Zeven Web Analytics tips die je direct kunt toepassen

Hoe maak ik mijn Web Analytics investering rendabel? Welke data uit Google Analytics reflecteert de doelen van mijn organisatie het beste? En hoe krijg ik meer draagkracht om op basis van Analytics data beslissingen te nemen?

Dit artikel bevat zeven actionable tips om Web Analytics binnen je organisatie écht op de kaart te zetten.

Website Analytics

1. Definieer duidelijke online doelstellingen

Zonder heldere doelstellingen is het lastig, zoniet onmogelijk om Web Analytics rendabel in te zetten. Het gebeurt regelmatig dat we op de vraag “Waarom heb je een website?” geen eenduidig antwoord krijgen.

Het beantwoorden van deze vraag ligt ten grondslag aan het definiëren van je online doelstellingen. Vaak zijn deze afgeleid van bredere doelstellingen op het hoogste niveau.

Enkele voorbeelden van online doelstellingen:

  • Het verhogen van het aantal leads
  • Het verbeteren van de social presence

2. Formuleer minimaal één KPI per online doelstelling

Maak je online doelstellingen SMART door iedere doelstelling te koppelen aan een Key Performance Indicator (KPI).

Dit geeft je houvast om in een latere fase de juiste data te extraheren uit je Web Analytics tools, b.v. Google Analytics.

Enkele voorbeelden van KPI’s:

  • Het aantal contactaanvragen
  • Het aantal bezoeken via LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+
  • Het aantal keren dat een bericht op een sociaal netwerk gedeeld of “geliked” is

3. Stel targets op per KPI

Het is een goede start om KPI’s te definiëren, maar daarmee ben je er nog niet.

Om daadwerkelijk sturing te kunnen geven binnen je organisatie, zul je ook doelen per KPI moeten formuleren.

Op basis van doelen en cijfers/realisatie, kun je je (online) marketing mix aanpassen om het maximale rendement te bereiken.

4. Betrek de Key Stakeholders binnen je organisatie

Om de draagkracht binnen je organisatie te verhogen, is het belangrijk dat je niet alles probeert zelfstandig te doen, maar juist samenwerkt met collega’s binnen diverse lagen van de organisatie.

Betrek zeker ook de directeur en/of een andere “beslisser” zodat je later niet tegen onaangename verrassingen aanloopt.

Verleidingstechnieken spelen hierbij een niet te onderschatten rol.

Tip: Influence: The Psychology of Persuasion van Robert Cialdini.

5. Analyse: formuleer eerst je business vraag

Hoe vaak verdwaal jij in je Web Analytics rapporten en kom je erachter dat je geen duidelijke vraag hebt geformuleerd? Dit is een veelvoorkomend probleem waar Online Marketeers mee te maken hebben.

Natuurlijk, soms is het leuk om gewoon eens naar de data van je website te kijken. Echter, zonder een doel voor ogen verlies je al snel kostbare tijd.

Ook de selectie van informatie c.q. data is afhankelijk van wat je met je Web Analytics data wilt bereiken. Een business vraag ligt vaak op een dieper niveau en staat in relatie tot de KPI’s die je hebt gedefinieerd.

6. Presenteer de belangrijkste data en KPI’s op een A4-tje

In dit verband introduceer ik graag de term dashboard. Het visualiseren van de belangrijkste Web Analytics data is cruciaal bij het monitoren van je online performance.

Vraag je bij ieder rapport (data behoefte) af of deze voldoende actionable is. Een daling of stijging van een metric/KPI zou je aan moeten zetten tot actie. Is dit niet het geval, dan is het hoogstwaarschijnlijk geen KPI en doe je er goed aan om deze informatie niet op te nemen op je dashboard.

Diverse tools kunnen je helpen bij het bouwen van dashboards.

Bij Google Analytics zijn er diverse mogelijkheden. Enkele voorbeelden:

Ieder pakket heeft zijn voor- en nadelen. Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze.

7. Automatiseer je reporting

In aansluiting op het vorige punt, verschuif je reporting/analyse van 80/20 naar 20/80 door het automatiseren van je reporting.

Bovenstaande tools kunnen je helpen om periodiek en automatisch data uit Analytics op te halen en om te zetten in eenvoudig, interpreteerbare visualisaties.

De Google Analytics API is hét instrument om de data uit je Google Analytics account te exporteren naar een externe applicatie. En om vanuit daar je verdere reporting op te zetten.

We verwachten dat je met deze Web Analytics tips meer uit je data gaat halen! Heb jij nog tips die je graag wilt delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *