Google Shopping

Google Shopping is hét kanaal bij uitstek om je producten middels een online etalage onder de aandacht te brengen. Doorgaans wordt Shopping ingezet door grotere (retail) partijen die al hun producten middels een complexe datafeed aan Google aanleveren. Het opzetten van een Google Shopping campagne is dan ook niet 1-2-3 gepiept. Hiervoor dient een aantal stappen accuraat te worden doorlopen. Hieronder lichten wij iedere stap kort toe.

Google Shopping

Google Shopping Feed

Het begint allemaal bij het aanmaken of aanpassen van de datafeed (bijvoorbeeld een geëxporteerd bestand vanuit WordPress of Magento) waarin alle producten zijn opgenomen waarmee je via Google Shopping wilt gaan adverteren. Van belang hierbij is dat de attributen van de productfeed overeenkomen met de vooraf gespecificeerde attributen die door Google vereist zijn.

Daarnaast dient er rekening te worden gehouden met de zoekwoorden waarop voor betreffende klant het meest gezocht (en geconverteerd) wordt. Dit gebruiken we namelijk als input voor de titel en omschrijving van de producten.

Datafeedwatch

Zodra de productfeed is aangemaakt en is geüpload naar de FTP, koppelen we deze met de tool van onze partner; “Datafeedwatch”. Met deze tool kunnen we eenvoudig al onze feeds managen en optimaliseren. Mochten we in onze feed bijvoorbeeld nog niet alle attributen van de juiste naam hebben voorzien, dan kunnen we ze alsnog hernoemen.

Mocht je de producten daarnaast nog in een andere online veiling willen vertonen dan Google Shopping (denk aan Amazon, Facebook of één van de tig prijsvergelijkers) dan kunnen we dit ook regelen via deze tool. Naast Datafeedwatch zijn er vergelijkbare tools zoals Lengow of Channable.

Google Merchant Center

Als de datafeed gereed is en aan alle vereisten van het desbetreffende kanaal voldoet, in dit geval Google Shopping, is het tijd om deze te uploaden naar het Google Merchant Center. Het Google Merchant Center is een tool waarmee je je productgegevens naar Google uploadt en tegelijkertijd beschikbaar stelt voor Google Shopping advertenties via Google Adwords.

Daarnaast beschikt het Google Merchant Center over een handige diagnostische tool waarmee we eventuele foutjes in de feed kunnen opsporen en oplossen.

Google Adwords

Zodra we de productfeed hebben geüpload naar het Google Merchant Center en zich hier geen fouten (meer) in voordoen, staat ons niets meer in de weg om een (aantal) Google Shopping campagne(s) op te zetten. Met de rapportagetools van Google Adwords houden we vervolgens de prestaties van de producten in de gaten en voeren we waar nodig wijzigingen en optimalisaties uit.

Sinds kort is het eveneens mogelijk om Google Shopping advertenties te vertonen naast je video(‘s) in YouTube. Voor deze nieuwe vorm van adverteren biedt BlooSEM uiteraard ook ondersteuning.

Google Shopping ads

Wat doet BlooSEM?

BlooSEM richt de datafeed in op basis van strategische marketingkennis over merk (USP’s) en markt (concurrentie) en op basis van functionele productkennis (modeltype, prijs, kleur, levertijd, foto etc.). Van lopende Google Shopping campagnes doen wij het management, de analyse, rapportage en optimalisatie. Met onze jarenlange ervaring bij een veelvoud aan klanten kunnen wij onszelf inmiddels wel ware Google Shopping specialisten noemen.

Waarin BlooSEM concreet faciliteert:

  • Samenstelling van de bron productfeed
  • Constante monitoring en eventuele aanpassing van de feed
  • Analyse, rapportage en advies
  • Optimalisatie van de feed en campagne resultaten

Doorgaans zetten wij Google Shopping in voor (e-commerce) klanten met een groot assortiment producten. Maar ook met een kleine webshop kan Shopping al zeer interessant zijn. Google Shopping feeds zijn daarnaast ook geschikt voor Affiliate Marketing, met name voor affiliates zoals prijsvergelijkers. Op deze manier kun je geautomatiseerd je actuele producten en prijzen communiceren aan vergelijkingssites.

SEE–THINK–DO–CARE model

BlooSEM werkt volgens het See-Think-Do-Care marketing model van Google. Google Shopping wordt voornamelijk ingezet voor de Do-fase, aangezien de bezoeker op dat moment al de intentie heeft om te kopen. Daarnaast past Shopping ook in de Care-fase (remarketing).

See-Think-Do-Care

Wat kost Google Shopping bij BlooSEM?

De investering in de setup van de datafeed is afhankelijk van het volume aan (product)data. Als er al een feed is kost het uiteraard minder tijd. Door de hoge mate van automatisering kan Google Shopping in tijd aan management, analyse, rapportage en advies al vanaf zo’n 5 uur per maand. Ook een bestaande Google Shopping campagne kunnen wij optimaliseren en effectief managen. Waar wacht je nog op?!

Michiel-promovenster

    Ook op zoek naar een partner voor Google Shopping? Neem contact op met Michiel!