Responsive Display Ads: waarom je ze vandaag nog in moet zetten!

Responsive Display Ads zijn een relatief nieuwe vorm van adverteren op het Google Display Netwerk (GDN). Tijdens de Google Performance Summit van 2016 is dit aangekondigd en in het 4e kwartaal van 2016 daadwerkelijk gelanceerd. En let op, Responsive Display Ads gaan de display text ads vervangen. In dit blog lichten we toe wat Responsive Ads precies zijn en hoe je ze als adverteerder het beste kan inzetten. Nieuwsgierig? Mooi! Lees snel verder.

Responsive Display Ads presteren beter op mobiele apparaten

Responsive Display Ads is de verzamelnaam voor drie typen display advertenties (responsive text, responsive image, en native ads) die op ieder apparaat en in ieder formaat optimaal worden weergegeven. De naam zegt het al; Responsive Ads passen zich automatisch aan aan de verschillende formaten van de op een site beschikbare advertentieruimten en aan de verschillende apparaat schermen.
Dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren van adverteerders vanwege de tijdbesparing (je hoeft immers minder banners en/of display campagnes te maken en te managen), maar what’s-really-in-it-for-you als adverteerder? Een belangrijk voordeel van een Responsive Display Ad is dat ze beter presteren op mobile devices. En aangezien mensen hun zoektocht naar producten of diensten steeds vaker op mobiele apparaten beginnen, zijn Responsive Display Ads zeker een effectief middel om nieuwe, potentiële klanten te bereiken.

analytics-mobile-aandeel

In het Google Adwords syteem wordt standaard een Responsive Display Ad campagne op alle apparaten vertoond, dus desktop, smartphone en tablet. BlooSEM adviseert ook om met deze standaardinstelling te starten. Let op, zodra je ziet dat de prestaties van Responsive Display Ads zich op één of meerdere apparaten heeft bewezen dan kun je specifiek de biedingen voor betreffend apparaat aanpassen (verhogen) om de prestatie van je campagne te maximaliseren.

device-bid-adjustments

Meer creatieve vrijheid, betere prestaties

Hieronder vind je een aantal voordelen van Responsive Display Ads op een rijtje:

  • Meer creatieve input: je kan het logo van jouw bedrijf uploaden en een promotionele afbeelding, 2 headlines (1 korte headline van 25 tekens en 1 lange headline van 90 tekens) en een omschrijving van 90 tekens. Google bepaalt uiteindelijk welk type Responsive Display Ad (image, text of native) vertoond wordt om de beste resultaten voor je campagne te behalen en behouden.
  • Meer conversies: volgens Google is de prestatie van de Responsive Display Ads 15% beter dan van de standaard tekstadvertenties.
  • Drive awareness: het bereik van native ads is 50% groter dan dat van display ads.

responsive_display_ads

Voor je begint met Responsive Display

Ben je overtuigd en wil je beginnen met Responsive Display campagnes? Zorg er voor dat je minimaal twee afbeeldingen hebt, dat het logo een beeldverhouding van 1:1 (vierkant) heeft en de promotionele afbeelding een beeldverhouding van 1,91:1 (landschap). Het logo moet 128 x 128 pixels of groter zijn, en de aanbevolen afmetingen zijn 1200 x 1200 pixels. De promotionele afbeelding moet 600 x 314 pixels of groter zijn, de aanbevolen afmetingen zijn 1200 x 628 pixels.

Heb je een afbeelding waar ook een tekst op staat dan mag de tekst niet meer dan 20% van de afbeelding beslaan. Bekijk ook de rest van de instructies van Google: Een responsieve advertentie maken voor het Display Netwerk.

Zorg er ook voor dat je mobiele site goed op orde is. Er is niets vervelender voor een potentiële klant dan te landen op niet-responsieve mobiele website. Lees ook ‘10 tips om je mobiele conversie te verhogen’ van BlooSEM’s CRO specialist Pieter.

Responsive Display campagne starten?

Het maken van Responsive Display Ads is stap 1. Nu is het zaak dat je campagne ook goed gemanaged wordt. Heb je zelf geen tijd of te weinig kennis in huis om de performance van je campagne te managen? Laat het dan aan de BlooSEM specialisten over!

Wij kunnen de Responsive Display Ads voor je inzetten en helpen met de mobiele performance van je site. Benieuwd? Meer weten over andere mogelijkheden om online meer klanten te genereren? BlooSEM bespreekt graag jouw specifieke mogelijkheden.

Bel ons op +31 (0)35 – 30 30 320 of neem contact op via het contactformulier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *