Waar komen de traffic bronnen in Google Analytics vandaan?

Welke trafficbronnen zijn er en wat kun je er mee?

Er zijn 5 niveaus (UTM) bij het verzamelen van een trafficbron;

utm-parameter-hierarchy

De meeste mensen kennen bron, medium en campagne, maar content en zoekwoord worden minder gebruikt. De reden is simpel: de laatste twee zijn optioneel, waarvan keyword nog amper gebruikt wordt.

Content is met name geschikt om verschillende varianten van een bericht te onderscheiden. De bovenstaande variabelen worden kunnen bij een sitebezoek in de referral-string meegegeven worden via een UTM-code.

Hoe gaat het toekennen van bronnen/mediums in zijn werk?

In de onderstaande flowchart wordt geïllustreerd hoe het proces precies werkt. Uiteraard lichten we dit stap voor stap toe in het volgende gedeelte!

Google Analytics referral string

 

Stap 1: Verwerking van custom parameters

Laten we beginnen bij het begin. Wanneer je pagina bezoekt wordt de verwijzing (refferal-string) van de vorige pagina die je bezocht meegegeven. Dit kan zowel op je eigen site zijn als een ander domein. Stel je komt van www.mijn-voorbeeld.nl/a en landt via een link op www.mijn-site.nl/landing dan is de referral-string voor www.mijn-site.nl/landing –> www.mijn-voorbeeld.nl/a.

In de eerste stap wordt de referral-string uitgeplozen om tot een bron/medium/campaign-combinatie. Hierbij hebben ‘uitzonderingen’ voorrang. Denk hierbij aan Adwords (autotagging, ook wel glcid), DoubleClick en handmatig getagde links.

Je kunt een ook link handmatig taggen door in de URL-maker van Google zelf elk van de bovengenoemde 5 niveaus zelf mee te geven. Deze overschrijft dan de standaard bron/medium-combinatie die Google Analytics normaal zou hanteren. Het is sinds kort ook mogelijk om Adwords autotagging hiermee te overrulen. Deze setting is te vinden in je Google Analytics account onder ‘beheerder’ –> ‘property-instellingen’.

autotagging

Stap 2: Classificatie

De trafficbronnen die niet getagd zijn worden onderworpen aan een lijst vragen:

  • Is het een cpc kanaal? → betaald zoekverkeer, waarbij google / cpc wordt weggeschreven onder Adwords
  • Is het een bij Google bekende zoekmachine? → Organisch verkeer
  • Is het een bij Google bekend social netwerk? → Social
  • Overige? → [naam domein] / referral

 

Stap 3: Wat er overblijft

Wat overblijft (geen referrer) wordt vastgelegd als direct verkeer. Hieronder valt onder andere; bookmarks, mensen die direct je website in de adresbalk invoeren, verwijzingsuitsluitingen en ongetagde links die buiten een browser of binnen een beveiligde omgeving gedeeld worden.

—–

Hoe ga je vervolgens van bron medium naar kanalen? Lees daarvoor BlooSEM’s volgende blog onder dit onderwerp!

Hulp nodig met Analytics? BlooSEM helpt graag! Neem gerust contact op.

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *