Nu in Nederland: Apple Search Ads! Onze 1e bevindingen.

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Zoekadvertenties in de Apple App store: Apple Search Ads

Het is eindelijk zover; Apple Search Ads is ook in Nederland uitgerold. Konden we in Nederland al jaren adverteren in de Google Play Store, de Apple App Store bleef vooralsnog onbereikbaar voor Nederlandse adverteerders. Met Apple Search Ads kun je er nu voor zorgen dat jouw app bovenaan de zoekresultaten verschijnt van de Apple App Store. Niet te verwarren dus met het realiseren van Apple downloads via bijvoorbeeld een App Campaign (voorheen Universal App Campaign) van Google. Dat was al veel langer mogelijk door een integratie met Firebase of third party applicatie. Search Ads in de App Store dus. We gingen aan de slag en delen kort onze bevindingen met je.

Apple App Store Account

Je kunt diverse versies van de Apple Search Ads account gebruiken. De basic versie is voor de echte dummies en maakt soort van automatisch een campagne waar je nauwelijk op hoeft te letten. Daarnaast is er een advanced versie, die ook in de agency variant bestaat. Deze laatste gebruiken wij als BlooSEM natuurlijk. De Search ads interface is eenvoudig en typisch Apple; wit en clean. Goed om te weten; betalen doe je met een credit card, andere opties bestaan vooralsnog niet. Die creditcard koppel je op accountniveau.

Apple Search Ads Ad adverteren in Apple App Store

Campagne aanmaken in Search Ads

Bij de aanmaak van een campagne kies je eerst je app uit, en krijgt dan de mogelijkheid om adgroups aan te maken. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om aparte adgroups aan te maken voor branding en generieke keywords, of voor aparte advertentiesets. Opties om uit te kiezen zijn:

  • Ad schedule
  • Keywords
  • Audience
  • Demografie
  • Locatie
  • Search Match
  • CPC of CPA goal

Cost per Tap

Apple zou Apple niet zijn als er niet iets is wat niet matcht met de conventies van andere partijen. Zo ook in Apple Search Ads. Een cost per click heet hier namelijk een Cost per Tap. En zo krijg je dus ook de TTR, de Tap-Through-Rate. En het aantal Taps natuurlijk. De reporting tool van van Apple Search Ads ziet er overigens netjes uit; vooral het kiezen van dimensies is fijn. Ook zijn er al standaard combinaties voor je bedacht; lekker handig. De output van de Apple rapportage is daarentegen wat teleurstellend; al wat eraf kan is een comma-delimited CSV-tje. Wij zagen de prachtige visuele Apple-style dashboards al voor ons; maar helaas.

Apple Search Ads Campaigns in Apple App Store

De eerste Apple Taps; resultaten

Eerlijk is eerlijk; de campagne knalt gelijk van start en de taps én downloads stromen binnen. De Tap-through rate ziet er zeker netjes uit. Kleine kanttekening; wij testen een app bestemd voor bestaande klanten. Voor bijvoorbeeld een spelletje tussen die andere 6 miljard zal het plaatje er mogelijk anders uitzien.

Alleen acquisitie in Apple Search Ads

Het mooie van een App Campaign in Google Ads is natuurlijk dat je allerhande slimme marketing kan bedrijven op zowel nieuwe gebruikers als bestaande gebruikers. Het stimuleren van in-app aankopen en acties bijvoorbeeld. En dat zowel binnen als buiten de Play Store natuurlijk. Dat hoef je van Apple Search Ads niet te verwachten; de tool is echt bedoeld om ALLEEN app installs te genereren IN de Apple App Store. Het enige wat te kiezen en monitoren valt is of gebruikers je app al eerder geïnstalleerd hadden, of dat ze compleet nieuw zijn. Maar een boodschap tonen aan bestaande gebruikers is dus geen optie.

Toevoeging aan het App marketing spectrum

Het is top dat we eindelijk in de App store kunnen adverteren en de bijbehorende tool daarvoor doet prima wat hij moet doen. Wel is het wéér een tool voor een verder nogal beperkt marketing gebruik. En je moet even wennen aan die Taps ;-)

 Eva-promovenster

 Meer weten over app marketing? Neem dan contact op met Eva!