Snapchat advertising

Je kent het waarschijnlijk wel; filmpjes en foto’s met grappige filters zoals een hondje, regenboog uit je mond of zelfs een ‘Face-swap’. De filmpjes die je naar vrienden of collega’s stuurt, blijven slechts een paar seconden beschikbaar en verdwijnen daarna weer. Jep, dat is natuurlijk Snapchat!

Sinds 2017 is het ook mogelijk om op Snapchat te adverteren als bedrijf. Snapchat biedt een aantal unieke en grappige manieren om je doelgroep te bereiken. We vertellen je er alles over in dit blog!

Is op Snapchat adverteren iets voor mijn bedrijf?

Volgens de laatste Nationale Social Media Onderzoek zijn er in Nederland zo’n 2,7 miljoen gebruikers waarvan 1,5 miljoen de app dagelijks gebruiken. Als we de gebruikers van de gehele wereld bekijken zijn dit er volgens Snapchat 218 miljoen per dag! En gezien de trendlijn van Statista verwachten wij dat dit in de komende periode nog verder zal gaan stijgen. Of je nu dus alleen in Nederland óf je product ook buiten de Nederlandse grenzen wil adverteren op Snapchat; er zijn genoeg actieve gebruikers die jij met de advertentietools van Snapchat kunt bereiken!

Maar let wel op… Snapchat is niet te vergelijken met Facebook qua leeftijd van de gebruikers. Zeventig procent van de 15 tot 19 jarigen gebruikt Snapchat. Na deze leeftijd meent het gebruik van Snapchat af, tot nog maar maximaal acht procent in de leeftijd van 40 jaar of ouder.

Als eigenaar of marketingmanager moet je jezelf dus goed afvragen of jouw dienst of product wel geschikt is voor deze zeer jonge doelgroep. Is dat zo, dan heb je veel unieke advertentiemogelijkheden om je boodschap over te brengen op je doelgroep.

Social media naar leeftijd

Welke targetingopties zijn er binnen Snapchat?

Oké, je weet nu dat de doelgroep relatief jong is op het platform. Maar je wil natuurlijk niet iederéén bereiken binnen deze doelgroep. Gelukkig heeft Snapchat een aantal handige opties in het platform gebouwd om zeer gericht te adverteren. Onderstaand zijn momenteel de targetingopties:

Demografisch

Door middel van demografische gegevens kun je op basis van leeftijd, geslacht en taal targeten. Je kunt ook leeftijdrestricties toevoegen om een bepaalde leeftijdsgroep uit te sluiten.

Demographics

Interesses

Zoals we dit ook kennen binnen Facebook en Instagram, heeft Snapchat de mogelijkheid om ‘predefined Audiences’ in te zetten. Er zijn binnen Snapchat 100+ doelgroepen waar je uit kunt kiezen. Op basis van wat Snapchatters kopen, waar ze interesse in hebben, waar ze graag naar kijken (comedy of drama films) of waar ze zijn geweest (bijv. een evenement) worden ze aan een doelgroeplijst toegevoegd. Als adverteerder kun je deze lijst kiezen. Op deze manier worden je advertenties alleen aan deze personen vertoond.

DDMA Benchmark2020 blog

Geografisch

Snapchat biedt zoals elk ander platform de mogelijkheid om te targeten op basis van geografische data. Het is mogelijk om op provincies te targeten, maar ook op basis van postcode.

Locatie

Custom Audience

Importeer nieuwsbrief opt-ins of converteerders en target deze via Snapchat. Met deze optie zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld een aftersales Snap sturen naar iedereen die iets heeft gekocht.. Ook is het mogelijk om cross / up-sell te doen! Je kunt ook lookalike audiences aanmaken, van mensen die lijken op de doelgroeplijst die jij hebt toegevoegd. Daarnaast kun je door middel van een pixel bezoekers van je website retargeten. Tot slot kun je ook de doelgroep die het meest engaged met je advertenties opnieuw bereiken.

Audience Snapchat

Welke advertentievormen zijn er binnen Snapchat?

Je kunt met Snapchat adverteren kiezen uit verschillende advertentievormen. Dit zijn:

  • Snap Ads
  • Sponsored Lenses
  • GeoFilters
  • Story Takeover

Snap Ads

Snap Ads zijn 10 seconden-video’s die een optie hebben om naar boven te ‘swipen’ voor meer informatie. De ‘swipe-up’ kan meer inhoud bevatten, zoals een langere video (maximaal 10 minuten) of artikelen. Het naar boven swipen kan worden gebruikt als een manier voor Snapchatters om rechtstreeks met je merk te communiceren via een app-installatiepagina of mobiele website, zonder de Snapchat-app te verlaten. Deze features zien we ook terug in Facebook, waarbij je bijna nooit de Facebook-omgeving verlaat.

Deze Snap Ads worden vertoond tussen de ‘Stories’ van je vrienden of tussen het kopje ‘Uitgelicht’ dat je onder de verhalen van je vrienden kan vinden.

Sponsored Lenses

Iedereen met (of zonder!) Snapchat kent ze wel, filmpjes van mensen met een regenboog uit hun mond of met hondenoortjes en een grote lik. Dit zijn de bekendste door Snapchat toegevoegde ‘Lenses’.

Via het advertentieaccount van Snapchat is het mogelijk om zelf een Lens te uploaden en te promoten. Zo zou je bijvoorbeeld bij een event als Disney On Ice jezelf kunt transformeren naar Elsa van Frozen!

GeoFilters

GeoFilters zijn niet bewegende overlays die je over je Snap (foto) kan plaatsen. Zoals al in de naam naar voren komt, zijn GeoFilters meestal gebonden aan een bepaalde GPS-locatie. Zo kun je bij een festival alleen het terrein van het evenement targeten. Mensen binnen het terrein krijgen dan een extra filter die zij over hun Snaps kunnen plaatsen. Ideaal voor branding!

Volgens de cijfers van Snapchat bekijken alle Snapchatters gemiddeld 1 biljoen filters per dag en worden gesponsorde GeoFilters door 40 á 60% van alle Snapchatters gezien. Oftewel, met deze filters kun je een flink bereik genereren!

Story Take-over

Als bedrijf kan je zelf Snaps en verhalen maken op je Snapchat-account. Met een gesponsorde Story Takeover kun je bijvoorbeeld een bekend persoon jouw account voor een bepaalde periode laten overnemen zodat hij/zij via jouw Snapchat-account kan Snappen. Je zou Enzo Knol bijvoorbeeld kunnen laten Snappen over jouw bedrijf. Zo kan je de doelgroep extra motiveren om naar jouw Snaps / bedrijf te kijken.

Snap-to-unlock

Snap-to-unlock werkt vergelijkbaar als een QR-code, alleen dan binnen de Snapchat-app. Als iemand een snap scant met Snapchat aan, wordt er meer informatie vertoond. Hiermee kun je je boodschap op een andere manier promoten.

Snap Ads

Sponsored Lenses

GeoFilters

snap-voorbeeld-1
snapchat-voorbeeld-2
snapchat-voorbeeld-3

Wat kost adverteren op Snapchat?

Een Snap Ad campagne opzetten kost je minimaal €50 per dag, wat uitkomt op zo’n €1500 per maand. Uit ervaring weten we dat je ongeveer €15 per 1000 views betaalt. Wat je voor deze prijs in ieder geval krijgt, zijn unieke advertenties en een prima manier om een jonge doelgroep te bereiken.

Voor een Sponsored GeoFilter betaal je zo’n €7. Hoe groter je radius (bereik van het filter) hoe meer je gaat betalen. Daarnaast zijn de dagen waarop je het filter plaatst ook belangrijk, het weekend of bepaalde feestdagen zijn weer duurder dan een doordeweekse dag. Het is dus lastig om hier een gemiddelde aan te geven.

De overige advertentievormen zoals de Sponsored Lenses zijn voor kleinere bedrijven niet heel interessant aangezien deze prijzen starten bij zo’n €100.000. Het bereik loopt al snel richting een half miljoen, afhankelijk van de dag en het tijdstip. Daar krijg je natuurlijk wel een groot bereik voor. Het is echter minder snel rendabel als je de campagne afrekent op conversies.

Dus, is jouw product of dienst voornamelijk gericht op een jongere doelgroep (13-25 jaar) en hip genoeg? Kan je het met mooie en stijlvolle video’s of beeld vertellen? Dan is Snapchat zeker een geschikt kanaal voor jouw marketingmix! Wil je een oudere doelgroep bereiken, dan is het wellicht effectiever als je op een ander platform, zoals Facebook, inzet.

BlooSEM kan je ondersteunen bij de opzet van een Snapchat-campagne of het beheer volledig uit handen nemen. Wil je meer weten of een vrijblijvende offerte ontvangen? Neem dan contact met ons op.

 Daan-promovenster

 Hulp nodig met je Snapchat-campagnes? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!