Segmenten

5 Belangrijke segmenten binnen A/B testing

A/B testen is én blijft hot! Het is een wezenlijk onderdeel van conversie optimalisatie. Daarbij is het belangrijk dat je een onderbouwde testhypothese formuleert. Een soort van voorspelling van de uitkomst.

Gebruik bij het formuleren van een testhypothese zowel kwantitatieve als kwalitatieve data.
Een aantal tools die je hierbij kunnen helpen:

A/B Testing

Segmentatie is – net als bij data analyse – cruciaal bij A/B testen.
Heb je geen “winner” op het overall niveau, dan is dit mogelijk wel het geval bij een onderliggend segment.

In dit artikel beschrijf ik een vijftal segmenten die je kunt gebruiken om je test insights en resultaten naar een hoger niveau te tillen.

1. Nieuwe en terugkerende bezoekers

Er bestaat een wezenlijk verschil tussen nieuwe en terugkerende bezoekers.
Een terugkerende bezoeker heeft vaak al meer gevoel bij je merk en hetgeen je te bieden hebt.
Deze groep mensen zal waarschijnlijk dan ook anders reageren op je website dan iemand die voor het eerst op je website komt.
Mijn advies is dan ook om deze groepen separaat te bekijken in relatie tot je testresultaten.

2. Type verkeersbron

Stuur je iedere maand mailings, maar werk je ook met bijv. affiliates en AdWords?
Stel dat je een landingspagina test waar een grote diversiteit aan verkeersbronnen verkeer laat landen, dan is het interessant om deze verkeersbronnen te segmenteren. Of je test enkel in te richten voor bijv. AdWords verkeer.
Een goed converterende landingspagina voor AdWords zou het mogelijk minder goed kunnen doen in het affiliate kanaal.
Segmenteer je verkeersbronnen voor betere overall resultaten!

3. Apparaat

Het is een best-practice om je A/B test te richten op specifiek mobiele, tablet of desktop bezoekers.
Ongetwijfeld zul je het met me eens zijn dat de ervaring op een mobiel apparaat heel anders is dan op een desktop. Daarbij spelen deels andere factoren een rol om jou te verleiden tot het kopen van een product of afname van een dienst.

4. Geografische locatie

Heb je een website waarmee je internationaal actief bent? Is deze zelfs in meer talen beschikbaar?
Zorg er dan voor dat je per land toewerkt naar een optimale bezoekerservaring en conversie.

Voorbeeld:

  • In de regel lezen Nederlanders algemene voorwaarden niet of nauwelijks
  • In Duitsland werkt dit compleet omgekeerd; Duitsers zijn geneigd de tekst tot in detail te lezen alvorens ze tot een aankoop overgaan

Kortom, implementeer je learnings niet direct in alle landen, maar optimaliseer per land.

5. Zoekwoord

Binnen het organische kanaal is het (praktisch) onmogelijk om op zoekwoorden te targeten / segmenteren. Echter, als jij een AdWords campagne managet met duizenden zoekwoorden, dan kan dit interessant zijn.
De intentie van een website bezoeker is nauw gekoppeld aan het zoekwoord waarmee zij op de website komt.
Voorbeeld van zoekwoorden in de Telecom markt:

  1. Goedkoop bellen
  2. Gratis SMS bij sim only

Goedkoop bellen: deze groep website bezoekers wordt in de regel meer aangetrokken door elementen in relatie tot de prijs van belminuten.

Gratis SMS bij sim only: deze groep bezoekers zal eerder verleid worden door lage kosten voor SMSjes of wanneer deze gratis bij de sim only in begrepen zijn.

Als je deze informatie weet, kun je de desbetreffende landingspagina’s op deze keywords optimaliseren.
Let op: als je op detailniveau gaat segmenteren en testen, heb je grote volumes bezoeken nodig.

Google Analytics integratie

Om zoveel mogelijk inzichten te verzamelen, is het aan te raden Google Analytics te integreren met de testtool waar je mee werkt.

Twee veelgebruikte A/B testtools:

Artikel tip: 10 Google Analytics integraties. Pas deze integraties toe en verhoog het inzicht binnen meerdere kanalen c.q. omgevingen.

Pre-segmentatie vs. Post-segmentatie

Wellicht dat je je afvraagt, moet ik segmentatie toepassen voor of na de A/B test?
In theorie kan het alle twee, al hangt het ook vaak af van welk segment het betreft. Mijn advies is om wanneer mogelijk de segmentatie voor het A/B testen toe te passen.
Houd er wel rekening mee dat je voor een goede, betrouwbare A/B test minimaal 300 conversies per variant nodig hebt.

Kortom, met een website die weinig bezoeken heeft, is A/B testen niet de juiste oplossing.
Tip: heb jij een website met lage bezoekersaantallen, leg dan nog meer de nadruk op kwalitatieve analyse. En probeer op basis daarvan je website te optimaliseren.

Wat is jouw ervaring met testen en conversie optimalisatie? Pas je al segmentatie toe binnen je A/B testen en zo ja met welke segmenten?

BlooSEM helpt graag met het optimaliseren van je belangrijkste conversies!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *