Zoekmachine adverteren (SEA)

Het ultieme pull-marketinginstrument! Al ruim een decennium biedt dit vraaggestuurde kanaal de meest relevante info voor gebruikers. Het zit van alle online mediakanalen dichtst op de conversie. Voor de meeste bedrijven vormt SEA (samen met SEO) al jaren het fundament van hun online marketingstrategie.

Wat is SEA precies?

Bijna elke consument of elk bedrijf start zijn online oriëntatie bij een zoekmachine. Sterker nog, velen hebben zoekmachine Google als startpagina ingesteld. Een goede SEA-campagne in Google Ads (het vroegere Adwords) zorgt ervoor dat precies op het moment dat mensen naar een bepaald product of bepaalde dienst zoeken jouw advertentie wordt weergegeven. De vertoning van je advertentie is dus gekoppeld aan jouw relevante trefwoorden. Je betaalt alleen als er op je advertentie is geklikt, de rest is gratis exposure.

Google-Adwords-Ads

SEA anno nu

De klassieke zoekmachine advertentie bestaat nog steeds en is nog altijd een krachtig instrument voor groei in brand awareness (views), traffic (clicks), brand engagement (interacties) en conversie (sales en leads). Vooral Google (94% marktaandeel in NL) zit niet stil en heeft Ads enorm doorontwikkeld, zoals:

  • App campagnes

    Het adverteren in de Google Play Store en het Google zoeknetwerk om downloads (of engagement) van je mobiele app te stimuleren. Lees meer over app install campagnes in ons blog!

  • Data-driven attributie

    In tegenstelling tot de traditionele last-click conversie-attributie, waarbij alle waarden worden toegekend aan de laatste klik, bepaalt het data-driven model door middel van data hoe elk zoekwoord heeft bijgedragen aan de conversie. Zo krijg je meer inzicht in de bijdrage van generieke zoekwoorden en ook hoeveel mobiel bijdraagt aan de eindconversie.

  • Shopping campagnes

    Vanuit een geautomatiseerde XML-productfeed met je producten adverteren in tekst en beeld, in google.nl en Google Shopping.

  • Advertentie-extensies

    Binnen advertentie-extensies wordt er onderscheid gemaakt tussen: Sitelinks, Locatie-extensies, Call-extensies, App-extensies, Review-extensies, Seller ratings, Structured Snippet-extensies, Consumer Ratings-extensies en Image-extensies in Ads en Bing.

  • Remarketing for Search Ads (RLSA)

    Bezoekers van je website worden verzameld in remarketinglijsten binnen het Ads-systeem t.b.v. retargeting in de zoekmachine. Als adverteerder richt je je dan specifiek op voormalige bezoekers van je site. Werkt zeer conversieverhogend!

  • Bidstrategieën

    Wil je zelf bepalen welke manier van bieden het beste is voor je campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden? Je kunt kiezen uit het maximaliseren van klikken, conversies, target CPA (kosten per acquisitie), advertentiepositie of zelfs ROAS (return on ad spend).

  • Bidmodifiers

    Afhankelijk van de prestatie van de campagnes en de doelgroep kun je biedingen aanpassen op locatie, device, geslacht en leeftijd.

Waarom heb jij BlooSEM nodig?

De diversiteit in SEA is dus groot en de ontwikkelingen op SEA-gebied gaan snel. Daar heb je een ervaren, gespecialiseerde partner voor nodig. Het beheren en optimaliseren van een SEA-campagne wordt vaak onderschat, terwijl het om veel en kennisintensieve aandacht vraagt. Door de vaak vele concurrerende adverteerders op hetzelfde zoekwoord en het wisselende zoekvolume naar jouw product of dienst is SEA bovendien een zeer dynamisch spel. BlooSEM beheerst dat spel als geen ander:

  • Wij nemen je veel werk uit handen, ontzorgen je, zodat jij je kunt concentreren op jouw kernactiviteiten
  • Wij denken outside-in, monitoren jouw concurrentie en doorbreken jouw waan van de dag met nieuwe ideeën
  • Wij houden je op de hoogte van de laatste online innovaties en passen die innovaties toe die voor jouw organisatie kansen bieden
  • Wij werken niet zonder heldere, realistische doelen en zijn flexibel om bij te sturen op basis van voortschrijdend inzicht
  • Wij hebben technische kennis en kunde in huis voor tracking van websites en tagging van (SEA) campagnes
  • Wij laten jou profiteren van ons uitgebreide netwerk en bouwen voor jou ook een relatie op met partnerbedrijven zoals Google
  • Wij evalueren op gezette tijden de samenwerking en vragen en leveren opbouwende kritiek

Voor klanten van BlooSEM betekent dit in de praktijk: transparante werkprocessen, dezelfde business-taal spreken, pro- en reactief snel schakelen, zoveel mogelijk synergie tussen alle on- en offline marketingactiviteiten, het hoogste rendement uit de website als geheel, professioneel projectmanagement en communicatie, controle over budget en reporting aan alle stakeholders.

Hoeveel investeren in zoekmachine adverteren?

Een goede zoekmachinemarketingcampagne is structureel van aard en vergt per maand minimaal 10 uur aandacht. Dus naast de investering in verkeerskosten (clicks in Google en/of Bing) zijn er kosten voor het opzetten en beheren van de campagne. De omvang van een campagne is afhankelijk van je ambities en je concurrentieveld. Vanaf €950 per maand zorgt BlooSEM dat ook jouw online performance groeit!

Samenwerken met BlooSEM kan in verschillende vormen:

  • Opleiding & consultancy op

    afstand vanaf 4 uur

  • Jij
  • Uitbesteding per specialisme

    vanaf 8 uur

  • Wij

Daan-promovenster

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van Zoekmachine Adverteren? Neem contact op met Daan!