fbpx

Linkbuilding

Linkbuilding

“Geen betere reclame dan mond-tot-mondreclame” is een veelgehoorde uitspraak in marketing en sales. Gelukkig is hier ook een online variant van: een hyperlink!

Een link kun je zien als een aanbeveling van je website; hoe meer aanbevelingen, hoe betrouwbaarder en beter je website is in de ogen van zoekmachines als Google. Het is dan ook niet voor niets dat het aantal relevante, kwalitatieve links naar je website een aanzienlijke invloed heeft op je zoekmachine ranking. Wel zo’n 35%! Je doet er dus goed aan om veel van dit soort links te verzamelen. Dit noemen we ook wel linkbuidling of autoriteitbuilding.

Hoe werkt linkbuilding

Een link is dus een aanbeveling van een externe partij voor je website. Dit op zich heeft al waarde voor een zoekmachine, ook wel domeinwaarde of domeinautoriteit genoemd. Elke link brengt een beetje waarde met zich mee. Andersom werkt dit ook. Plaats jij een link op je site naar een andere, dan zal wat waarde wegvloeien.
Naast domeinwaarde is er nog de anchor tekst, de term waarmee gelinkt wordt. Herkenbaar als een blauw en onderstreept woord. De anchor tekst geeft de inhoud van je website aan. Google is dan eerder geneigd je met deze term te matchen.

Je hebt ook nog het voordeel dat er mensen doorklikken naar je site. Dat betekent niet alleen een hogere positie in de zoekmachines, maar ook extra bezoekers!

Goede en slechte links

Naast de gunstige invloed van links is er ook een keerzijde: de slechte link. Dit zijn links die je ranking negatief beïnvloeden en staan op pagina’s waarvoor betaald is, die te maken hebben met spam of die in een header of footer van een website staan. Dit heet ‘blackhat SEO’, en wordt gelukkig snel opgemerkt en bestraft door zoekmachines.

Interne en externe links

Links op andere websites die naar je site linken noemen we externe links. Links op je eigen website interne links. Ook interne links hebben waarde, echter beperkt de verplaatsing van die waarde zich tot de pagina’s in je eigen website. Je domein wordt hier niet meer waard van, maar de pagina’s waar je naar toe linkt wel. Zo maak je een zoekmachine snel en effectief duidelijk welke pagina’s het belangrijkste zijn. Goede anchor tekst er bij en je hebt grote kans dat je hoger rankt!

Beginnen met linkbuilding

Voordat het daadwerkelijke ’building’ begint maken we een backlinkprofiel van jou en je concurrenten. In dit profiel staat hoeveel links er naar je website zijn, waar ze staan, wat de kwaliteit hiervan is en wat de anchor teksten zijn. Dit profiel vormt de basis van een professionele linkbuildingstrategie en geeft inzicht in waar we links gaan plaatsen, hoeveel dit er moeten zijn en welke content er bij hoort.

Het plaatsen van nieuwe links kan op verschillende manieren. De beste manier die tevens de voorkeur van Google geniet is het creëren van goede content. Content waar andere websites graag naartoe linken als referentie. Ook wel ‘linkable content’ genoemd. Je kunt ook content op andere domeinen plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een gastblog of persbericht.

BlooSEM zoekt naar een goede balans tussen de verschillende manieren om het linkprofiel op te bouwen. Hierbij kijken we niet alleen naar het aantal links, maar zeker ook naar de kwaliteit en meerwaarde van alle links.

Echt bouwen aan een sterke domeinautoriteit?
Contact Rene!