Online marketing kennisevent: trends en kansen in de digitale wereld

Vandaag is de grote dag, de dag van ons online marketing kennisevent. Hier hebben we echt als Team naar toe geleefd. In de afgelopen 2 maanden hebben we de belangrijkste trends, ontwikkelingen en kansen op online marketing gebied in kaart gebracht. Vanmiddag gaan we die presenteren aan een grote groep relaties.

Wij zijn er helemaal klaar voor. Buiten schijnt de zon, binnen is iedereen fris en fruitig, vol energie en gezonde spanning. Ons kantoor, dat als event lokatie dient ziet er tiptop uit. We hebben genoeg verkoelende drank en energierijke hapjes, dus laat de gasten maar komen. Wij hebben er zin in!

Dan is het zover, het event wordt geopend door onze Managing Director Otto Munsters, “maar zeg maar gewoon Otto”, en daarmee is onze kenmerkende gastvrije, sympathieke werksfeer gezet.

Hij vertelt over de visie en missie van het bedrijf, dat die vanaf de start in 2004 anno 2018 nog steeds en zelfs iets meer van kracht is. Dat BlooSEM een betrouwbare partner wil zijn voor organisaties die online goed gevonden willen worden. Door het versnipperde surfgedrag op internet van bedrijven en consumenten, en de pluriformiteit aan online kanalen, is dat vandaag de dag nog steeds een uitdaging voor veel bedrijven. Maar bij BlooSEM zijn we daar niet bang voor, wij zijn aanpakkers en zeer gedreven om online ambities voor onze klanten waar te maken. Dat is echt zo, no non-sense!

BlooSEM heeft ook kennisdeling hoog in het vaandel staan. En daarom zijn we hier vanmiddag bijeen. Kennis is macht, kennis delen is kracht! Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Wil jij ook eens dat wij bij jou op kantoor kennis komen delen? Dat kan! Laat het ons weten.

Dan volgt een kleine warming up, een online marketing quiz. Kijken hoe het met het kennisniveau van de zaal gesteld is. Dat valt zeker niet tegen, maar dat kan nog beter. Daar gaan we nu voor zorgen 🙂

Pieter vervolgt met een presentatie over online marketing strategie. De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan in een sneltreinvaart. Verandering is de enige constante. De consument verwacht overal, op elk moment, op ieder device, snel de juiste boodschappen te krijgen.

Maar hoe bereik je die consument met jouw boodschap? Een theoretisch en tevens praktisch model dat je hiervoor kunt gebruiken is het SEE THINK DO CARE model. Het geeft je handvatten om je marketing inspanningen effectief in te zetten en jouw doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap op het juiste kanaal te bereiken. Je begeleidt je klanten als het ware in hun customer journey.

See-Think-Do-Care

Zo ga je in de SEE fase bekendheid generen met je merk of product. Je bent met name op zoek naar veel bereik. De inzet van YouTube of Display is hiervoor een goed instrument. In de THINK fase gaan mensen je product overwegen. Hier wil je dat mensen wel al interactie gaan tonen met je product door te klikken, te liken, in te schrijven op een nieuwsbrief of een dergelijke softe conversie. In de DO fase zijn mensen bereid tot aankoop, bestelling, offerte aanvraag of andere harde conversie. Vaak is men dan naar jou op zoek in Google of Google Shopping. En in de CARE fase wil je je klanten bereiken, zodat ze bijvoorbeeld een herhalingsaankoop doen of een abonnement verlengen. Wil je weten hoe je dat binnen Google Adwords kan doen? Lees dan mijn blog over klantenbinding!

Er komen goede vragen uit het publiek, onder andere over look a like doelgroepen en remarketing. Dat is mooi, en een teken dat de boodschap binnenkomt en we ook weer niet te ver doordrijven in ons vakgebied en niemand er iets van begrijpt.

Dan is nu het woord aan onze LinkedIn expert Isabelle. In de huidige krappe arbeidsmarkt ofwel de ‘war on talent’, is het belangrijk dat je je als bedrijf goed profileert om goede werknemers te trekken. Dit wordt employer branding genoemd en LinkedIn is hier met 4,4 miljoen gebruikers natuurlijk hét platform voor.

Maar ook voor B2B, het werven van leads, kun je LinkedIn goed inzetten. Belangrijk is dat je een goede bedrijfspagina maakt en dat je (een aantal) werknemers LinkedIn ambassadeurs maakt. Zij mogen de eigen posts vanuit het bedrijf gaan liken en delen in hun netwerk. Zo breidt de boodschap zich als een olievlek uit en creëer je op organische wijze volgers van je bedrijf op LinkedIn.

En dat wil je natuurlijk, want dan krijgen je posts meer views, meer likes, meer shares en groeit je bereik. Trouwens, volg je BlooSEM al op LinkedIn? Meteen even doen hier!

Adverteren op LinkedIn is echt dé manier om je doelgroep te bereiken, met name voor B2B. Er zijn legio mogelijkheden om je doelgroep te verfijnen en zo je boodschap te tonen aan de mensen of bedrijven die jij voor ogen hebt. Zo kun je bijvoorbeeld alle HR manager targeten op bedrijven groter dan 50 werknemers of een bedrijfslijst uploaden van alle bedrijven bij jou in de regio. Ook kun je alle bezoekers van je website remarketen op LinkedIn met een specifieke boodschap. Een mooie, meer native manier van retargeten als je het vergelijkt met remarketing via een display netwerk.

Na de pauze is het tijd voor Bart, onze searchexpert alias scriptkoning en, niet te vergeten, op kantoor onze DJ-BlooTunes. Ook de ontwikkelingen binnen search advertising gaan erg snel, elke maand is er wel een nieuwe feature. Gelukkig kunnen we binnen Google Adwords een hoop automatiseren met scripts, zodat je tijd over houdt voor de rest. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet, en dat weet Bart gelukkig.

Bart deelt een aantal scripts met ons, zoals het linkchecker script, die gaat alle URLS na in je campagne en geeft een waarschuwing als een link niet werkt. Heel handig als een webbouwer iets gewijzigd heeft zonder jou in te lichten. En wij weten, dit gebeurt helaas vaak! Ook deelt Bart het concurrentie script waarmee je heel goed de inspanningen van concurrenten in Adwords kan bijhouden en jij bijvoorbeeld gas kunt geven als een concurrent zijn campagne inzet verlaagt of stopzet. Dit is nog maar een tipje van de sluier. Wil je meer weten over scripts lees dan dit blog!

Bart continueert met een relatief nieuwe vorm van adverteren binnen Adwords. Namelijk Dynamic Search Ads (DSA) met behulp van pagefeeds.

Wat het doet is dat je niet meer adverteert middels zoekwoorden die je zelf moet ingeven, maar dat een advertentie getriggerd wordt middels de content van je website. De pagina’s van je website die je mee wilt nemen in je campagne geef je aan in een pagefeed die weer geüpload wordt in Adwords. Een deel van de advertentie wordt automatisch gegenereerd op basis van de zoekopdracht en de content van de pagina, hetgeen de advertentie super relevant maakt voor de zoeker. Dit zorgt uiteraard voor zeer goede resultaten in de vorm van hogere CTR’s, hogere conversieratio’s en lagere CPO’s.

Content van de pagina’s is key, voor SEA en zeker ook voor SEO. Een mooi bruggetje naar de presentatie van Daan over SEO en content marketing. Ook Daan heeft het over de sterk veranderende customer journey. En content speelt een enorm belangrijke rol hierin. De consument heeft toegang tot steeds meer schermen, op steeds meer plekken en toegang tot informatie op verschillende manieren, zoals voice search. En daar moet allemaal content voor gecreëerd worden. Vaak dezelfde content, maar in een andere vorm.

Een voice gerelateerde zoekopdracht is vaak heel anders en langer dan een getypte zoekopdracht. Voice search gaat verder, Google, Alexa e.a. worden jouw digital assistant. Daan laat een leuk filmpje zien over Google assistant die een kapper belt. Doen wij dit over een paar jaar allemaal?

Daan vertelt dat content marketing de toekomst is. En als jij het niet oppikt dan doet je concurrent dit. Je moet zorgen dat je website en content gestructureerd is, aan voor- en achterzijde van je website.

Daarnaast is het belangrijk dat je content creëert die past bij de intentie van de zoeker. Dus denk outside in en niet inside out! Pas dan ga je goed scoren in SEO en daarmee ook in SEA. Weet je niet waar te beginnen? BlooSEM helpt je graag met het opzetten van een concrete content strategie en planning.

En dan nog een belangrijk element voor je website: snelheid. De aandachtspanne van een individu is laag door alle prikkels waaraan ze onderhevig is. Dus is het zaak dat je website snel laadt. Duurt het te lang dan zijn ze weg. En dat kost geld; 1 seconde te lang kan tot wel 7% conversieverlies leiden. Tip van Daan: doe vandaag nog een sitespeed onderzoek!

Dan zijn we alweer aan het einde gekomen van de presentaties. Na vraag & antwoord wordt het kennisevent afgesloten met een aangeklede borrel op een zonnig BlooSEM terras.

Wij kijken terug op een geslaagd event. We vonden het publiek sympathiek en inspirerend, we hebben er veel energie van gekregen. Energie, die we weer stoppen in succesvolle SEA -en LinkedIn campagnes en SEO -en content strategieën voor onze klanten. Hopelijk zien we elkaar snel weer!

 Eva-promovenster

Vragen naar aanleiding van dit blog? Of kunnen wij je helpen met online marketing? Neem contact op!

Op de hoogte blijven van komende events?

Wil je ook eens naar een kennisevent van Google en BlooSEM? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en we houden je op de hoogte!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *