E-mailmarketing

Wist je dat e-mailmarketing één van de meest interessante online marketingkanalen is? Dat de meeste e-mails worden verstuurd op vrijdag? En dat het belangrijkste doel van e-mailmarketing in 70% van de gevallen leadgeneratie is? E-mailmarketing wordt daarnaast veel gebruikt voor het stimuleren van verkoop, het verlenen van service, het uitzetten van enquêtes en voor branding. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het sturen van nieuwsbrieven, maar er is zo veel meer mogelijk!

Wat is e-mailmarketing precies?

E-mailmarketing is één van de bekendste vormen van direct marketing. Met e-mailmarketing benadert een bedrijf (potentiële) klanten direct via e-mail. De belangrijkste voordelen van e-mailmarketing zijn:

  • Personalisatie (en toch geautomatiseerd)
  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Je kunt er gemakkelijk mee testen en optimaliseren
  • De ROI is hoog (lage kosten per contact).

BlooSEM email marketing

Wanneer is e-mailmarketing succesvol?

E-mailmarketing kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Wij maken nieuwsbrieven op basis van de wensen en doelen van de klant. Dit kan bijvoorbeeld relatiebeheer zijn, het werven van nieuwe klanten of het stimuleren van aankopen.

Het succes van een e-mailing is op verschillende manieren te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar:

  • Conversie; zoals een aankoop in een webshop of een aanvraag van een startpakket of proefles
  • Open ratio: het percentage geopende e-mails
  • Click to Open rate: aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt gedeeld door het aantal bevestigde opens voor dat bericht
  • Click Through Rate: aantal keren dat op een link is geklikt gedeeld door het totaal aantal afgeleverde e-mails
  • Unsubscribe ratio: het percentage uitschrijvers per verstuurde e-mailing.

Databasebeheer

Naast het maken van mooie e-mailings is databeheer een belangrijke component van e-mailmarketing. Het beheren van de database houdt onder meer in: het up-to-date houden en verrijken van de database, e-maillijsten maken (segmentaties) op basis van interesses of aankoopgedrag en het opschonen van lijsten door inactieve gebruikers te verwijderen (bouncers, inactieve of ongeldige e-mailadressen).

Succes door relevantie

De sleutel van e-mailmarketing is relevantie; hoe relevanter de e-mail, hoe groter de kans op succes. Relevantie uit zich op verschillende manieren:

  • Gepersonaliseerd e-mailen: door de e-mails te personaliseren laat je de inhoud beter aansluiten op de ontvanger. Zo kun je o.a. de aanhef, de naam en de vertoonde producten (op basis van websitegedrag) per ontvanger aanpassen.
  • Gesegmenteerd e-mailen: segmenteren op basis van data c.q. klantprofielen.
  • Responsive e-mailen: door met HTML opgemaakte e-mails te werken, zijn e-mails responsive. Ze passen zich aan, aan de schermgrootte waarop deze gelezen worden.
  • Testen: de beste manier om erachter te komen wat werkt (en dus relevant is) is om continu te blijven testen met de content, zoals het design, de boodschap en de onderwerpregel. Dit kan door middel van A/B testen: er worden willekeurig testgroepen gemaakt en in de e-mails wordt telkens één element verschillend gemaakt.
  • Moment van verzending; je kunt ook testen met het moment van verzending. Zo e-mailt de automotive branche bijvoorbeeld het vaakst op woensdag en de travel branche op vrijdag. Ook het tijdstip van verzenden is belangrijk; de meeste e-mails worden om 10 uur of om 16 uur verstuurd.

Partnership Copernica

Sinds december 2015 is BlooSEM officieel Copernica Partner. Wij beschikken over de Copernica Marketing Software die gebruikt wordt voor geavanceerde e-mailmarketingprojecten. Een aantal van onze werkBIJen is gecertificeerd als ‘Advanced Copernica gebruiker’. Voor diverse klanten en ook voor onze eigen nieuwsbrief, de BlooBuzzz, gebruiken we Copernica. Bekijk hier de partnerpagina van BlooSEM bij Copernica.

Spam

E-mailmarketing wordt helaas ook geassocieerd met spam. Om mensen te kunnen e-mailen heb je een zogenaamde ‘opt-in’ nodig; expliciete en ondubbelzinnige toestemming van de ontvanger. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de Telecommunicatiewet. BlooSEM opereert, samen met de klant, binnen deze wet- en regelgeving.

Samenwerken met BlooSEM kan in verschillende vormen:

  • Opleiding & consultancy op

    afstand vanaf 4 uur

  • Jij
  • Uitbesteding per specialisme

    vanaf 8 uur

  • Wij


Céline transparant

   Ook op zoek naar een partner op het gebied van e-mailmarketing? Neem contact op met Céline!