Google Shopping

Google Shopping

Google Shopping

Google Shopping is hét kanaal bij uitstek om je producten via een online etalage onder de aandacht te brengen. Meestal wordt Shopping ingezet door retailers die al hun producten via een complexe datafeed aan Google leveren. Het opzetten van een Google Shopping campagne is dan ook niet zomaar gepiept.

Datafeed

Het begint allemaal bij het aanmaken of aanpassen van de datafeed, ook wel productfeed genoemd. Dit is een bestand waarin alle productspecificaties zijn opgenomen van de producten waarmee je wil adverteren. Van belang hierbij is dat de attributen in de productfeed overeenkomen met de door Google gespecificeerde attributen.

Google Shopping
blank

Om de producten goed vindbaar te maken moet je rekening houden met relevante zoektermen die het meest gebruikt worden. Verwerk deze op de juiste manier in de titel en omschrijving bij elk product en je bent goed op weg.

Google Merchant Center

Als de datafeed gereed is en aan alle vereisten van Google Shopping voldoet is het tijd om deze te uploaden naar het Merchant Center. Via het Google Merchant Center stel je je productgegevens beschikbaar voor Google Shopping. Nota bene, dit geldt zowel voor Google Shopping advertenties als de gratis Google Shopping resultaten.

Google Ads

Zodra de productfeed is geüpload naar het Google Merchant Center bouw je een Google Ads campagne, stelt budget en biedstrategie in en gaan! Vervolgens houd je met de rapportagetools van Google Ads de prestaties van je producten in de gaten en optimaliseert aan de hand van de data.

NEW: het is mogelijk om Google Shopping advertenties te vertonen naast je video(‘s) in YouTube. Contact BlooSEM voor deze nieuwe kansrijke vorm van adverteren!

Google Shopping

Wat doet BlooSEM?

BlooSEM richt de datafeed in op basis van strategische marketingkennis over merk en markt. Ook op basis van functionele productkennis zoals modeltype, prijs, kleur, levertijd en beeldmateriaal. Van lopende Google Shopping campagnes doen wij het management, de analyse, rapportage en optimalisatie. Concreet:

  • Samenstelling van de bron productfeed
  • Constante monitoring en eventuele aanpassing van de productfeed
  • Optimalisatie van de productfeed en de Shopping campagne
  • Analyse, rapportage en advies

Google Shopping is niet alleen interessant voor bedrijven met een groot assortiment producten. Ook met een kleine webshop kan Shopping rendabel zijn. Daarnaast zijn Google Shopping feeds ook geschikt voor Affiliate Marketing, met name voor affiliates zoals prijsvergelijkers. Op deze manier kun je geautomatiseerd je actuele producten en prijzen communiceren aan vergelijkingssites en een nog groter publiek bereiken!

Meer over Google shopping

blank

Je webshop laten renderen door Google Shopping?
Contact Patricia!