Dashboarding – Data Studio

Het aantal internetgebruikers stijgt nog steeds en daarmee ook de hoeveelheid data die beschikbaar is om te analyseren. Zo ook voor jouw website. Zo veel zelfs, dat je hierin gemakkelijk de richting kwijtraakt en cruciale data over het hoofd ziet. Data die je kan helpen de juiste beslissingen te nemen op het gebied van onder andere gebruiksvriendelijkheid, conversie optimalisatie en content marketing.

Dashboarding

Simpel gezegd is een dashboard een centrale plek waar je de belangrijkste statistieken in één oogopslag kunt inzien. Net zoals je op het dashboard van een auto kunt zien hoe hard je rijdt, hoe vol je accu is en of de motortemperatuur in orde is. Op een web analytics dashboard kun je inzichtelijk krijgen welk online kanaal voor de meeste bezoekers zorgt, wat de ROI van je website is en welke producten er het beste worden verkocht.

Datastudio dashboarding

Voordelen van een dashboard

Website-, app- of campagnestatistieken kunnen worden bijgehouden en geanalyseerd met verschillende tools. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, Adobe Analytics, rapporten binnen Google Ads of rapporten van social media als Facebook en LinkedIn. Een web analytics dashboard heeft echter een aantal grote voordelen ten opzichte van deze tools:

  • De belangrijkste statistieken in één oogopslag
  • Eenvoudig identificeren van knelpunten en/of kansen
  • Statistieken van alle kanalen verzameld op één centrale plek
  • Real-time performance rapport
  • Visuele, eenvoudige en overzichtelijke weergave van data
  • Geen kennis nodig van analyse tools of campagne managementsystemen
  • Snel, gemakkelijk en onderbouwd bedrijfstechnische keuzes maken
  • Gemakkelijk te delen met collega’s

Een dashboard is dus het centrale punt van al jouw data waarmee je zelfs personen in andere lagen van je organisatie in een mum van tijd duidelijk maakt hoe het staat met de prestaties van de online marketing kanalen!

Hoe ziet een dashboard eruit?

Hoe jouw persoonlijke dashboard eruit ziet, is afhankelijk van de kanalen die aan het dashboard zijn gelinkt. Een drietal factoren voeren echter de boventoon bij de inrichting van een dashboard:

  • De bedrijfsdoelstellingen
  • Kritieke succesfactoren
  • Vastgestelde KPI’s

Door de belangrijkste factoren binnen je organisatie statistisch in kaart te brengen op één centrale plek wordt het maken van onderbouwde strategische keuzes niet alleen makkelijker, maar ook een stuk sneller.

Data Studio

Data Studio is een product van Google die het mogelijk maakt om data van verschillende online marketing kanalen te verzamelen in één rapport. Met Data Studio is het mogelijk om deze data te visualiseren, combineren en te filteren op een manier die voor jou en je collega’s prettig werkt. Bovendien is een Data Studio rapport eenvoudig te delen met anderen en wordt deze dagelijks geüpdatet waardoor je altijd de meest recente statistieken voor je hebt.

Data Studio kan verschillende data bronnen aan zich koppelen. Tot deze data bronnen behoren onder andere Google Analytics, Google Ads, YouTube Analytics, LinkedIn Ads, Facebook Ads, AddRoll, Google Search Console en Firebase.

Google Data Studio

 Daan-promovenster

 Wil jij ook een dashboard? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!