email-marketing

Email Marketing

Wist je dat email marketing één van de meest beproefde online marketing kanalen is? Dat de meeste emails worden verstuurd op vrijdag? En dat het belangrijkste doel van email marketing in 70% van de gevallen leadgeneratie is? Daarnaast wordt email marketing ook veel gebruikt voor het stimuleren van verkoop, het verlenen van service, het uitzetten van enquêtes en voor branding. De bekendste vorm van email marketing is het sturen van nieuwsbrieven, maar er is zo veel meer mogelijk!

Wat is email marketing precies?

Email marketing is één van de bekendste vormen van direct marketing. Met email marketing benadert een bedrijf (potentiële) klanten direct via email. De belangrijkste voordelen van email marketing zijn:

  • Personalisatie (en toch geautomatiseerd)
  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Je kunt er gemakkelijk mee testen en optimaliseren
  • De ROI is hoog (lage kosten per contact).

Wanneer is email marketing succesvol?

Email marketing kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Wij maken nieuwsbrieven op basis van de wensen en doelen van de klant. Dit kan bijvoorbeeld relatiebeheer zijn, het werven van nieuwe klanten of het stimuleren van aankopen.

Het succes van een emailing is op verschillende manieren te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar:

  • Conversie; zoals een aankoop in een webshop of aanvragen van een startpakket of proefles
  • Open ratio: het percentage geopende emails
  • Click to Open rate: aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt/aantal bevestigde opens voor dat bericht
  • Click Through Rate: aantal keren dat op een link wordt geklikt/totaal aantal afgeleverde emails
  • Unsubscribe ratio: het percentage uitschrijvers per verstuurde emailing.

Databasebeheer

Naast het maken van mooie emailings is databeheer ook een belangrijke component van email marketing. Met het beheren van de database bedoelen we onder andere het up-to-date houden en verrijken van de database, email lijsten maken (segmentaties) op basis van interesses of aankoopgedrag en het opschonen van lijsten door inactieve gebruikers te verwijderen (bouncers, inactieve of ongeldige adressen).

Succes door relevantie

De sleutel van email marketing is relevantie; hoe relevanter de email, hoe groter de kans op succes. Relevantie uit zich op verschillende manieren:

  • Gepersonaliseerd emailen: door de emails te personaliseren laat je de inhoud beter aansluiten op de ontvanger. Zo kun je onder andere de aanhef, de naam, de vertoonde producten (op basis van website gedrag) per ontvanger aanpassen.
  • Gesegmenteerd mailen: segmenteren op basis van data c.q. klantprofielen.
  • Responsive emailen: door met HTML opgemaakte emails te werken, zijn emails responsive. Ze passen zich aan, aan de schermgrootte waarop deze gelezen worden.
  • Testen: de beste manier om er achter te komen wat werkt (en dus relevant is) is continu blijven testen met de content, zoals het design, de boodschap en de onderwerpregel. Dit kan door middel van A/B testen: er worden willekeurig testgroepen gemaakt en in de emails wordt telkens één element verschillend gemaakt.
  • Moment van verzending; je kunt ook testen met het moment van verzending. Zo mailt de automotive branche bijvoorbeeld het vaakst op woensdag en de travel branche het vaakst op vrijdag. Ook het tijdstip van verzenden is belangrijk; de meeste mails worden of om 10 uur of om 16 uur verstuurd.

Partnership Copernica

Sinds december 2015 zijn wij officieel Copernica Partner. Wij beschikken over de Copernica Marketing Software die gebruikt wordt voor geavanceerde email marketing projecten. Een aantal van onze werkBIJen zijn gecertificeerd als Advanced Copernica gebruiker. Voor diverse klanten en ook voor onze eigen nieuwsbrief, de BlooBuzzz, gebruiken wij Copernica. Bekijk hier de partnerpagina van BlooSEM.

Spam

Email marketing wordt helaas ook geassocieerd met spam. Om mensen te kunnen mailen heb je een zogenaamde ‘opt-in’ nodig; expliciete en ondubbelzinnige toestemming van de ontvanger. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de Telecommunicatiewet. BlooSEM opereert, samen met de klant, binnen de regel- en wetgeving.

BlooSEM als email marketing partner

BlooSEM is een ervaren partner op het gebied van email marketing. Wij beheren email marketing campagnes voor onder andere Mihatra, Re-Age en Feld Entertainment. Samen met autoriteit Copernica blijven wij op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van email marketing en marketing automation.

Wil jij jouw klanten ook aan je binden? Benieuwd wat email marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op!

Lees ook BlooSEM’s blogs over email marketing!