SEE-THINK-DO-CARE; het marketing model voor een strategische aanpak

Van Instagram Stories tot de opkomst van grote marketplaces als Amazon en bol.com, het aanbod van diverse marketing kanalen en de mogelijkheden daarbinnen blijft maar stijgen. Maar welke wil je inzetten? En waarom wil je dat eigenlijk? En hoe weet je of jouw bedrijf dan succesvol is?

Met het SEE-THINK-DO-CARE model (AIDA revisited) van Google breng je in kaart met welke middelen en welke boodschap je communiceert met je klant, in welke fase. En hoewel je nooit precies weet wat de ongrijpbare klant van tegenwoordig verwacht op welk moment, met het STDC-model krijg je in ieder geval zelf grip en ‘knoop’ je de juiste data aan elkaar.

SEE-THINK-DO-CARE in samenwerking met BlooSEM

BlooSEM is weliswaar een ‘online performance marketing bureau’, maar dat wil niet zeggen dat wij ons alleen op de koopfase van consumenten en bedrijven richten. Performance zit in ons DNA; wij streven naar het beste resultaat, en daar heb je een gedegen online marketing strategie voor nodig. Een ‘See, Think, Do, Care strategietraject’ bij BlooSEM helpt overzicht te creëren en hiaten te ontdekken in je huidige marketing activiteiten. We gaan samen op zoek naar de complete en passende online strategie, zodat prospects in alle fasen van de customer journey op de juiste manier kennismaken met jullie merk en zo de kans op conversie stijgt.

BlooSEM biedt desgewenst na het traject ondersteuning bij de uitvoering van de strategie in de praktijk. Lees hieronder meer over onze aanpak voor See-Think-Do-Care.

STDC model

De 4 fases van het SEE-THINK-DO-CARE model

SEE-fase (bekendheid)

In deze fase is het voor een merk het belangrijkste om bekendheid bij een zo groot mogelijk gekwalificeerde doelgroep te genereren. Die doelgroep is nog niet of nauwelijks bekend met jouw merk, is nog geen klant en heeft nog geen koopintentie. Maar hij heeft mogelijk wel latente behoeftes en mogelijkheden jouw product of dienst in een latere fase aan te schaffen. Dus zorg dat je merk op de longlist van deze doelgroep komt.

Marketing activiteiten in de SEE-fase zijn gericht op bereik, vindbaarheid, website traffic, informeren, educatie, entertainen en inspiratie om top of mind te komen. Relevante online marketing instrumenten zijn display advertising (banner, video), SEO, content marketing en social media marketing. Bijbehorende KPI’s zijn bijvoorbeeld views of bezoeken aan je blog.

SEE

THINK-fase (overweging)

In deze fase is jouw doelgroep al wat verder in het koopproces en heeft zij behoefte aan een product of dienst die bij jouw branche en portfolio past. De uitdaging in deze oriëntatiefase is dat jouw merk serieus in overweging genomen wordt, dusdanig dat jouw merk op de shortlist van deze potentiële klanten komt. Praktisch gezien kies je hier misschien binnen je activiteiten al heel gericht voor mensen die je website al eerder bezochten in de SEE fase.

Marketing activiteiten in de THINK-fase zijn gericht op engagement, kennis delen en verdiepen, inspireren en zetten aan tot interactie. Deze fase is ook vooral bekend van de ‘vergelijkingen’ op alle mogelijke aspecten van je product, of tussen aanbieders.

Relevante online marketing instrumenten zijn display remarketing, SEO, SEA, app marketing, vergelijkingssites (onderdeel van affiliate marketing), influencer blogs, vlogs, social media marketing en social advertising. Denk ook aan leadgeneratie middels whitepapers of nieuwsbrief inschrijvingen. KPI’s zijn bijvoorbeeld bezoeken van productpagina’s of nieuwsbriefinschrijvingen.

THINK

DO-fase (koop)

In deze fase draait alles om performance; het genereren van conversies bij een zeer geïnteresseerde doelgroep. De potentiële klant heeft een concrete commerciële behoefte, weet wat hij wil kopen en is ervan overtuigd dat jij, of je concurrent (!), de beste aanbieder bent. De performance marketing richt zich traditioneel het meest op deze fase. Maar het STDC-model gaat er juist vanuit dat een bezoeker die al kennis gemaakt heeft via de eerdere fases, eerder voor jou zal kiezen in de praktijk. Dat bereik je onder andere door weer slim gebruik te maken van je doelgroeplijsten.

Marketing activiteiten in de DO-fase zetten door middel van gerichte call to actions aan tot transacties of tot het invullen van contactformulieren. Relevante online marketing instrumenten in de DO fase zijn SEA, in het bijzonder Google Shopping en remarketing middels RLSA, email marketing, SEO, affiliate marketing, app marketing, Facebook en LinkedIn advertising. KPI’s zijn natuurlijk sales aantallen of bijvoorbeeld de ROAS. Maar vergeet ook bijvoorbeeld het aantal livechats en mobiele clicks-to-call niet!

DO

CARE-fase (loyaliteit)

In deze fase gaat het om loyaliteit; klanten omzetten naar loyale klanten. Loyale klanten zijn fans van jouw merk, praten positief over jou en stimuleren indirect de verkoop onder niet-klanten. Goede CARE-activiteiten vergroten niet alleen je klantengroep maar ook de lifetime value van een klant.

Marketing activiteiten en content in de CARE-fase zijn gericht op klantenbinding, retentie, verrassen, verwennen, belonen en zetten aan tot herhalingsaankopen, cross- en upsell. Relevante online marketing instrumenten in de CARE-fase zijn display remarketing, Facebook remarketing, YouTube, email marketing en app marketing. KPI’s zijn bijvoorbeeld nieuwsbrief openingen en de gemiddelde orderwaarde bij herhaalaankopen.

CARE

SEE-THINK-DO-CARE strategisch inzetten

Kortom met een See Think Do Care traject zie je meteen waar je business laat liggen als je je te sterk richt op alleen de koopfase. Niet iedere internetter zit in de ‘DO-stand’ en is ‘ready to buy’, sterker nog, de meesten zitten waarschijnlijk in de SEE– of THINK-fase en hebben een andere informatiebehoefte. Vertaal je marketingstrategie daarom naar alle 4 de fases van de customer journey en biedt content aan waar (be)zoekers in de betreffende fase behoefte aan hebben.

Lees meer over hoe een See Think Do Care traject er uit ziet op onze dienstenpagina.

Micromoments

Google heeft een korte, leuke video gemaakt over hoe consumenten zich oriënteren en keuzes maken via de verschillende online kanalen.

Daan-promovenster 

 Wil je meer weten over hoe het SEE-THINK-DO-CARE model kan helpen bij jouw online strategie? Neem dan contact op met Daan.