Lightbox

Innovatieve Lightbox ads in Google Adwords

Heb jij ze al ingezet, ‘Lightbox’ advertenties in Google Adwords? Bij BlooSEM hebben we het al enige keren ingezet voor onze klanten en zijn onze ervaringen zeer positief. We leggen uit wat Lightbox advertenties zijn, geven voorbeelden en delen onze learnings!

Wat is het?

Een Lightbox advertentie is een interactieve advertentie banner. De banner wordt geactiveerd zodra gebruikers er een interactie mee hebben, dus door met de muis over de banner heen te gaan of door er op te klikken. Dit is afhankelijk van het apparaat dat je op dat moment gebruikt. Voor de traditionele desktop gebruiker geldt, dat als de gebruiker twee seconden met zijn muis over de advertentie gaat, dat dan het interactieve gedeelte in gang wordt gezet. Bij mobiel werkt het weer net iets anders. Hier moet je actief klikken op de advertentie voordat deze interactief wordt. Op die manier worden onbedoelde interacties voorkomen. Een nieuwe, relevantere manier van adverteren dus!

lightbox-ads

Wat gebeurt er?

Vervolgens zie je na de muis-over of klik een serie afbeeldingen, een beeldvullende advertentie, of een video die automatisch afspeelt.  Het grote voordeel van deze manier van adverteren is dat de betrokkenheid van de gebruiker zo vergroot wordt. De gebruiker moet immers eerst 2 seconden wachten om de afbeelding of video te zien. Als men daarna nog eens doorklikt, dan weet je zeker dat er een mate van interesse is! Het is qua content een stuk interessanter dan de ‘statische banner’ die standaard vertoond wordt en geen interacties meet anders dan klikken.

Een Lightbox Ad is te maken in de volgende formaten:

  • 160 x 600
  • 300 x 600
  • 250 x 250
  • 300 x 250
  • 320 x 50
  • 468 x 60
  • 728 x 90

De advertenties zijn altijd responsive – dat wil zeggen dat ze zich overal qua formaat aanpassen om geplaatst te kunnen worden in de beschikbare advertentieruimte. Je kunt zelf de banners in de verschillende formaten uploaden, of je kunt Google de banners voor je laten aanpassen. Om meer te weten over het opzetten van een Lightbox Ad verwijzen we je graag naar de Google Support pagina hierover.

Disney On Ice

DOI-logo

Disney on Ice is een internationale, jaarlijks terugkerende, swingende show op het ijs. Afgelopen december vond de show meerdere dagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht en in de RAI Amsterdam. Partner DeHaasProjecten ontwikkelt de offline marketing en communicatie voor events zoals Disney on Ice en Monster Jam in Nederland. BlooSEM neemt de online strategie voor haar rekening. Voor dit event zijn verschillende manieren van online adverteren ingezet: Display, Facebook en YouTube advertising om de naamsbekendheid te vergroten, daarnaast werd er specifiek ge(re)target door middel van een SEA-campagne om de kaartverkoop te stimuleren. Uiteraard worden alle resultaten zorgvuldig gemeten in Google Analytics.

Voor ‘Disney On Ice’ hebben we een Hover-to-Play advertentie ingezet. Het blijft een campagne in het Google Display Netwerk, dus mensen zijn niet actief naar je op zoek. De doelstelling van deze campagne was daarom om meer exposure en awareness te krijgen voor het Disney On Ice evenement. Wij rapporteerden daarom ook op zogenaamde betrokkenheidspercentages. Het betrokkenheidspercentage wordt berekend door het aantal betrokkenheidsacties te delen door het aantal vertoningen.

Voorbeelden

HtP-DOI-1   HtP-DOI-3

Resultaten

De opzet van de campagne was eigenlijk gelijk aan reguliere Display campagnes. Er werd getarget op: Zoekwoorden, Interesses, Remarketing, Onderwerpen en Demografie. De campagne heeft gelopen van 15 oktober tot en met 30 november. De belangrijkste resultaten zijn als volgt:

  • De CPC lag tussen de €0,80 en €1,00
  • Het gemiddelde betrokkenheidspercentage van deze campagne was 2,22%
  • In 27% van de keren is de video in zijn geheel afgespeeld, in bijna 50% van de keren voor 75%.

Mooie resultaten die aanleiding bieden om deze banners ook voor Monster Jam in te zetten.

Learnings

Uit deze campagne komen de volgende learnings:

  • De CPC ligt hoger dan bij een gewone Display campagne
  • Wees voorzichtig met andere Display campagnes die tegelijkertijd draaien met dezelfde doelgroepen: het is dan moeilijk om de Lightbox ad voorrang te geven
  • Test het gebruik van één afbeelding die automatisch geschaald wordt ten opzichte van zelfgemaakte banners voor ieder formaat
  • Wanneer je zelfgemaakte banners gebruikt, kan het helpen om een button in de afbeelding te zetten die mensen aanmoedigt om met de muis over de banner heen te gaan (‘mouse over’ to play-video).

Zou je zelf ook zo’n Lightbox ad willen inzetten maar weet je niet hoe? We helpen je graag!
Neem gerust contact op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *