Strategy is a journey; verandering is de enige constante!

Dit interview met Otto is gepubliceerd in Online Retailer | April 2015 | Jaargang 3 | Nr. 8 | Pag. 47-49 

Strategy is a journey 300x300

Het internet is anno 2015 ontzettend versnipperd. Het is voor e-tailers vaak lastig te beoordelen waar je doelgroep zich bevindt en hoe je deze kunt aansporen tot interactie. Sommige doelgroepen zoeken bijvoorbeeld helemaal niet in Google, maar gebruiken andere kanalen, zoals sociale media. Otto Munsters van BlooSEM geeft tips & tricks over hoe je je strategie kunt bepalen om je online vindbaarheid te verbeteren.

Van origine zijn SEA en SEO de instrumenten om je online vindbaarheid te vergroten, begint Otto. “Er zijn de afgelopen jaren steeds meer kanalen bijgekomen, waarop je als e-tailer ook zult moeten acteren. Facebook is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld daarvan of wat te denken van Twitter? Twitter wordt behoorlijk onderschat en zeker een krachtig kanaal om iets nieuws te introduceren. Claim bijvoorbeeld een bepaalde hashtag voor een nieuw product of dienst.”

BlooSEM is een online performance marketingbureau en helpt e-tailers bij het ontwikkelen en uitvoeren van een marketing strategie. “En dat doen we kanaal voor kanaal, naar gelang de customer journey’s die we voor betreffende e-tailer vinden” vult Otto aan. “We kijken eerst naar de fase waarin een bedrijf zich bevindt en welke ambities en mogelijkheden er zijn. Ook financieel. Daarbij rekening houdend dat wellicht over een bepaalde periode meer budget beschikbaar komt van bijvoorbeeld een financierder of uit crowdfunding.” De markt verschuift enorm naar mobiel, is het bedrijf hier klaar voor, met een mobiele site of een app?

Van theorie naar praktijk

De strategie van een e-tailer moet volgens Otto niet veel anders zijn dan een gemiddeld naar winst strevend bedrijf. “Eerst moet je goed in kaart brengen wat je wil bereiken en wanneer, en welke middelen ter beschikking staan? Aan de hand van een drietal theoretische modellen, waaronder die van Michael Porter, het Business Model Canvas en het Business Maturity Model, kun je tot je onderscheidend vermogen komen. Vervolgens weet je waar je waardepropositie ligt en kun je gericht stappen gaan ondernemen.”Let wel, door de enorme snelheid en openheid van het internet is een plan dat je nu bedenkt voor de komende drie jaar wellicht tegen die tijd achterhaald, stelt Otto terecht. “Strategy is a journey,” zegt hij. “Je zult je strategie dan ook voortdurend moeten doorontwikkelen. Een strategie is richting bepalend, geen gefixeerd doel. Je zult flexibel moeten reageren op veranderende omstandigheden. Schroom niet om ‘onderweg’ je doelen bij te stellen.”

lord of the rings

 

Affiliate marketing

Meten is weten. “Het is een gevleugelde uitspraak, die ook opgaat voor je online vindbaarheid. Test regelmatig of de ingeslagen weg de juiste is. Dat kan alleen door voortdurend feedback te verzamelen van de verschillende kanalen. Dan krijg je een idee welk kanaal effectief is voor jouw business. Naast de genoemde kanalen, kan ook affiliate marketing een boost geven aan de online vindbaarheid. Het voordeel van affiliate marketing is  dat andere websites voor jou werk verzetten en jouw producten of diensten promoten, op no cure no pay basis. Je hebt wel een bureau nodig dat de kwaliteit waarborgt van dit kanaal. Anders zou het afbreuk kunnen doen aan je merk.”

Testen

Behalve het verbeteren van je online vindbaarheid is het volgens Otto ook van belang je webshop zelf op orde te hebben. “Er zijn diverse tools die direct conversieverhogend werken. Raadpleeg bijvoorbeeld eens de verleidingstrategieën van Robert Cialdini. De plaats en de kleur van je bestelbutton heeft wel degelijk invloed. Zelfs de tekst van deze button is bepalend ‘Ja, dit product wil ik’, zet meer tot kopen aan dan uitsluitend ‘bestellen’. Via A/B-testing of multivariate testing kun je vervolgens bepalen welke variant het meest effectief is. Daarnaast wekken reviews ook altijd meer vertrouwen. Of laat bijvoorbeeld zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied of gelieerd bent aan een A-merk. Het creëren van schaarste werkt ook heel goed; een aanbod van tijdelijke aard. Plaats een teller in beeld: ‘nog maar 15 beschikbaar’. Booking.com is daar heer en meester in. Ook weer een strategie waar mensen gevoelig voor zijn.”

Must do’s

Webshops met een beetje ambitie kunnen niet zonder een goede productfeed voor kanalen als Google Shopping en (binnenkort) Facebook Product Ads. Een nieuwe campagne methode in Google die hier goed bij past is RLSA; Remarketing list for search ads. Een must voor e-tailers. “Via deze methode retarget je voormalige bezoekers die halverwege de bestelprocedure zijn afgehaakt. Je biedt hoger voor deze ‘hot leads’ als zij weer zoeken in Google. Deze vorm van marketing werkt zeer conversieverhogend, mits het op een goede manier wordt ingezet. Ook online moet je consumenten niet stalken. En zo kunnen we iedere e-tailer helpen met het verbeteren van de online vindbaarheid en de conversie. Genoeg uitdaging in het e-tail landschap,” besluit Otto Munsters.

Dit interview met Otto is gepubliceerd in Online Retailer | April 2015 | Jaargang 3 | Nr. 8 | Pag. 47-49

Als online retailer ook goed gevonden worden? BlooSEM helpt je graag!

Strategie ontwikkeling is een interactief proces tussen klant en BlooSEM. Het is echt samenwerken en kennisdelen. Lees hier meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *