Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Meer leads via online marketing voor Rolande

Voor Rolande – leverancier van duurzame brandstof – hebben wij online campagnes opgezet om een grotere naamsbekendheid, meer websiteverkeer en meer leads te creëren. In deze case lees je hoe wij dit voor Rolande voor elkaar hebben gekregen.

Een gelokaliseerde aanpak voor internationale LNG-leverancier Rolande

De transportmarkt is volop in transitie van fossiele naar groene brandstof. Want transport kan en moet groener. Rolande wil transport groener maken, maar het ook rendabel houden. Om hier aan bij te dragen biedt Rolande de schoonste brandstof voor de laagst mogelijke prijs: LNG: “We zien LNG als de brandstof die nodig is om de weg vrij te maken voor Bio-LNG. Door het klimaatakkoord, CO2-tax en een toenemend milieubewustzijn van consumenten en bedrijven wordt het steeds belangrijker om hier bewust mee bezig te zijn.”

Case twinfield

+300% leads

+25 websiteverkeer

+40% tankpasaanvragen

Kwalitatief verkeer +900%

Primaire doelstellingen

Genereren van leads, contactaanvragen en tankpasaanvragen en het verhogen van de naamsbekendheid.

Secundaire doelstellingen

Verhogen van het aantal nieuwsbriefinschrijvingen, websitebezoekers en de merk- en propositiebekendheid.

Tertiaire doelstellingen

Rolande laten groeien als thought leader in duurzaam transport.

Highlights/project in het kort

Ondanks dat Rolande al meer dan tien jaar investeert in een dekkend internationaal netwerk van LNG-tankstations, betekent dit niet dat Rolande automatisch genoeg contact- en tankpasaanvragen krijgt. Om meer websitebezoek te creëren en daarmee het aantal leads te verhogen, is Rolande bij Bloosem terechtgekomen.

Omdat de brandstoftransitie niet in één keer gebeurt, was Bloosem de juiste partner: wij zijn een strategisch partner voor de lange termijn. We willen online groei graag blijven ontwikkelen – en dat kan het beste met meerdere campagnes. Zo leren we van onze eigen data. En dat is ook een succesvolle strategie voor Rolande.

Uitdaging

Omdat we ons voor Rolande focuste op de Nederlandse én Duitse markt, stonden we ook voor twee uitdagingen:

  1. In Nederland wilde Rolande het netwerk vergroten en daarnaast de transportwereld helpen om over te stappen naar schonere brandstof.
  2. In Duitsland was er ook nog de uitdaging om voet aan de grond te krijgen. In tegenstelling tot Nederland heeft Rolande in Duitsland geen naamsbekendheid, wat betekende dat er eerst een kennismaking met Rolande gecreëerd moest worden.

Toegepaste skills bij deze case

Display Advertising

Web Analytics

Strategie – Oplossing – Aanpak

De doelgroepen waar we ons op hebben gericht zijn:

  • Verladers, specifiek de Transport of Sustainability Manager
  • Transporteurs, specifiek de CEO of Directeur
  • Chauffeurs en Planners

We hebben verschillende campagnes ingezet in Nederland en Duitsland om het aantal websitebezoekers en daarmee ook het aantal potentiële leads te groeien. Omdat Rolande zich focust op zowel de Duitse als Nederlandse markt, hebben we voor beide landen gelokaliseerde campagnes en advertenties gecreëerd.

 

google analytics

Meten is ook de impact weten. Daarom hebben we via Google Tagmanager alles meetbaar gemaakt in GA4. Hieraan is een Dashboard gekoppeld zodat de data goed leesbaar is en de data inzichtelijk wordt weergegeven. Voor Duitsland was er een grotere focus op de naamsbekendheid. Voor de naamsbekendheid hebben we Display Advertising ingezet. Naast de gebruikelijke targeting op de zakelijke doelgroepen, is hierbij ook ingezet op zoektermen en websites die te maken hebben met fossiele brandstof en (duurzame) transport.

We hebben de SEA-campagnes opgezet op basis van zowel de merknaam als generieke termen als “duurzame brandstof”, “(bio) ng)” en “LNG tankstation”. Zo hebben we een combinatie van gerichte en brede advertenties gecreëerd die óók een doelgroep aanspreekt die nog minder bekend is met Rolande.

Resultaten

Nederland

  • Doordat we Google Ads hebben ingezet, hebben we het websiteverkeer vanuit Google Ads in totaal 25% kunnen verhogen. In eerste instantie was er een stijging van 20%, maar door de juiste optimalisaties door te voeren is het daarna is het opgelopen naar 30%.

  • 300% toename in aantal leads via Google Ads.

  • 40% toename in het aantal tankpasaanvragen.

  • Doordat de naamsbekendheid groter is geworden is daarnaast het directe verkeer ook gestegen: in 2024 waren er 80% meer nieuwe bezoekers via direct verkeer, 27% meer downloads op de website en 75% meer gevallen waarbij een video compleet werd bekeken. Behalve dat het websiteverkeer is toegenomen, is ook de engagement met 30% gestegen.

Duitsland

  • Door de Google Ads campagnes zijn bezoekers over het algemeen 3x zo lang op de website.

  • 37.5% meer nieuwsbriefinschrijvingen

  • 133% meer tankpasaanvragen

  • Een 400% toename in contactaanvragen via Google Ads en een 500% toename in aantal leads via aanvragen.

  • Een verviervoudiging (380% toename) van het aantal nieuwe websitebezoekers dankzij onze verschillende campagnes.

  • Doordat de naamsbekendheid via onze campagnes in Google Ads is gegroeid, is het directe verkeer ook met 80% gestegen. Daarnaast is de engagement met 20% gestegen en is Rolande 20% meer zichtbaar geworden door onze campagnes via Google Ads.

Samenwerken met team Bloosem

Conclusie

Rolande is in Nederland en Duitsland online sterk op de kaart gezet als producent en leverancier van brandstof in de transportsector. Dankzij onze campagnes is het websiteverkeer aanzienlijk gestegen. Het aantal leads is in beide landen omhoog gegaan en als gevolg hiervan is ook de naamsbekendheid gestegen, wat ook voor een groei in organisch verkeer heeft gezorgd!