fbpx

See Think Do Care

Online strategie model van Google

Het online strategie model van Google bestaat uit 4 fasen: See-Think-Do-Care. Hiermee breng je de customer journey in kaart; alle mogelijke contactpunten tussen een (nieuwe) klant en jouw merk alvorens die klant tot ‘actie’ over gaat. Zo kun je per fase uitwerken welke kanalen je inzet en welke boodschap daarbij past. Zo krijg je grip op je marketingstrategie en ‘knoop’ je de juiste data aan elkaar.

Van adverteren op YouTube en Pinterest tot de opkomst van grote marketplaces als Amazon, het aanbod aan online marketingkanalen en de mogelijkheden daarbinnen blijft maar stijgen. Maar, welke passen bij jouw strategie? Wat zijn je doelen? Waar zitten je doelgroepen? Hoe is hun aandacht te trekken..?

blank

De vier fasen

see

1: See

Het doel in deze fase is om merkbekendheid te genereren bij een zo groot mogelijke doelgroep. Die doelgroep is nog niet of nauwelijks bekend met jouw merk, is nog geen klant en heeft nog geen koopintentie. Mogelijk wel latente behoeftes en mogelijkheden jouw product of dienst in een latere fase aan te schaffen. Zorg dat je merk op de longlist van deze doelgroep komt.

Marketingactiviteiten in de See-fase zijn gericht op bereik, vindbaarheid, website traffic, informeren, educatie, entertainen en inspiratie om ‘top of mind’ te komen. Relevante online marketinginstrumenten zijn display advertising (banner, video), SEO, contentmarketing en social media marketing. Bijbehorende KPI’s zijn bijvoorbeeld views of bezoeken aan je blog.

blank

2: Think

In deze fase zit je doelgroep in de oriëntatiefase van het aankoopproces. De uitdaging in deze fase is dat je merk serieus in overweging genomen wordt en je op de shortlist komt. Praktisch gezien richt je je activiteiten op mensen die je website al eerder bezochten (remarketing).

Marketingactiviteiten in de Think-fase zijn gericht op engagement, kennis delen en verdiepen, inspireren en aanzetten tot interactie. Relevante online marketing instrumenten zijn display remarketing, SEO, SEA, app marketing, vergelijkingssites (onderdeel van affiliate marketing), influencer blogs, vlogs, social mediamarketing en social advertising. Denk ook aan leadgeneratie middels whitepapers of nieuwsbrief inschrijvingen. KPI’s zijn bijvoorbeeld bezoeken van productpagina’s of nieuwsbriefinschrijvingen.

Do

3: Do

In deze fase draait alles om performance; het genereren van conversies bij een zeer geïnteresseerde doelgroep. Deze (potentiële) klanten hebben concrete behoeftes, weten wat zij willen kopen of aanvragen en zijn ervan overtuigd dat jij, of je concurrent (!), de beste aanbieder bent. De performancemarketeer richt zich traditioneel het meest op deze fase. Nu komt de crux: de juiste toepassing van het STDC-model zorgt ervoor dat mensen die je merk uit een eerdere fase kennen, de voorkeur aan jou geven boven je concurrent!

Marketing activiteiten in de Do-fase zetten door middel van gerichte call to actions aan tot transacties of het invullen van contactformulieren. Relevante online marketinginstrumenten zijn SEA, in het bijzonder Google Shopping, remarketing middels RLSA, e-mailmarketing, SEO, affiliate marketing, app marketing, Facebook en LinkedIn advertising. KPI’s zijn natuurlijk sales aantallen of bijvoorbeeld de ROAS. Maar vergeet bijvoorbeeld ook niet het aantal live chats en mobiele clicks-to-call!

Care

4: Care

In deze fase gaat het om loyaliteit; klanten omzetten naar loyale klanten. Loyale klanten zijn fans van je merk, praten positief over jou en stimuleren indirect de verkoop onder niet-klanten. Goede Care-activiteiten vergroten niet alleen je klantengroep maar ook de lifetime value van een klant.

Marketingactiviteiten en content in de Care-fase zijn gericht op klantenbinding, renentie, verrassen, verwennen, belonen en zetten aan tot herhalingsaankopen, cross- en upsell. Relevante online marketinginstrumenten zijn display remarketing, Facebook remarketing, YouTube, e-mailmarketing en app marketing. KPI’s zijn bijvoorbeeld nieuwsbrief openingen en de gemiddelde orderwaarde bij herhaalaankopen.

