Online marketing tijdens de coronacrisis. Tips van BlooSEM!

Het land verkeert in de greep van COVID-19. Het virus heeft enorme gevolgen voor de volksgezondheid en we zien dagelijks tips voorbij komen hoe we het virus moeten bestrijden. Voor de mensen die gelukkig fit genoeg zijn om door te werken hebben wij ook een lijstje tips opgesteld. Tips die gaan helpen de gevolgen voor je (online) marketing door het coronavirus te beperken. Misschien kom je zelfs wel beter uit de strijd!

Richt je op een ander deel van de customer journey

Aankopen van producten en diensten zullen wellicht uit worden gesteld. Het heeft daarom minder zin om mogelijke klanten te pushen om tot een aankoop over te gaan. Wat kan je dan wel doen? Mensen kennis laten maken met jouw merk en ze activeren om na te denken een product of dienst van jou af te nemen zodra de crisis voorbij is.

BlooSEM Tips

BlooSEM maakt veel gebruik van het See-Think-Do-Care model. Hierin is de DO fase het moment waarop iemand een aankoop doet of een dienst afneemt. Hier zetten de meeste bedrijven op in. Nu is het juist de tijd om je te richten op de SEE en THINK fase. Verschuif je investeringen, zowel financieel als qua arbeid, naar deze eerdere fases van een gemiddelde customer journey. Kijk vooruit, middellange termijn, focus op branding en hoe je de crisis niet alleen overleeft maar als frontrunner er uitkomt. Stoom nieuwe klanten klaar om te converteren zodra het daar weer de tijd voor is.

STDC model

Zorg voor verbinding

En dan bedoelen we niet een goede internetverbinding (al kunnen we dat ook aanbevelen). Probeer verbinding te zoeken met je doelgroep. In deze vreemde, onheilspellende tijd van social distancing gaan mensen op zoek naar alternatieve manieren om contact te hebben met anderen. Op social media is de activiteit enorm. Op o.a. Instagram, Facebook en LinkedIn zien we meer activiteit in de vorm van posts, likes, shares en comments. 

Je doelgroep bevindt zich dus meer op social media. Maak hier dan ook slim gebruik van. Plaats wat meer content, ga live op Facebook, breid je netwerk uit op LinkedIn met interessante leads. Werk aan je naamsbekendheid en imago en zorg ervoor dat je contact blijft houden met je klanten en leads.

YouTube advertising en marketing
Beschik je over mooie videocontent? Er is bijna geen beter moment om te starten met YouTube advertising en/of marketing. Denk maar aan de welbekende thuis-fitness-tutorials, online cursussen of kookvideo’s waarin wordt uitgelegd hoe je met je laatste gehamsterde (foei)  ingrediënten een mooi gerecht neer kunt zetten. Mensen bekijken deze video’s massaal. Mocht je relevante producten of diensten aanbieden, dan kan je hiermee onder deze video’s adverteren. Je kan natuurlijk ook zelf video’s maken die mensen door deze lastige tijd heen kunnen helpen. Als ICT-bedrijf zou je een video kunnen maken over het oplossen van verbindingsproblemen. Als handelaar in groente en fruit een instructievideo over hoe je een moestuin aanlegt. Als arbodienst hoe je ergonomisch thuis kunt werken. Als aanbieder van verlichting zou je mensen kunnen instrueren hoe het thuis met LED-verlichting gezelliger en energiezuiniger te kunnen maken. Wees creatief!

YouTube Advertising

E-Cruitment

Zoek je al maandenlang naar die ene unieke werknemer? Misschien is dit wel je kans. Lastig te bereiken doelgroepen en zogenaamde ‘latent zoekenden’ zijn nu een stuk beter bereikbaar. Ook de echte specialisten op het gebied van bijvoorbeeld IT, webdevelopment, Commercie of Finance zijn veel thuis aan het werk. Zij zitten dus ook veel online en zoeken hier hun ‘verbinding’. Net als de rest van Nederland houden zij het nieuws goed in de gaten en zijn dus goed te bereiken op verschillende nieuwswebsites middels display advertising. Misschien zitten ze wel vaker op sites als Reddit en kun je ze hier bereiken. Of ze spelen games op hun telefoon waardoor je ze met ‘in app advertising’ kunt aanspreken. Doe er je voordeel mee!

Keep calm and use Google Ads scripts

Adverteren voor een duppie

Afhankelijk van je markt natuurlijk. Maar online adverteren is en wordt wel degelijk goedkoper. Doordat veel partijen hun advertenties terugtrekken wordt de concurrentie minder. En aangezien de kosten voor online advertising marktgedreven zijn zullen deze dalen. Je kunt dus meer bezoeken uit hetzelfde budget halen. Durf te blijven ondernemen en anticyclisch te investeren!

Let wel op! In sommige branches zullen grote (offline) spelers zich meer richting de online markt begeven waardoor het adverteren juist duurder kan worden. Bekijk en stuur dus wel dagelijks op je statistieken!

More traffic, less budget

Pleeg onderhoud aan je website

Nu je thuiswerkt en het misschien wat rustiger is heb je mooi de tijd om je website weer eens onder handen te nemen. Een aantal dingen waar je mee aan de slag kan:

  • Schrijf content! Nieuwe content kan je SEO prestaties verbeteren. Schrijf een blog of artikel en deel.
  • Pas je landingspagina’s aan. Heb je al een tijdje dezelfde landingspagina’s? Met gedateerde call-to-actions? Tijd voor verandering.
  • Geeft je Google Search console al wekenlang foutmeldingen? Tijd om ze op te lossen.
  • Hoe lang is het geleden dat je Google Analytics filters een update hebben gehad? Grote kans dat je onbetrouwbare data zit te bekijken.
  • Check al je pagina’s eens op meta descriptions en alt teksten. Zijn hier je propositie en of je key-keywords in verwerkt? Doen!
  • Langzame website? Mooie tijd om eens te kijken of je dit (met behulp van een specialist) kan fixen.

Niet alleen technische aspecten, ook je communicatie richting de klant is belangrijker dan ooit. Aangepaste openingstijden? Doe je aan bezorging? Is de helpdesk nog bereikbaar? Wees duidelijk en communiceer dit. Update je website, in het bijzonder de contactpagina. Denk ook aan je Google my Business account.

Maak je product of dienst toegankelijk
Op welke manier kan jouw bedrijf profiteren? Bij veel ondernemers zien we, noodgedwongen of niet, een flinke dosis creativiteit. Michelin restaurants waar je kan afhalen, bootcamp bedrijfjes die online sportlessen geven, sales cursussen via een streamingdienst en zo kan je nog wel even doorgaan. Maar hoe zit het in jouw branche?  Waar ligt de kans voor jou, jouw BlooOcean? ;-)

Nog één voorbeeldje dan: Bedrijfstapijt.nl kan nu mooi tapijten leggen in kantoren want iedereen werkt thuis. Niemand die er dus hinder van heeft. En wel een mooi nieuw tapijt wanneer iedereen weer naar kantoor komt. Win-win!

Verbreed of verdiep je kennis

Er zijn weinig branches waarin de ontwikkelingen zo snel gaan als in online marketing. Wij staan persoonlijk graag vooraan qua kennisniveau en moedigen iedereen aan up-to-date te blijven van de nieuwste technieken en kennis. Je kan zo een werkweek vullen met interessante webinars en online cursussen. Je kunt je natuurlijk ook aanmelden voor onze nieuwsbrief, de BlooBuzzz! Maak zeker gebruik van de situatie wanneer je het wat rustiger hebt; leer javascript, haal Google Certificaten, Facebook Blueprint of probeer Google Tag Manager onder de knie te krijgen. 

Heel veel succes en plezier met het toepassen van onze tips!

Daan-promovenster 

 Je online performance verbeteren? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!