Dashboarding – Data Studio

Het aantal internetgebruikers stijgt nog steeds, de versnippering over het aantal online kanalen ook. Daarmee stijgt ook de hoeveelheid data die beschikbaar is om te analyseren, ja, ook voor jullie website of app. Zo veel zelfs, dat je hierin gemakkelijk de weg kwijtraakt en cruciale informatie over het hoofd ziet. En dat terwijl deze informatie je organisatie juist zou moeten helpen om de juiste beslissingen te nemen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, conversie-optimalisatie, contentmarketing,

Dashboarding

Een dashboard is een centrale plek waar je de belangrijkste statistieken in één oogopslag kunt inzien. Vergelijk het met een dashboard van een auto: alle belangrijke informatie is direct inzichtelijk. Je kunt zien hoe hard je rijdt, hoe vol je accu is en hoe hoog je toerental is, en dat zonder diepgaande technische kennis. In een web analytics dashboard heb je razendsnel toegang tot al je KPI’s uit al je kanalen, zonder dat je eindeloos moet zoeken in Google Analytics of social media rapporten. Wil je op één plek zichtbaar hebben wat de prestaties van je Facebook en Google Ads campagnes zijn, welke producten je hebt verkocht, wat de ROI is van een bepaalde periode? Dan is een dashboard een must have!

Datastudio dashboarding

KPI’s in één oogopslag

Centrale dataverzameling

Identificeer kansen

Voordelen van een dashboard

Website-, app- of campagnestatistieken kun je bijhouden en analyseren met verschillende tools. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, Adobe Analytics, rapporten binnen Google Ads of rapporten van social media als Facebook en LinkedIn. Met een web analytics dashboard kun je de informatie uit al deze bronnen samenbrengen. Een dashboard heeft een aantal grote voordelen:

  • De belangrijkste statistieken in één oogopslag
  • Eenvoudig identificeren van knelpunten en/of kansen
  • Statistieken van alle kanalen verzameld op één centrale plek
  • Real-time performance rapport
  • Visuele, eenvoudige en overzichtelijke weergave van data
  • Geen kennis nodig van analyse tools of campagnemanagementsystemen
  • Snel, gemakkelijk en onderbouwd bedrijfstechnische keuzes maken
  • Gemakkelijk te delen met collega’s

Een dashboard is dus het centrale punt van al je data. Hiermee kun je zelfs collega’s van andere afdelingen eenvoudig duidelijk maken hoe het staat met de prestaties van de online marketingkanalen!

Hoe ziet een dashboard eruit?

Hoe jullie organisatie dashboard eruit ziet is afhankelijk van de gegevensbronnen die aan het dashboard zijn gelinkt. Het doel is om het zo gemakkelijk mogelijk te maken! Bij de inrichting van een dashboard probeert BlooSEM de belangrijkste statistieken voor jullie organisatie zichtbaar te maken. Deze statistieken hebben meestal betrekking op één van de volgende drie aspecten:

  1. De organisatiedoelen
  2. Kritieke succesfactoren
  3. Vastgestelde KPI’s

Door de belangrijkste factoren binnen je organisatie statistisch en op één centrale plek in kaart te brengen wordt het maken van onderbouwde strategische keuzes niet alleen makkelijker, maar ook een stuk sneller.

Om een dashboard te maken zijn één of meerdere gegevensbronnen nodig. Uit deze gegevensbron halen we data die we vervolgens in het dashboard tonen. Ook op manieren die in de originele gegevensbron niet mogelijk zijn. Er kunnen talloze soorten bronnen worden gekoppeld aan een dashboard. De meest voorkomende zijn:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Linkedin Ads
  • Microsoft Advertising
  • YouTube Analytics
  • Moz
  • Google Search Console
  • Firebase

Deel BlooSEM Dashboard

Data Studio

Data Studio is een product van Google. Het maakt het mogelijk om data van verschillende online marketingkanalen te verzamelen in één dashboard. Met Data Studio is het mogelijk om deze data te visualiseren, combineren en te filteren op een manier die voor jou en je collega’s prettig werkt. Bovendien is een Data Studio dashboard eenvoudig te delen met anderen en wordt deze dagelijks geüpdatet. Hierdoor beschik je altijd over de meest recente statistieken!

Google Data Studio

 Daan-promovenster

  Wil jij ook een dashboard? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!