Wat is een goed moment om een ‘STDC traject’ te starten?

  • Lancering van een nieuwe website. Je ziet direct of de website voldoet aan alle fasen en maakt deze geschikt voor wat je wilt bereiken met je marketingstrategie. Dit is ook het moment om alle KPI’s goed in te stellen.

  • Uitbreiding van de huidige online marketingactiviteiten. Dit is een mooi moment om de huidige activiteiten in kaart te brengen en nieuwe op te starten.

  • Uitbreiding van het team of het naar een hoger niveau tillen van een medewerker. Samen bepaal je de strategie en je brengt die met het team direct in de praktijk.
Online strategie whiteboard

Aan de slag!

Bij een STDC-traject helpt BlooSEM overzicht te creëren en kansen te ontdekken. We gaan samen op zoek naar een complete en passende online strategie, zodat prospects in alle fasen van de customer journey op de juiste manier kennismaken met jullie merk en zo de kans op conversie stijgt. Het traject omvat een 4-tal denk-en-doe sessies in een periode van zo’n 8 weken.

Analyses vooraf

BlooSEM kijkt vooraf met frisse ogen naar jullie business, jullie website en huidig online marketingniveau. We analyseren hoe het staat met de techniek, domeinautoriteit en de content van de site. We inventariseren jullie activiteit op social media en andere kanalen zoals Google. Het aantal volgers, likes en shares. Zo krijgen we een eerste indruk en komen op ideeën voor jullie nieuwe online marketing strategie.

Sessie 1

In de 1e sessie lichten we onze analyse toe, leggen we uit wat See-Think-Do-Care precies is en wat jullie organisatie er mee kan doen. Daarna formuleren we samen wat jullie marketingdoelstellingen zijn en welke resources ter beschikking staan. Tevens nuanceren we samen wie jullie voornaamste doelgroepen zijn in de vorm van persona’s.

Sessie 2

In de 2e sessie komen we samen tot een conceptstrategie door in kaart te brengen:

  • Welke vragen en problemen de doelgroepen hebben en op welk moment
  • Welke oplossingen (producten, diensten) jullie organisatie kan bieden
  • Hoe, waar en wanneer die oplossingen het beste gecommuniceerd kunnen worden
  • En welke effecten jullie precies willen meten.

Als output krijgen jullie een concept STDC-model dat houvast biedt voor de praktische invulling van de definitieve online strategie.

Sessie 3

In sessie 3 gaan we aan de slag met de uitkomsten van sessie 2. Als voorbereiding heeft BlooSEM jullie data geanalyseerd en een realitycheck uitgevoerd van jullie marketingdoelstellingen. We hebben nagedacht over welke kanalen geschikt zijn en welke KPI’s daarbij horen. Tevens bekijken we samen jullie merkpropositie(s) en de boodschap(pen) die jullie willen communiceren.

Sessie 4

In de 4e en tevens laatste sessie kijken we terug op de uitkomsten van de 3 vorige sessies. We kijken naar de nabije toekomst en bepalen samen welke communicatieboodschappen inzetbaar zijn voor de Care-fase. Deze eindsessie is gericht op klantbehoud en de terugkerende klant en daar horen andere KPI’s en uitingen bij dan in de eerdere sessies.

Customer journey

Kortom, met een See-Think-Do-Care traject zie je meteen waar je business laat liggen als je je te sterk richt op alleen de Do-fase. Niet iedere internetter zit in de ‘koop-stand’ en is ‘ready to buy’. Sterker nog, de meesten zitten waarschijnlijk in de See- of Think-fase en hebben behoefte aan informatie.

Vertaal je marketingstrategie daarom naar alle vier fasen van de customer journey en biedt content aan waar (be)zoekers in de betreffende fase behoefte aan hebben.

Werken met See-Think-Do-Care betekent dat je kiest voor een groeistrategie waarmee je je klantenpotentieel op de langere termijn sterk uitbreidt.

Micro-moments

Google heeft een korte, leuke video gemaakt over hoe consumenten zich oriënteren en keuzes maken.

blank

Contact Daan voor een no-nonsense
See-Think-Do-Care strategie!