See-Think-Do-Care

Het marketingmodel van Google voor een strategische aanpak

Van adverteren op Youtube en Pinterest tot de opkomst van grote marketplaces als Amazon, het aanbod van diverse marketingkanalen en de mogelijkheden daarbinnen blijft maar stijgen. Maar welke wil je inzetten? En waarom wil je dat eigenlijk? En hoe weet je of jouw bedrijf dan succesvol is?

Met het See-Think-Do-Care model van Google breng je de customer journey in kaart. Zo kun je op eenvoudige manier per fase op papier zetten welke kanalen je inzet en welke boodschap daarbij hoort. Zo krijg je grip op je marketingstrategie en ‘knoop’ je de juiste data aan elkaar.

STDC model

De vier fasen

See

SEE

Het doel in deze fase is om merkbekendheid te genereren bij een zo groot mogelijke doelgroep. Die doelgroep is nog niet of nauwelijks bekend met jouw merk, is nog geen klant en heeft nog geen koopintentie. Maar hij heeft mogelijk wel latente behoeftes en mogelijkheden jouw product of dienst in een latere fase aan te schaffen. Dus zorg dat je merk op de longlist van deze doelgroep komt.

Marketingactiviteiten in de See-fase zijn gericht op bereik, vindbaarheid, website traffic, informeren, educatie, entertainen en inspiratie om ‘top of mind’ te komen. Relevante online marketinginstrumenten zijn display advertising (banner, video), SEO, contentmarketing en social mediamarketing. Bijbehorende KPI’s zijn bijvoorbeeld views of bezoeken aan je blog.

Think

THINK

In deze fase zit jouw doelgroep in de oriëntatiefase van het aankoopproces. De uitdaging in deze fase is dat jouw merk serieus in overweging genomen wordt en je op de shortlist komt. Praktisch gezien kies je hier misschien binnen je activiteiten al heel gericht voor mensen die je website al eerder bezochten hebben. Marketingactiviteiten in de Think-fase zijn gericht op engagement, kennis delen en verdiepen, inspireren en aanzetten tot interactie.

Relevante online marketing instrumenten zijn display remarketing, SEO, SEA, app marketing, vergelijkingssites (onderdeel van affiliate marketing), influencer blogs, vlogs, social media marketing en social advertising. Denk ook aan leadgeneratie middels whitepapers of nieuwsbrief inschrijvingen. KPI’s zijn bijvoorbeeld bezoeken van productpagina’s of nieuwsbriefinschrijvingen.

Do

DO

In deze fase draait alles om performance; het genereren van conversies bij een zeer geïnteresseerde doelgroep. De potentiële klant heeft een concrete commerciële behoefte, weet wat hij wil kopen en is ervan overtuigd dat jij, of je concurrent (!), de beste aanbieder bent. De performancemarketeer richt zich traditioneel het meest op deze fase. Maar het STDC-model gaat er juist vanuit dat een bezoeker die al kennis gemaakt heeft via de eerdere fases, eerder voor jou zal kiezen in de praktijk. Dat bereik je onder andere door slim gebruik te maken van doelgroeplijsten.

Marketing activiteiten in de Do-fase zetten door middel van gerichte call to actions aan tot transacties of tot het invullen van contactformulieren. Relevante online marketing instrumenten zijn SEA, in het bijzonder Google Shopping en remarketing middels RLSA, email marketing, SEO, affiliate marketing, app marketing, Facebook en LinkedIn advertising. KPI’s zijn natuurlijk sales aantallen of bijvoorbeeld de ROAS. Maar vergeet ook bijvoorbeeld het aantal livechats en mobiele clicks-to-call niet!

Care

CARE

In deze fase gaat het om loyaliteit; klanten omzetten naar loyale klanten. Loyale klanten zijn fans van jouw merk, praten positief over jou en stimuleren indirect de verkoop onder niet-klanten. Goede Care-activiteiten vergroten niet alleen je klantengroep maar ook de lifetime value van een klant.

Marketingactiviteiten en content in de Care-fase zijn gericht op klantenbinding, retentie, verrassen, verwennen, belonen en zetten aan tot herhalingsaankopen, cross- en upsell. Relevante online marketinginstrumenten zijn display remarketing, Facebook remarketing, YouTube, email marketing en app marketing. KPI’s zijn bijvoorbeeld nieuwsbrief openingen en de gemiddelde orderwaarde bij herhaalaankopen.

Wat is een goed moment om dit traject te starten?

  • Lancering van een nieuwe website. Je ziet direct of de website voldoet aan alle fasen en maakt deze geschikt voor wat je wilt bereiken met je marketingstrategie. Ook is dit het moment om te zorgen dat alle KPI’s die je wilt meten goed ingericht worden.
  • Uitbreiding van de huidige online marketingactiviteiten. Dit is een mooi moment om de huidige activiteiten in kaart te brengen en nieuwe op te starten.
  • Uitbreiding van het team of het naar een hoger niveau tillen van een junior of medior medewerker. Samen bepaal je de strategie en je brengt die met het team direct in de praktijk.

Aan de slag!

Gedurende het traject helpen wij jou overzicht te creëren en kansen te ontdekken. We gaan samen op zoek naar een complete en passende online strategie, zodat prospects in alle fasen van de customer journey op de juiste manier kennismaken met jullie merk en zo de kans op conversie stijgt. Het traject kent een looptijd van zo’n 2 maanden waarin we samen de volgende fasen doorlopen:

In de eerste sessie kijken we naar met frisse ogen naar jullie online kanalen. Hoe staat het met de techniek, domeinautoriteit en de content op de site? Daarnaast kijken we ook naar de huidige activiteiten op social media en indien aanwezig ook naar jullie Google Ads-account. Zo krijgen we een eerste indruk en kunnen we alvast ideeën verzamelen voor jullie nieuwe strategie.

Customer journey

Kortom met een See-Think-Do-Care traject zie je meteen waar je business laat liggen als je je te sterk richt op alleen de koopfase. Niet iedere internetter zit in de ‘Do-stand’ en is ‘ready to buy’. Sterker nog, de meesten zitten waarschijnlijk in de See- of Think-fase en hebben behoefte aan informatie. Vertaal je marketingstrategie daarom naar alle vier fasen van de customer journey en biedt content aan waar (be)zoekers in de betreffende fase behoefte aan hebben.

Werken met See-Think-Do-Care betekent dat je met budgetten moet schuiven en minder snel harde resultaten ziet, maar het voorkomt omzetverlies op de lange termijn. Je kiest voor een groeistrategie waarmee je je potentiële klanten op de langere termijn sterk uitbreidt. En wie wil dat niet!?

Micromoments

Google heeft een korte, leuke video gemaakt over hoe consumenten zich oriënteren en keuzes maken via de verschillende online kanalen.

Daan-promovenster 

    Hulp nodig bij het benutten van het See-Think-Do-Care model? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!