ZoekmachineAdverteren-02

Zoekmachine adverteren (SEA)

Het ultieme pull-marketing instrument! Al ruim een decennium biedt dit vraag gestuurde kanaal de meest relevante info voor gebruikers en zit het van alle online media kanalen het dichtst op de conversie. Voor de meeste bedrijven vormt SEA (samen met SEO) al jaren het fundament van hun online marketingstrategie.

Wat is SEA precies?

Bijna elke consument of elk bedrijf start zijn oriëntatie op internet bij een zoekmachine. Sterker nog, velen hebben zoekmachine Google als startpagina ingesteld. Een goede SEA campagne in Adwords zorgt ervoor dat precies op het moment dat mensen naar een bepaald product of bepaalde dienst zoeken jouw advertentie in beeld komt. De vertoning van je advertentie is dus gekoppeld aan de voor jou relevante trefwoorden. Je betaalt alleen als er op je advertentie is geklikt, de rest is gratis exposure.

SEA anno 2017

De klassieke zoekmachine advertentie bestaat nog steeds en is nog steeds een krachtig instrument voor groei in brand-awareness (views), traffic (clicks), brand-engagement (interacties) en conversie (leads en sales). Vooral Google (94% marktaandeel in NL) zit niet stil en heeft Adwords enorm doorontwikkeld, zoals:

  • Customer match; het uploaden van een lijst met e-mail adressen van klanten in Adwords, waarmee je je klanten een andere boodschap (bijvoorbeeld een retentie aanbod) kunt geven als zij zoeken in het Google zoeknetwerk.
  • App install campagnes; het adverteren in de Google Play store en het Google zoeknetwerk om de downloads van je mobiele app te stimuleren. Lees meer over app install campagnes in ons blog!
  • Data driven attributie; in tegenstelling tot de traditionele last click attributie waarbij alle waarde wordt toegekend aan de laatste klik, gebruikt het data driven model data om te bepalen hoe elk zoekwoord heeft bijgedragen aan de conversie. Zo krijg je meer inzicht in de bijdrage van generieke zoekwoorden en ook de bijdrage van mobiel op de eindconversie.
  • Shopping campagnes; vanuit een geautomatiseerde (xml)productfeed met je producten adverteren in tekst en beeld, in google.nl en Google Shopping.
  • Advertentie extensies; Sitelinks, Locatie-extensies, Call-extensies, App-extensies, Review-extensies, Seller ratings, Structured Snippet-extensies, Consumer Ratings-extensies en Image- extensies in Adwords en Bing.
  • Remarketing for Search Ads (RLSA); bezoekers van je website worden verzameld in remarketinglijsten binnen het Adwords-systeem t.b.v. retargeting in de zoekmachine. Als adverteerder richt je je dan specifiek op voormalige bezoekers van je site. Werkt zeer conversieverhogend!
  • Bidstrategieën; zelf bepalen welke manier van bieden het beste is voor je campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden. Keuze uit het maximaliseren van klikken, conversies, target CPA (kosten per acquisitie), advertentiepositie of zelfs ROAS (return on ad spend).
  • Bidmodifiers; afhankelijk van de prestatie van de campagnes en de doelgroep kun je biedingen aanpassen op locatie, device, geslacht en leeftijd.

Ook Bing Ads heeft belangrijke verbeteringen doorgevoerd, enerzijds op het gebied van lay-out, anderzijds interessante aanpassingen op het gebied van functionaliteit.

Waarom heb jij BlooSEM nodig?

De diversiteit in SEA is dus groot en de ontwikkelingen op SEA gebied gaan zo snel, daar heb je een ervaren, gespecialiseerde partner voor nodig. Het beheren en optimaliseren van een SEA campagne wordt vaak onderschat en vraagt juist om veel en kennisintensieve aandacht. Door de vaak vele concurrerende adverteerders op hetzelfde zoekwoord en het wisselende zoekvolume naar jouw product of dienst is SEA bovendien een zeer dynamisch spel. BlooSEM beheerst dat spel als geen ander:

    • Wij nemen je veel werk uit handen, ontzorgen je, zodat jij zelf ook kan concentreren op je kernactiviteiten
    • Wij denken outside-in, monitoren jouw concurrentie en doorbreken jouw waan van de dag met nieuwe ideeën
    • Wij houden je op de hoogte van de laatste online innovaties en passen die innovaties toe die voor jouw organisatie kansen bieden
    • Wij werken niet zonder heldere, realistische doelen en zijn flexibel om bij te sturen op basis van voortschrijdend inzicht
    • Wij hebben technische kennis en kunde in huis voor tracking van websites en tagging van (SEA) campagnes
    • Wij laten jou profiteren van ons uitgebreide netwerk en bouwen voor jou ook een relatie met partnerbedrijven zoals Google
    • Wij evalueren op gezette tijden de samenwerking en vragen en leveren opbouwende kritiek
Voor klanten van BlooSEM betekent dit in de praktijk: transparante werkprocessen, dezelfde businesstaal spreken, pro- en reactief snel schakelen, zoveel mogelijk synergie tussen alle on- en offline marketing activiteiten, het hoogste rendement uit de website als geheel, professioneel projectmanagement en communicatie, controle over budget en reporting aan alle stakeholders.

Hoeveel investeren in zoekmachine adverteren?

Een goede zoekmachine marketing campagne is structureel van aard en vergt per maand minimaal 10 uur aandacht. Dus naast uw investering in verkeerskosten (clicks in Google en/of Bing) zijn er kosten voor het opzetten en beheren van de campagne. De omvang van een campagne is afhankelijk van je ambities en je concurrentieveld. Vanaf €950 per maand zorgt BlooSEM dat u goed gevonden wordt en uw (online) business groeit!

Bee calm, call BlooSEM!

Wij sparren graag met diegenen die binnen jouw organisatie verantwoordelijk zijn voor de online marketing en sales strategie. De insteek is hoe ziet jullie online concurrentieveld eruit en hoe krijgen jullie website en organisatie met BlooSEM meer rendement?!

Lees ook onze blogs over zoekmachine adverteren!