B2B-marketing in Duitsland: Bereik jouw doelgroep via XING!

B2B-marketing in Duitsland: Bereik jouw doelgroep via XING!

Home » B2B-marketing in Duitsland: Bereik jouw doelgroep via XING!

B2B-marketing in Duitsland: Bereik jouw doelgroep via XING!

Wanneer je de stap maakt om internationaal zaken te doen, betekent dat ook dat je op zoek moet gaan naar leads. Voor business-to-business marketing in Nederland is de keuze dan snel gemaakt: LinkedIn Advertising. Maar wat als je zaken wilt gaan doen in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland? Kies je dan ook voor LinkedIn? Wellicht verrassend voor sommige lezers, maar er is voor die markt een alternatief genaamd XING! Lees snel verder om hier meer over te weten.

Wat is XING?

XING is het social media platform voor de zakelijke markt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Op het moment van schrijven zijn er twintig miljoen profielen gecreëerd op het platform. Ter vergelijking: op LinkedIn zijn achttien miljoen leden actief in de DACH-regio. Dus wil je een groter bereik in Duitsland, dan is XING het kanaal om in te zetten. Of nog beter: XING én LinkedIn. Een ander voordeel van XING is dat het een Duits platform is. En dat wordt door Duitsers vaak als betrouwbaarder ervaren dan internationale platforms.

Logo Xing en logo LinkedIn

Als we kijken naar wie er op XING actief zijn dan is de verdeling als volgt:

  • 47% professional
  • 16% executive
  • 19% manager
  • 12% senior executive
  • 7% young professional, student/stagiair

XING vs. LinkedIn

In sommige opzichten lijken deze twee platformen op elkaar, maar er zijn ook zeker verschillen. Daar vertellen we je graag meer over!

Persoonlijke profiel

Om op XING actief te kunnen zijn, heb je een persoonlijk profiel nodig. Net als bij LinkedIn kan je daarmee content delen, een netwerk opbouwen, banen vinden, lid worden van groepen en indien wenselijk ook een bedrijfspagina maken. Ook XING biedt een betaalde variant voor jouw persoonlijke profiel: XING Premium.

Met dit betaalde profiel kun je:

  • Inzicht krijgen in wie jouw profiel bekijkt
  • Betere vindbaarheid van jouw profiel creëren
  • Berichten naar contacten buiten jouw netwerk versturen
  • Inzicht in jouw persoonlijke profiel krijgen en zien waar je je nog kan ontwikkelen
  • Toegang tot gratis en betaalde cursussen krijgen
  • Inzicht in salarisindicaties krijgen
Screenshot Xing interface
XING Persoonlijke pagina

Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om Pro Jobs aan te schaffen. Deze functie is interessant wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, want met Pro Jobs is jouw profiel beter zichtbaar en krijg je de optie om je CV te laten checken.  

XING Bedrijfspagina

Zodra je een persoonlijk profiel hebt aangemaakt, is het ook mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken. Dit is vergelijkbaar met LinkedIn, dus als bedrijf kun jij deze pagina gebruiken voor communicatie richting leads, klanten en uiteraard ook talent.

Een groot verschil met LinkedIn is dat het op XING ook mogelijk is om een betaald employer branding profiel aan te maken. Hiervoor is Xing een samenwerking met Kununu aangegaan. Een soort van ‘werken bij-pagina’ buiten jouw eigen website. Daarnaast is het voor werknemers mogelijk om een review achter te laten. In Nederland hebben we ook iets vergelijkbaars, namelijk Glassdoor. De informatie op Kununu wordt gekoppeld aan de bedrijfspagina op XING, zodat ook op dit platform inzichtelijk is wat de bedrijfscultuur is en hoe werknemers het ervaren. Daarnaast is het ook een tool die je kan gebruiken voor jouw recruitmentstrategie. Want wanneer je dit pakket hebt afgenomen is het voor XING-leden mogelijk om met één druk op de knop aan te geven dat ze wel bij jouw organisatie willen werken. 

Adverteren op XING

Uiteraard kun je als bedrijf ook adverteren op XING. Maar op dit gebied verschilt XING wel echt van LinkedIn. Hieronder de verschillen per categorie.

Targeting

Op LinkedIn is alleen “Locatie” een verplicht veld. Daarna kun je zelf bepalen op welke criteria je wilt targeten. In XING is het naast “Locatie” invoeren ook verplicht om een keuze te maken in “Senioriteit”, “Branche” én “Functie”.

Nog een belangrijk verschil is dat het op LinkedIn mogelijk is om targetingcriteria te combineren middels ‘OR-targeting’. Bijvoorbeeld functietitel OF vaardigheid. Maar in XING heb je alleen ‘AND-targeting’. Daardoor moet je in XING een keuze maken welke criteria voor jou het belangrijkste zijn. Met teveel criteria wordt de doelgroep wellicht te specifiek.

XING Targeting screenshot
LinkedIn Targeting

Daarnaast is het op LinkedIn ook mogelijk om bedrijfslijsten te uploaden, maar ook First Party Data, zoals nieuwsbriefaanmeldingen of bestaande klanten. Deze optie biedt XING (nog) niet.

Advertenties

In LinkedIn kun je per campagne meerdere advertenties toevoegen. Zo raden zij zelf aan om vier tot zes verschillende advertenties toe te voegen, zodat het algoritme de ruimte heeft om te kijken welke advertenties het beste resultaat opleveren. In XING gaat dit net iets anders. Hier maak je namelijk per advertentie een campagne aan. Dus stel je wil meerdere advertenties over hetzelfde onderwerp promoten dan moet je meerdere campagnes aanmaken. Dat betekent ook gelijk dat je extra budget nodig hebt.

Meten = weten

BlooSEM is een online performance bureau, dus voor ons is meten=weten heel belangrijk! Dat betekent dat wij er alles aan doen om onze campagnes zo goed mogelijk te kunnen analyseren. Denk daarbij aan het gebruik van Google Tag Manager, Google Analytics en UTM-tracking.

Maar ook de advertentieplatformen doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je als adverteerder de resultaten van je campagnes kunt inzien. Tenminste bijna allemaal, want hier loopt XING wel wat achter ten opzichte van LinkedIn en andere platformen.

Het is vooralsnog niet mogelijk om in XING conversies te meten. Hierdoor kan je campagnes alleen analyseren op basis van bereik, weergaven, doorklikratio en kosten per klik. Het is wel mogelijk om UTM-parameters toe te voegen, zodat je nog wel in web analytics kan zien wat de kwaliteit van het verkeer is.

De verschillen en overeenkomsten op een rij

In onderstaande tabel hebben we een overzichtelijke samenvatting gemaakt van alle verschillen tussen XING en LinkedIn, handig!

Xing vs LinkedIn alle verschillen in een tabel

Kiezen voor LinkedIn of XING?

Hopelijk heeft dit blog jou een beter beeld gegeven van de advertentiemogelijkheden op XING! Wil je gaan starten met adverteren in de DACH-regio, maar weet je nog niet welk kanaal beter bij jou past? Dan raden we je aan beide kanalen onder de loep te nemen en te kijken welk kanaal het beste past bij jouw doelstelling. Mocht je het budget hebben dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te gaan A/B testen met beide kanalen, zodat je de resultaten kan vergelijken.

blank

Ook starten met adverteren op XING, maar weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Contact Kim!