Google Discovery Ads – Eerste bevindingen 2019

Google Discovery Ads – Eerste bevindingen 2019

Home » Google Discovery Ads – Eerste bevindingen 2019

Google Discovery Ads – Eerste bevindingen 2019

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

In mei 2019 was het jaarlijkse Google Marketing Live. Op dit event deelt Google de nieuwste innovaties en ontwikkelingen voor bijvoorbeeld Google Ads. Een van de aangekondigde nieuwe campagne types zijn de Discovery Ads campagnes. We gingen uiteraard direct aan de slag en delen kort onze bevindingen met je.

Wat zijn Google Discovery Ads

Wij waren al ingeschreven voor de bèta, maar later dit jaar wordt het uitgerold voor alle adverteerders; de nieuwe Discovery Ads campagnes! De advertenties in deze campagnes vind je terug in Google Discover feed, YouTube home en Gmail. Discovery Ads maken gebruik van afbeeldingen en je logo. Je kunt 5 headlines en 5 omschrijvingen toevoegen om Google mee te laten testen. Het betreft weer één van de nieuwe ‘dynamische’ smart campagnes van Google; het algoritme zoekt automatisch de juiste advertentieformaten op de juiste plek voor de doelgroepen die mogelijk converteren.

Wat is Google Discover ook alweer?

Si

Discover toont gebruikers een combinatie van content op basis van hun interactie met Google-producten en content die ze rechtstreeks volgen. Discover bevat bijvoorbeeld video’s, sportuitslagen (maar dit kun je ook uitzetten als je liever Studio Sport wil kijken ;-)), nieuwe filmreleases, aandelenkoersen, het weer en nu dus ook relevante advertenties.

Eerste bevindingen

Het instellen van een Discovery campagne verschilt niet veel van het opzetten van een ‘gewone’ Display campagne in Google Ads.  En onze eerste bevindingen zijn zeer positief! Ondanks dat we nog niet heel veel data hebben opgebouwd, kunnen we wel al zeggen dat opvalt dat de CTR een stuk hoger ligt dan bij andere Display campagnes. Ook zien we een vrij lage CPC en dat de meeste klikken en vertoningen rond het weekend liggen.

Het instellen van de campagne kan op Doel-CPA. Hierdoor is het toch minder een ‘Discovery’ campagne maar meer een conversie campagne.

Moet ik ook starten met Discovery Ads?

Tijdens Google Marketing Live leek het er op dat Google met Discovery Ads een aanvullend advertentieformaat aankondigde om marketeers meer mogelijkheden te geven om hun branding doelstellingen te behalen. Maar niets is minder waar! Initieel hebben we onze eerste test campagnes ook ingezet met branding doelstellingen, maar ook op advies van Google zijn we gaan testen met acquisitie doelstellingen. De eerste resultaten van die campagnes zijn zeer hoopgevend, we zagen niet alleen hogere doorklikratio’s maar ook meer conversies dan klassieke Display campagnes. Mogelijk dat we met de Discovery Ads potentiële klanten die we eerder niet goed konden bereiken nu wel kunnen aanspreken.

Je kunt wel zeggen dat de resultaten van de Discovery Ads ons net zo positief hebben verrast als de vorig jaar gelanceerde Smart Display campagnes. De Smart Display campagnes bleken na een aantal tests ook zeer geschikt te zijn om nieuwe klanten binnen te halen. Wil je meer uit je Google Ads budget halen dan zijn Discovery Ads en Smart Diplay ads campagnes absoluut het testen waard!

blank

Meer weten over adverteren in Google?
Neem dan contact op met Daan!