Out with the old, in with the new – SEO in 2015

2015Wanneer SEO hoog op je lijst staat voor 2015, is het goed om even stil te staan bij wat er afgelopen jaar gebeurd is en hoe dit de toekomst zal beïnvloeden.

Belangrijkste wijzigingen in 2014

Als Google zijnde kun je twee soorten updates doen; zichtbaar en niet zichtbaar. Beiden hebben invloed op de zoekresultaten. In het onderstaande overzicht vind je de belangrijkste op een rijtje.

Visuele updates

Layout van de zoekmachine resultaat pagina’s (SERPS) – februari
Na ruim 2 jaar werden de vertrouwde SERPs op de schop genomen. Begin februari introduceerde Google hun nieuwe ‘slanke’ SERPs. Volgens Google was de balans tussen advertenties en organische resultaten niet optimaal. De drukke bovenkant van de pagina was te dominant en werd grondig aangepakt.

Nieuwsbox – oktober
Focus op actuele content blijkt steeds sterker na introductie van de ‘in het nieuws box’. Niet direct relevant voor je commerciële pagina’s, maar het geeft een duidelijk signaal dat contentcreatie rondom recente thema’s wel degelijk snel opgepakt kan worden. Je kunt dus tijdelijk erg goed ranken voor actuele onderwerpen!

In het nieuws

Bye bye Authorship –  augustus
Een van de paradepaardjes in 2013 was de nieuwe Authorship markup. Bloggers konden hiermee hun artikelen aan Google+ verbinden voor betere organische vindbaarheid. Concreet: een schrijver kan autoriteit opbouwen. Een van de voordelen was dat daardoor nieuwe artikelen een streepje voor hadden.
Uiteraard waren de meeste SEO-schrijvers hier lyrisch over. Authorship bleek uiteindelijk niet het beoogde resultaat te halen, waarna het vrijwel direct na aankondiging verwijderd is. Dit nadat 3 maanden eerder de authorship-foto’s al uit de SERPs gehaald werden.

Algoritme updates

Anti-SPAM maatregelen: De klassiekers
Wanneer je je ‘op het randje’ begeeft zijn de algoritmes die SPAM bestrijden altijd spannend. Wanneer Google een algoritme wijzigt kan je website van vandaag op morgen uit de zoekmachine zijn gehaald. Ook dit jaar waren er weer drie updates;

  • Panda 4.1 in september: 3 tot 5% van alle zoekopdrachten getroffen
  • Panda 4.0 in mei: ongeveer 7% van alle zoekopdrachten getroffen
  • Penguin 3.0 in oktober: achteraf gezien een kleine update met minder dan 1% getroffen zoekopdrachten. Lees hier meer.

Lokale SEO met Google Pigeon — juli
Een overall update met een focus op lokale resultaten. De verbeteringen aan het hoofdalgoritme werden aangescherpt met meer accurate lokale data. Voor de ‘goede’ resultaten betekent dit verbeterde zichtbaarheid: zowel voor lokale vindbaarheid, plaatsgerichte zoekopdrachten, als voor algemene resultaten.

HTTPS/SSL Update — augustus
Iedereen wil veilige sites bezoeken wanneer de keuze geboden wordt. Google ging hier in mee en kondigde in augustus aan dat er een kleine SEO-boost aan veilige sites wordt meegegeven – die bij positieve resultaten sterker zou worden. Kortom; ga over op https wanneer de gelegenheid zich voordoet.

5 Tips voor 2015

De aandachtspunten voor SEO in 2015 vind je hieronder.

1. Houd je website in de gaten!

Sinds 2011 vinden jaarlijks, meestal vaker, updates plaats door het Google webspam team. Mensen die een gokje willen wagen met hun website zullen dat vast ook komend jaar doen. Wanneer je liever voor zekerheid gaat, kijk dan kritisch naar de belangrijkste bronnen van bestraffingen:

  • Dubbele, gekopieerde of zwakke content
  • Gekochte, dubieuze of onbetrouwbare links
  • Andere illegale praktijken zoals cloaking

2. Ook in 2015 staan de bomen buiten

Oftewel alle basisprincipes van huidige SEO blijven gehandhaafd; Meta-titles/descriptions, H1-H7, ALT tags… het blijft allemaal een belangrijke bron voor on-page optimalisatie. Richt je bij het optimaliseren met name op een groep nauwverwante (longtail) keywords of specifieke vragen om je succes te vergroten.

Wat hulp nodig? MOZ heeft een handige audit voor je techniek.

3. Optimaliseer VOLLEDIG voor mobile en tablet

Al jaren zijn mobile en tablet groeiende markten. Veel websites gaan responsive, maar het gaat verder dan dat. Optimaliseer meer dan alleen lay-out en laadtijd wanneer je responsive gaat!
Metadata, o.g. tagging en ALT-tags kunnen ook voor multi-device geoptimaliseerd worden. Mocht je nog responsive willen gaan; Google is een nieuw format aan het promoten, material design genaamd. Het is altijd goed om te kijken wat er gewaardeerd wordt en hier je eigen draai aan te geven.

4. Onderschat social niet

Het ‘bedelen’ om links is voorbij. Content is koning in de ogen van zoekmachines! En goede content is deelbaar voor degene die het aangaat. In plaats van te wachten totdat een commerciële pagina eindelijk een keer gedeeld is door de zoveelste bekende, is het misschien goed om deelbare content te schrijven (content marketing) of om input te vragen via social.  Schrijf niet om het schrijven, maar schrijf pas iets als je een boodschap hebt. Tot die tijd zijn die shares van bekenden zo slecht nog niet.

5. Outnumbered & outgunned? Richt je op local

Een zoekmachine wordt steeds drukker. Maar vooral steeds sterker gedomineerd door een kleine groep websites. Je kunt je richten op longtail, maar je kunt ook een niche opzoeken door lokaal te opereren. Uiteraard moet je business dit toelaten.

Google heeft over de jaren sterke stappen gemaakt richting ‘local search’, dit wordt in 2015 zeker verder verbeterd. Heb je een product of dienst, maar is de concurrentie moordend? Probeer eens een kleinere groep in je regio aan te spreken. Op plaats 5 voor 100.000 zoekopdrachten is nog steeds beter dan op plaats 32 voor 400.000 zoekopdrachten! Het bovenstaande geldt natuurlijk ook voor andere zoekmachine-uitbreidingen die uitgerold worden. Nieuwe of aangepaste zoekresultaten bieden doorgaans kansen om goedgevonden te worden!

Hulp nodig met je organische vindbaarheid? Neem gerust contact op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *