SEE-THINK-DO-CARE; het marketing model voor een strategische aanpak

Van Instagram Stories tot de opkomst van grote marketplaces als Amazon en bol.com, het aanbod van diverse marketing kanalen en de mogelijkheden daarbinnen blijft maar stijgen. Maar welke wil je inzetten? En waarom wil je dat eigenlijk? En hoe weet je of jouw bedrijf dan succesvol is?

Met het SEE-THINK-DO-CARE model (AIDA revisited) van Google breng je in kaart met welke middelen en welke boodschap je communiceert met je klant, in welke fase. En hoewel je nooit precies weet wat de ongrijpbare klant van tegenwoordig verwacht op welk moment, met het STDC-model krijg je in ieder geval zelf grip en ‘knoop’ je de juiste data aan elkaar.

STDC model

SEE-THINK-DO-CARE in samenwerking met BlooSEM

BlooSEM is weliswaar een ‘online performance marketing bureau’, maar dat wil niet zeggen dat wij ons alleen op de koopfase van consumenten en bedrijven richten. Performance zit in ons DNA; wij streven naar het beste resultaat, en daar heb je een gedegen online marketing strategie voor nodig. Een ‘See, Think, Do, Care strategietraject’ bij BlooSEM helpt overzicht te creëren en hiaten te ontdekken in je huidige marketing activiteiten. We gaan samen op zoek naar de complete en passende online strategie, zodat prospects in alle fasen van de customer journey op de juiste manier kennismaken met jullie merk en zo de kans op conversie stijgt.

BlooSEM biedt desgewenst na het traject ondersteuning bij de uitvoering van de strategie in de praktijk. Lees meer over onze strategische aanpak voor See-Think-Do-Care.

Wanneer is een goed moment om een See Think Do Care traject te doen?

Strategie bepalen kan op elk moment, toch zijn er momenten die extra handig zijn om met elkaar aan de slag te gaan.

Denk aan:

  • Voor of tijdens de bouw van een nieuwe website. Je ziet direct of de website voldoet aan alle fases en maakt deze geschikt voor wat je wilt bereiken met je marketing strategie. Ook is dit het moment om te zorgen dat alle KPI’s die je wilt meten goed ingericht worden.
  • Bij een strategische keuze voor ‘een meer online aanpak’ of bijvoorbeeld bij de keuze van de uitbreiding van online als distributiekanaal. Een mooi moment van de inventarisatie van huidige activiteiten en nieuw op te starten activiteiten.
  • Bij de aanname van een nieuwe medewerker, uitbreiding van je team of het naar een hoger niveau tillen van een junior of medior medewerker. Samen bepaal je de strategie en je brengt die met het team direct in de praktijk.

Wat houdt een STDC strategie traject in?

Het traject kent een looptijd van zo’n 2 maanden waarin we samen de volgende fases doorlopen:

  • Voorbereiding

    BlooSEM bereidt de sessies voor met diverse bondige analyses:

    • Algemene voorbereiding; verdieping in betreffende branche en werkveld
    • ‘Website en SEO-scan’; check van techniek, content en domein autoriteit
    • ‘Contentmarketing scan’; check huidige ‘backlink profiel’ en invloedrijke partijen in de branche
    • ‘Social scan’: scan van huidige social activiteiten, volgers en mate van interactie
    • ‘SEA scan’: hoe scoort de huidige campagne, welke kansen zien we, wat doet de concurrentie?

    Uiteraard ga je zelf ook aan de slag; elke deelnemer dient elke sessie goed voor te bereiden.

  • Sessie 1. STDC

    Een uitgebreid voorbereidde sessie. We lichten de analyses toe en leggen uit wat See Think Do Care precies is en wat je er mee kunt doen. Daarna gaan we samen jullie voorbereiding bespreken;

    • Doelgroepen
    • Randvoorwaarden

    Na deze sessie leggen we in het verslag vast welke doelgroepen (persona’s) we kiezen voor het See Think Do Care model en met welke voorwaarden we het model invullen.

  • Sessie 2. Concept Strategie

    In de tweede sessie gaan we, na wederom een gedegen voorbereiding, aan de slag met:

    • Welke vragen heeft de doelgroep op welk moment?
    • Hoe kunnen we de bijpassende boodschap verspreiden?
    • Wat willen we precies meten?

    We bepalen dat in deze sessie op hoofdlijnen. Als output krijg je een ingevuld STDC-model dat houvast biedt voor de praktische invulling van de online strategie.

  • Sessie 3. Concretisering STD

    Deze sessie bereiden we van beide zijden weer goed voor.

    Wij:

    • analyseren jullie data en stellen realistische KPI’s voor
    • zetten onze expertise in om de juiste invulling van kanalen te adviseren

    Jullie:

    • gaan aan de slag met jullie merkpropositie en communicatie boodschap(pen) voor de potentiële klant(en)
    • verzamelen alle mogelijke landingspagina’s

    In de sessie brengen we deze samen in een werkdocument dat jullie ook voor de praktische uitvoering kunnen gebruiken.

  • Sessie 4. Care

    Care is de fase die zich richt op klantbehoud en de terugkerende klant. Deze fase kent vaak heel andere communicatie boodschappen en doelstellingen. Daarom behandelen we de Care-fase apart. Samen vullen we jullie werkdocument aan om van klanten fans te maken.

Customer Journey

Werken met SEE-THINK-DO-CARE betekent voor je organisatie dat je met budgetten moet schuiven en minder snel harde resultaten ziet, maar het voorkomt omzetverlies op de lange termijn. Als we uitgaan van een conversiepercentage van 2% zit er nog heel veel vis in de vijver waar je als bedrijf nu nauwelijks naar omkijkt terwijl je het meeste budget inzet op die kleinste groep.

Het model helpt tevens efficiënter en effectiever je marketing resources in te zetten. Door ook in de SEE– en THINK-fase te zaaien zal je oogsten. Niet nu, niet morgen, maar in een later stadium als ze wel in de DO-fase belanden. Hiermee kies je voor een groeistrategie waarmee je je groep potentiële klanten op de langere termijn sterk uitbreidt. En wie wil dat niet!?

Micromoments

Google heeft een korte, leuke video gemaakt over hoe consumenten zich oriënteren en keuzes maken via de verschillende online kanalen.

Daan-promovenster 

 Hulp nodig bij het benutten van het SEE-THINK-DO-CARE model? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!