Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Spambeleid van Gmail verandert jouw e-mailmarketing

Vanaf februari 2024 gaat Gmail haar anti-spambeleid flink aanscherpen. Dit kan grote gevolgen hebben voor jouw e-mailmarketing. Hoe en wat vertellen we in dit blog!
Chimène Lubbers,
25 jan, 2024,

Wij horen je al denken: “Hoeveel mensen gebruiken er dan Gmail?”. Dat zijn er nog best een hoop, want in 2021 werden 75% van de e-mails wereldwijd geopend in Gmail*. Reden genoeg om je te verdiepen in de nieuwe regels om jouw e-mailmarketing te laten slagen bij Gmail gebruikers en we helpen je daar graag bij.

Wat houdt het spambeleid voor jou in?

Laten we vooropstellen dat deze regels gelden voor organisaties die meer dan 5.000 mails per dag versturen. Heb jij dus een flinke lijst opgebouwd, let dan goed op. Vanaf 1 februari moet je:

  • Vanuit een gevalideerd domein mailen. Dit is om phishing en spam tegen te gaan. Als dit is gevalideerd maak je duidelijk vanuit welke e-mailserver en via welke IP-adressen jij commerciële e-mails verstuurd. Hierbij is het dus wel belangrijk dat je wat technische aanpassingen maakt en dan hebben we het over TXT-records toevoegen aan je DNS record. Dit klinkt vrij technisch, maar zeker geen onbekende termen voor IT’ers.
  • De ontvanger altijd de mogelijkheid geven om makkelijk uit te schrijven. De exacte verwoording van Google is: “Het zou één klik moeten zijn.”. De ontvanger naar een formulier sturen is straks dus niet meer toegestaan. Belangrijk om je e-mailmarketingtool hierop te checken!
  • Ervoor zorgen dat je geen hoge spam rate krijgt. Wat dit precies inhoudt is dat je spam rate laag moet zijn en het liefst onder de 0.3%. Dat wordt op twee manieren aangemerkt, namelijk door de ontvanger zelf of de e-mail client. En hoe doe je dat dan? Je kan dit voorkomen door alleen e-mails te verzenden die relevant zijn voor de ontvanger.

6 extra tips voor e-mailmarketing

Om te voorkomen dat je aanmerking krijgt van de e-mail client hebben nog een aantal handige tips voor je:

  1. Mail altijd vanuit een gevalideerde domeinnaam
  2. Gebruik in je onderwerp niet te veel leestekens, emoji’s of hoofdletters. Vermijd ook clickbaits zoals “Open snel” of “Alleen vandaag geldig”
  3. Verstuur maar één e-mail per dag
  4. Maak je gebruik van afbeeldingen, dan is het toevoegen van een alt– tekst noodzakelijk
  5. Gebruik een tool die je e-mail een spamscore geeft.
  6. Schoon regelmatig je mailinglijst op en verwijder profielen die meerdere keren zijn gebounced. Vraag jezelf ook af of je mensen wilt blijven mailen als ze de mail al meerdere keren op rij niet hebben geopend.

Hulp nodig met E-mailmarketing?

Hopelijk kunnen deze tips je helpen met het effectief gebruiken van e-mailmarketing, ondanks dat de spelregels van Gmail wijzigen. We zijn er als sparringpartner en helpen je graag verder met jouw strategie voor e-mailmarketing.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer