang meer op hoeven te wachten!

UET vervangt het huidige Campaign Analytics binnen Bing Ads. De meeste van de bestaande tags blijven nog gewoon werken, echter, tags die voor juli 2013 zijn aangemaakt worden niet meer ondersteund vanaf april 2015. Alle nieuwe tags moeten met UET worden aangemaakt.

Hoe werkt Universal Event Tracking?

UET werkt door op de pagina’s van je website een klein stuk code (ook wel conversie code of conversie tag genoemd) te plaatsen. Deze code verzamelt data en stuurt deze, elke keer dat de webpagina is geladen in de browser, naar Bing Ads. Vervolgens analyseert en aggregeert Bing Ads deze data.
Bing Ads werkt met attributie op de laatste klik bij het toekennen van de conversie. Eventuele voorgaande klikken worden geteld als ondersteunende conversie.

Doelen instellen in UET

Doelen bieden een manier om zakelijke doelstellingen en prestaties van een website te meten en bij te houden. Je kunt van bijna alles wel een doel opstellen. Denk hierbij aan:

  • E-commerce: transacties en aankopen
  • Leadgeneratie: nieuwsbrief- of evenement inschrijvingen, ingevulde contactformulieren etc.
  • Gebruikersgedrag: gemiddelde tijd op de site, het geven van commentaar, het delen van content op social media etc.

UET ondersteunt 4 verschillende doeltypes:

Bing Ads UET Goal Types

Universal Event Tracking is eenvoudig te implementeren, vooral voor mensen die bekend zijn met het opzetten van doelen in Google Analytics.

Bing Ads UET Goal Creation

Waarom overstappen?

Bing Ads geeft hiervoor de volgende redenen:

  • Simpel. Gebruik één tag voor alle campagnes en alle accounts. Hierdoor kun je tijd en moeite besparen.
  • Krachtig. UET laat je elk soort doelstelling meten.
  • Attributie over verschillende campagnes en accounts. Attributie over verschillende campagnes en accounts en stelt je in staat beter te bepalen welke campagnes zorgen voor conversies en hoe de campagnes samenwerken.
  • Meet conversies over verschillende apparaten. In een wereld waar mensen verschillende apparaten gebruiken, kan het voorkomen dat een conversie niet op het apparaat wordt gedaan waar men je advertentie heeft gezien. UET meet conversies over verschillende apparaten wanneer Bing Ads weet dat de apparaten van dezelfde gebruiker zijn.
  • Verbeterde inzichten. Aangezien de data nu niet meer alleen verzameld wordt op de conversiepagina, maar over de gehele site, is Bing Ads beter in staat attributie toe te passen en te rapporteren over engagement metrics zoals gemiddelde tijd op site, bounce rate en gemiddeld aantal pagina´s per bezoek.
  • Werkt naadloos met de meeste tag management systemen. De tags zijn uitgebreid getest met de belangrijste tag management systemen, zoals Google Tag Manager.
  • Doelgroep remarketing. Gebruik dezelfde tag om Remarketing in Paid search in te zetten. Dit stelt je in staat om je advertenties en biedingen aan te passen aan mensen die je website al eerder hebben bezocht. Remarketing wordt in 2015 uitgerold.

Start nu direct met UET!

Ook enthousiast geworden over Universal Event Tracking van Bing Ads? Zorg dan dat je direct overstapt. Je kunt hiervoor de Implementation Guide van BingAds gebruiken of deze video bekijken, maar je kunt het uiteraard ook uitbesteden aan BlooSEM. Misschien is het überhaupt een goed idee om je Bing Ads campagnes eens door BlooSEM te laten beoordelen?
Nog geen Bing Ads campagnes opgezet? Ook dat kan BlooSEM voor je verzorgen! Neem vandaag nog contact met ons op en word ook goed gevonden in Bing.

2 Comments

  1. Dag Agnes,
    Dank voor je reactie! Onze ervaring is dat de verhouding nogal verschilt van branche tot branche, en mede afhankelijk is van concurrentieveld. Voor sommige klanten betalen we in Bing circa 25% van wat we in Google Adwords betalen. Voor andere klanten ligt de gemiddelde CPC voor Adwords en Bing nagenoeg gelijk.
    Ik begrijp dat je nu al adverteert in Bing? Wat zijn je eigen ervaringen?

  2. Agnes schreef:

    Hoi Monique,

    Hoe verhoudt de klikprijs van Bing zich tot AdWords? Als ik namelijk de campagnes importeer denk ik dat de klikprijs voor Bing wel een beetje hoog staat ingesteld. Dat is een aanname maar omdat het marktaandeel van Bing zoveel kleiner is heb ik dat vermoeden, klopt dat? M.a.w. Als ik nu € 1,- betaal voor een klik vanuit AdWords wat is dan zo’n beetje de overeenkomstige klikprijs in Bing Ads?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *