Data Feed Marketing

Een webshop of andersoortige e-commerce website die online wil adverteren kan tegenwoordig niet meer zonder een ‘data feed’. Steeds meer online marketing en sales kanalen worden hiermee aangestuurd. Het realtime, geautomatiseerd exporteren van productinformatie zorgt ervoor dat het productaanbod altijd actueel blijft. Advertenties worden relevanter en daarmee winstgevender!

Realtime en gepersonaliseerd

Niet alleen affiliate netwerken en prijsvergelijkers maken gebruik van data feeds, ook Google heeft dit overgenomen in haar diensten aanbod. Google Shopping, voorheen Product Listing Ads, is hier het grootste en sterkst groeiende voorbeeld van. Ook de meeste display advertentienetwerken gebruiken data feeds van adverteerders om bijvoorbeeld dynamic retargeting campagnes te voeren. Aan voormalige bezoekers van een bepaalde productpagina van een bepaalde website worden dan  banners getoond. Realtime en gepersonaliseerd!

Advertentiekanaal specificaties

Elk online advertentiekanaal heeft haar eigen specificaties ten aanzien van de data feed. Bij de een wordt een veld ‘product_ID’ genoemd, bij de ander ‘product_nr’ en weer een ander definieert het als ‘product_type’. Het aanleveren van de juiste datafeed kan een tijdrovende klus zijn. Als adverteerder is het niet makkelijk bij te houden welk advertentiekanaal welke informatie gebruikt. Daarom bevelen wij aan om alle kanalen die gevoed worden door een data feed, met één tool aan te sturen.

Voor Google Shopping is het heel belangrijk dat de gebruikte omschrijving en productnamen in je feed overeenkomen met de zoekwoorden waarop het meest gezocht wordt (en waarop voor jou het meest geconverteerd wordt).
Als je werkt met affiliates is het aan te raden deelfeeds te maken naast de masterfeed. Deelfeeds bevatten specifieke categorieën, bijvoorbeeld alleen elektrische fietsen of damesschoenen. Deelfeeds laden niet alleen sneller, maar voldoen ook beter aan de specifieke doelgroep die affiliates meestal hebben.

Wat doet BlooSEM?

BlooSEM richt de data feed tool in op basis van strategische marketingkennis over merk (USP’s) en markt (concurrentie) en op basis van functionele productkennis (modeltype, prijs, kleur, levertijd, foto etc.). Parallel aan de setup van de data feed bepalen we zorgvuldig welke verkoopkanalen we willen benutten. En van lopende data feed marketing campagnes doen wij het management, de analyse, rapportage en optimalisatie.

Waarin BlooSEM concreet faciliteert:

  • Samenstelling van de bron data feed
  • Communicatie derden / partners
  • Data feed creatie per verkoopkanaal
  • Constante monitoring data feeds
  • Analyse, rapportage en advies
  • Optimalisatie data feeds

Wat kost data feed marketing bij BlooSEM?

De investering in de setup van de data feed is afhankelijk van het volume aan (product)data. Als er al een data feed is kost het uiteraard nog minder tijd. Door de hoge mate van automatisering kan data feed marketing in tijd aan management, analyse, rapportage en advies al vanaf zo’n 5 uur per kanaal per maand.

Michiel-promovenster

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van Data Feed Marketing? Neem contact op met Michiel!