Verdubbel CTR met Ad Customizers

Ad customizers 300x300Zoveel dynamische informatie dat je het niet met normale advertenties kunt bijhouden? Altijd al iets met shopping willen doen, maar is dit niet mogelijk voor je dienst of product? Ad customizers kunnen hiervoor dé oplossing zijn. En bovendien, ook voor reguliere campagnes kunnen ad customizers worden ingezet om zo een specifieke boodschap te genereren die de CTR kan verdubbelen.

Wat zijn ad customizers?

Google Adwords biedt twee advertentie customizer mogelijkheden. Op basis van een countdown, waarbij je een aftel timer in een ad kan zetten, en op basis van een feed, waar deze blogpost aan is gewijd.

Door variabele codes aan een advertentietekst toe te voegen past Google dit stukje code aan aan de data die hieraan gekoppeld is. Onderstaand voorbeeld komt uit een eerder gepubliceerde BlooSEM blogpost.

Google Adwords Ad Customizers

Een ander voorbeeld van Google vind je hier.

De voordelen van ad customizers zijn meteen duidelijk. Advertenties kunnen zo specifiek ingezet worden als je zelf wilt, zodanig dat ze zich aanpassen aan de search query van de potentiële klant.

Minpunten zijn er ook. Zowel de display URL als de final URL kunnen niet worden aangepast door middel van een feed. Dit maakt het ingewikkelder om direct producten aan een advertentie te koppelen. Om zo specifiek mogelijk te zijn is er wel de mogelijkheid om keyword URL’s in te zetten.

In de praktijk

SnappCar, een sharing platform waar particulieren hun auto kunnen verhuren aan anderen, is sinds de oprichting in 2011 sterk gegroeid. SEA, al jaren uitgevoerd door BlooSEM, heeft een groot aandeel gehad in deze groei. Door continu vernieuwing en een voortdurende drive om te groeien lukt het om het SEA kanaal steeds verder uit te breiden.

De volgende stap in de uitbreiding van de SEA campagnes betrof het inzetten van ad customizers om potentiële huurders te sturen naar pagina’s met auto’s direct bij hen in de buurt.

Het uitgangspunt bij de start was een door SnappCar aangeleverd databestand. Vanuit deze data was in een snelle scan te zien welke mogelijkheden dit bood met betrekking tot het inzetten van de customizers. Het bleek mogelijk om een koppeling te maken op basis van plaatsnamen waar auto’s te huur zijn en relevante zoektermen.

Om de datafeed te kunnen inzetten hebben we het eerst moeten bewerken, wat gepaard ging met een hoop knip- en plakwerk. Hierdoor werd het mogelijk om personen die een auto willen huren in bijvoorbeeld Zoetermeer, Putten, Veendam of overal waar er auto’s door particulieren worden aangeboden, te laten landen op een landingspagina met beschikbare auto’s in diezelfde plaatsen. Dit alles is mogelijk met slechts 1 of enkele advertenties voor honderden verschillende zoektermen en URL’s.

Het resultaat

Het resultaat? In een periode van 4 weken heeft deze ‘plaatsnaam campagne’ een CTR die dubbel zo hoog is als overige lokale campagnes, een betere positie en een 23% hogere click conversion rate ten opzichte van alle overige non-branding campagnes.

Zonder ad customizers zou deze long tail niet kunnen worden aangesproken en zouden alleen de grootste steden getarget kunnen worden.

Keep in mind

Ook gebruik maken van ad customizers? Lees dan eerst even dit:

  • Houd er rekening mee dat een ad group met advertenties met ad customizers altijd een ‘dummy’ advertentie nodig heeft zonder ad customizers. Het is daarom aan te raden om ad customizers alleen in te zetten in een campagne waar de advertentie roulatie is ingesteld op ‘optimaliseren voor klikken’ (of ‘optimaliseren voor conversies’), anders wordt de generieke advertentie net zo vaak getoond als de specifieke advertentie
  • Om te zorgen dat de landingspagina aansluit bij de advertentietekst is het nodig om keyword URL’s in te zetten. Het is daarom belangrijk dat de tekst toegepast is op het zoekwoord en niet op het product in de feed
  • Ook bij ad customizers gelden dezelfde tekenlimieten voor advertenties. Houd daarom extra ruimte vrij om er voor te zorgen dat ook lange termen in advertenties getoond kunnen worden
  • Er zijn verschillende eisen aan de kolommen die je gebruikt in je feed

Enthousiast geworden van dit verhaal? Weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag bij het inzetten van ad customizers voor jouw product of dienst!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *