SEE-THINK-DO-CARE; het marketing model voor een strategische aanpak

In de online marketing wereld zijn ‘customer journey’ of ‘digitale klantreis’ echte modewoorden. Echt, omdat online, nog meer dan offline, mensen zeer pluriform gedrag vertonen om uiteindelijk tot een interactie met een merk of concrete transactie over te gaan. Om juist te profiteren van de pluriformiteit aan fases waarin online publiek zich bevindt en beweegt over een alsmaar stijgend aantal online kanalen en devices, is het raadzaam informatie, content en een (reclame)boodschap aan te passen aan de fase waarin jouw doelgroep zich op dat moment bevindt. Kan dat? Ja, Google heeft uiteraard hier een oplossing voor bedacht: het SEE-THINK-DO-CARE model (AIDA revisited).

See-Think-Do-Care

BlooSEM werkt volgens dit strategisch marketing model om doelgroepen op de juiste manier aan te spreken in elk van de 4 fases van de customer journey. Een propositie van onze klant wordt hierdoor veel relevanter en verhoogt de effectiviteit van onze marketinginspanningen. BlooSEM is weliswaar een ‘online performance marketing bureau’, maar dat wil niet zeggen dat wij ons alleen op de koopfase richten. Performance zit in ons DNA; wij hanteren juist een full-funnel strategie en streven voor onze klanten naar het hoogst haalbare in elke fase van de customer journey.

De 4 fases van het SEE-THINK-DO-CARE model

SEE-fase (bekendheid)

In deze fase is het voor een merk het belangrijkste om bekendheid bij een zo groot mogelijk gekwalificeerde doelgroep te genereren. Die doelgroep is nog niet of nauwelijks bekend met jouw merk, is nog geen klant, heeft nog geen koopintentie maar wel latente behoeftes en mogelijkheden jouw product of dienst in een latere fase aan te schaffen. Dus zorg dat je merk op de longlist van deze doelgroep komt.

Marketing activiteiten in de SEE-fase zijn gericht op bereik, vindbaarheid, website traffic, informeren, educatie, entertainen en inspiratie om top of mind te komen. Relevante online marketing instrumenten zijn display advertising (banner, video), SEO, blogs en social media marketing.

SEE

THINK-fase (overweging)

In deze fase is jouw doelgroep al wat verder in het koopproces en heeft zij behoefte aan een product of dienst die bij jouw branche en portfolio past. De uitdaging in deze oriëntatiefase is dat jouw merk serieus in overweging genomen wordt, dusdanig dat jouw merk op de shortlist van deze potentiële klanten komt.

Marketing activiteiten in de THINK-fase zijn gericht op engagement, kennis delen en verdiepen, inspireren en zetten aan tot interactie. Relevante online marketing instrumenten zijn display remarketing, SEO, SEA, app marketing, vergelijkingssites (onderdeel van affiliate marketing), influencer blogs, vlogs, social media marketing en social advertising. Denk ook aan leadgeneratie middels whitepapers of nieuwsbrief inschrijvingen.

THINK

DO-fase (koop)

In deze fase draait alles om performance; het genereren van conversies bij een zeer geïnteresseerde doelgroep. De potentiële klant heeft een concrete commerciële behoefte, weet wat hij wil kopen en is ervan overtuigd dat jij (of je concurrent!) de beste aanbieder bent.

Marketing activiteiten in de DO-fase zijn velerlei call-to-actions, gericht op performance, op optimalisatie van het bestelproces en zetten aan tot transacties en kopen. Relevante online marketing instrumenten in de DO fase zijn SEA, in het bijzonder Google Shopping en remarketing middels RLSA, email marketing, SEO, affiliate marketing, app marketing, Facebook en LinkedIn advertising. Vergeet ook livechat en mobiele clicks-to-call niet.

DO

CARE-fase (loyaliteit)

In deze fase gaat het om loyaliteit; klanten omzetten naar loyale klanten. Loyale klanten zijn fans van jouw merk, praten positief over jou en stimuleren indirect de verkoop onder niet-klanten. Goede CARE-activiteiten vergroten niet alleen je klantengroep maar ook de lifetime value van een klant.

Marketing activiteiten en content in de CARE-fase zijn gericht op klantenbinding, retentie, verrassen, verwennen, belonen en zetten aan tot herhalingsaankopen, cross- en upsell. Relevante online marketing instrumenten in de CARE-fase zijn display remarketing, Facebook remarketing, YouTube, email marketing en app marketing.

CARE

SEE-THINK-DO-CARE strategisch inzetten

Als je door deze ‘full-funnel bril’ naar je marketingstrategie kijkt, zie je meteen waar je business laat liggen als je je te sterk richt op alleen de koopfase. Niet iedere internetter zit in de ‘DO-stand’ en is ‘ready to buy’, sterker nog, de meesten zitten waarschijnlijk in de SEE– of THINK-fase en hebben een andere informatiebehoefte. Vergeet ook niet aan branding te doen, want niemand zoekt naar een onbekend merk. Vertaal je marketingstrategie daarom naar alle 4 de fases van de customer journey en biedt content aan waar (be)zoekers in de betreffende fase behoefte aan hebben.

Werken met SEE-THINK-DO-CARE betekent voor je organisatie dat je met budgetten moet schuiven en minder snel harde resultaten ziet, maar het voorkomt omzetverlies op de lange termijn. Als we uitgaan van een conversiepercentage van 2% zit er nog heel veel vis in de vijver waar je als bedrijf nu nauwelijks naar omkijkt terwijl je het meeste budget inzet op die kleinste groep. Het model helpt tevens efficiënter en effectiever je marketing resources in te zetten. Door ook in de SEE– en THINK-fase te zaaien zal je oogsten. Niet nu, niet morgen, maar in een later stadium als ze wel in de DO-fase belanden. Hiermee kies je voor een groeistrategie waarmee je je groep potentiële klanten op de langere termijn sterk uitbreidt. En wie wil dat niet?!

Micromoments

Google heeft een korte, leuke video gemaakt over hoe consumenten zich oriënteren en keuzes maken via de verschillende online kanalen anno 2018:

 Eva-promovenster

  Hulp nodig bij het benutten van het SEE-THINK-DO-CARE model? Weet je niet hoe te beginnen? Keep calm, call BlooSEM en neem contact op met Eva.

Lees hier onze blogs over See-Think-Do-Care

BlooSEM event - Otto presenteert

Online marketing kennisevent: trends en kansen in de digitale wereld

Vandaag is de grote dag, de dag van ons online marketing kennisevent. Hier hebben we echt als Team naar toe geleefd. In de afgelopen 2 maanden hebben we de belangrijkste trends, ontwikkelingen en kansen op online marketing gebied in kaart gebracht. Vanmiddag gaan we die presenteren aan een grote groep relaties. Wij zijn er helemaal klaar voor!

MCC BlooSEM en Simyo

Simyo’s customer journey op de Multichannel Conference

Woensdag 18 april, strakblauwe lucht, zon hoog aan de hemel en een graadje of tweeëntwintig. Wat een heerlijke dag om in het ketelhuis van een oude oliefabriek aan het werk te gaan. Nee, niet achter de lopende band in een chemische omgeving, maar om een presentatie te geven op het Multichannel Event over de toepassing van het See-Think-Do-Care model in de customer journey door Simyo en BlooSEM.

Full Funnel Marketing UA

Hoe zet je het See-Think-Do-Care model effectief in voor jouw bedrijf?

Dinsdag 14 november organiseerde BlooSEM voor de tweede keer een kennisevent met Google. Op de 21e etage van de Viñoly toren in Amsterdam – het hoofdkantoor van Google – verzamelden zich zo’n 35 geïnteresseerden in ‘Full Funnel Marketing’. Google’s marketingmodel See-Think-Do-Care werd aan de hand van twee klantcases behandeld. Voor elke fase werd uitgelegd hoe de verschillende marketinginstrumenten van Google worden toegepast.