
In de online marketing kennen de meesten de regel wel ‘meten is weten’. Echter, komen wij als performance online marketingbureau regelmatig accounts en campagnes tegen die helemaal niet of niet op de juiste manier getrackt worden. Dat is natuurlijk hartstikke zonde! Zonder correcte meting is het behoorlijk lastig om achteraf het resultaat, de opbrengsten en misschien nog wel het belangrijkste(!), de learnings te achterhalen van je campagne. Want heeft dat extra Facebookbudget nou wel of niet gezorgd voor een uplift in conversies?
In dit blog gaan we in op het correct meten van al je online campagnes via Google Analytics én UTM-tagging. Zo zorgen we ervoor dat er in het vervolg geen waardevolle informatie verloren gaat!
UTM-TRACKING? WAT IS DAT?
De manier om al je online campagne data netjes in Google Analytics te krijgen is via een UTM ‘linktag’. UTM staat voor ‘Urchin Tracking Module’ en is simpel uitgelegd een uitbreiding van je URL om je (campagne)bezoek te meten in Google Analytics.
Zo’n URL met UTM-parameter ziet er als volgt uit:

Als we de URL splitsen zien we het volgende:
Website URL: www.bloosem.nl
UTM Parameter: ?utm_source=Facebook&utm_medium=Paid&utm_campaign=Conversiecampagne2018&utm_content=Ad_a
HOE WERKT EEN UTM-TAG?
Wanneer je een UTM-tag toevoegt aan een link en er wordt op deze link geklikt slaat Google Analytics de informatie van de URL op in een cookie.
Welke informatie kan je meten met UTM codes?
Er zijn momenteel 5 verschillende UTM parameters die je kan toevoegen aan een URL. Dit zijn:
1. CAMPAIGN SOURCE: Dit helpt je met het tracken waar mensen vandaan komen voordat ze op je advertentie klikte. Bijvoorbeeld vanuit Facebook. Voorbeeld van de parameter: utm_source=facebook
2. CAMPAIGN MEDIUM: Met deze UTM code kun je gemakkelijk diverse kanalen groeperen en onderscheid maken tussen verschillende campagnes binnen kanalen. Bijvoorbeeld SEA, Social Media of Emailmarketing en paid / organisch. Voorbeeld van de parameter: utm_medium=emailmarketing
3. CAMPAIGN NAME: Heb je bijvoorbeeld een Black Friday actie opgezet? Dan kun je met deze UTM aangeven om welke campagne het gaat. Zo kun je in Google Analytics gemakkelijk al het verkeer en conversies meten van je campagne. Voorbeeld van de parameter: utm_campaign=blackfriday_2018
4. CAMPAIGN TERM: Deze UTM wordt voornamelijk gebruikt bij SEA-campagnes. Je kan hier zoekwoorden onderscheiden van je campagne en de resultaten per zoekwoord inzien. Voorbeeld van de parameter: utm_term=simonly
5. CAMPAIGN CONTENT: Wat wordt er getoond in de advertentie of op welke button wordt er geklikt? Versie A of Versie B. Met deze UTM kun je gemakkelijk onderscheid maken tussen verschillende versies van je advertenties of bijvoorbeeld buttons. Voorbeeld van de parameter: utm_content=afbeelding_A
Oké, nu weet je wat er allemaal gemeten kan worden met een UTM-link. De bovengenoemde parameters zijn allemaal met elkaar te combineren. Het is dus niet noodzakelijk om alle parameters in te vullen. Echter is het wél noodzakelijk om altijd de ‘Source’ in te vullen. Dit is dus het kanaal waar iemand vandaan komt, bijvoorbeeld Facebook, Google Ads of een affiliate website.
HOE MAAK IK EEN UTM-TAG AAN?
Handmatig:
Het opbouwen van een URL met UTM-parameter is vrij eenvoudig. Je start met een URL waar je het verkeer op wilt laten landen, bijvoorbeeld een campagnelandingspagina. In ons voorbeeld gebruiken we de pagina van het kennisevent van BlooSEM: https://www.bloosem.nl//kennisevent-online-marketing/
Vervolgens willen we een organische LinkedIn-campagne opzetten en correct meten in Google Analytics. Hier hebben we dan sowieso ‘Source’ en ‘Medium’ voor nodig. Als we deze invullen krijgen we utm_source=linkedin en utm_medium=organic. Om een UTM-code toe te voegen ‘beginnen’ we na de landingspaginaURL met een ‘?’ en gebruik je een ‘&’ om verschillende parameters te gebruiken.
De link wordt vervolgens: https://www.bloosem.nl/kennisevent-online-marketing/?utm_source=linkedin&utm_medium=organic
Vervolgens moeten we de verschillende marketingcampagnes kunnen onderscheiden van elkaar. Dit doen we door middel van de UTM-parameter ‘utm_campaign=kennisevent_07_2018’. Zorg er voor dat deze campagne naam gemakkelijk en duidelijk is. Ook als je over een aantal maanden, jaren terug wilt kijken naar de resultaten moet je de campagne makkelijk en snel terug kunnen vinden!
Maar nu denk je waarschijnlijk, dat is veel moeite per link?! ‘Kan dat dan niet automatisch?’ Jazeker kan dat! Gelukkig heeft Google voor ons een UTM-Builder gebouwd waar je gemakkelijk en snel je parameters kan invullen waar Google vervolgens een kant en klare link mét UTM-parameter uitspuugt. Zie:

Vervolgens gebruik je de gegenereerde link in je campagne voor een correcte tracking. Je vindt de Campaign Builder hier.
HOE ZIE IK VERVOLGENS MIJN GETRACKTE CAMPAGNES TERUG IN GOOGLE ANALYTICS?
Ga naar je Google Analytics account, kies het juiste account en zoek vervolgens in het linker menu naar ‘Acquisitie’ en klik vervolgens Campagnes > Alle Campagnes. Op deze resultatenpagina kun je vervolgens de resultaten terugvinden die je hebt ingevuld bij utm_campaign. Zie:

Om vervolgens meer resultaten in te zien en om erachter te komen welk kanaal het meest heeft bijgedragen in deze campagne klik je op de campagnenaam en krijg je per ingezet kanaal de resultaten voor die specifieke campagne. Zie:

Nu kan je in Analytics per campagne, kanaal en vervolgens een bepaalde tijdsperiode al je resultaten gemakkelijk inzien. Top dus!
Wij adviseren om altijd gebruik te maken van UTM-tracking in al je online uitingen. Zowel bij adverteren als organisch. Jullie weten vanaf nu hoe je dit gemakkelijk en snel UTM-tracking kan toevoegen aan al je online advertenties, dus geen smoesjes meer! 😉
Mocht je er niet uitkomen of wil je meer informatie over het correct tracken en meten van je campagnes? Neem dan snel contact op met onze trackingspecialisten!

Of heb je een andere vraag over Google Analytics of online performance marketing? Neem dan contact op met Daan!