Retentie marketing via online adverteren

Nieuwe klanten binnenhalen, daar ligt vaak nog steeds de belangrijkste focus bij online adverteren.  Jammer, want het behoud van klanten is over het algemeen goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Aan instrumenten geen gebrek, er zijn tegenwoordig hele goede en leuke marketing manieren om klanten te behouden, bijvoorbeeld via SEA, Display of App Marketing. Lees hier hoe je succesvol retentie marketing kunt inzetten via online adverteren!

customers

SEA en Display

Als er SEA en Display wordt ingezet via Google Adwords, kun je ook specifieke campagnes aanmaken die gericht zijn op de huidige klant. In deze campagnes moet dan een klanten-doelgroep ingeladen worden. Dit zorgt ervoor dat je klanten een andere boodschap te zien krijgen dan niet-klanten als ze zoeken in Google of surfen over het web. Een klanten-doelgroep aanmaken kan op verschillende manieren:

  • Maak een klanten-doelgroep aan in Google Analytics als je beschikt over een user-ID. Importeer deze doelgroep vervolgens in Google Adwords.
  • Als er geen beschikking is over een user-ID, maar er wel een klantenomgeving is op de website, kan er in Adwords een doelgroep aangemaakt worden van klanten die ingelogd zijn geweest in de klantenomgeving.
  • Tenslotte kun je ook customer match inzetten. Daarvoor moet een gegevensbestand met email adressen van de klanten geüpload worden in Adwords.

Vervolgens moet je een aantal stappen doorlopen om een succesvolle SEA en/of Display retentie campagne op te zetten:

  1. Zorg voor een leuk aanbod voor klanten, het moet uiteraard aantrekkelijker zijn voor klanten om een herhalingsaankoop te doen of hun abonnement te verlengen dan voor niet-klanten.
  2. Zorg voor een goede retentie landingspagina met het specifieke aanbod voor de klant.
  3. Kopieer je SEA merkcampagne en de belangrijkste generieke campagnes waar voldoende zoekvolume in zit. Denk bij de generieke campagnes vooral aan zoektermen die mensen zouden gebruiken als ze over willen stappen naar een concurrent.
  4. Voeg de klanten-doelgroep toe aan je campagnes die je gekopieerd hebt en sluit de doelgroep uit in de bestaande SEA en Display campagnes.
  5. Maak specifieke advertentieteksten voor de klanten-doelgroep waarin je een retentie aanbod doet, die vervolgens landen op de retentiepagina.
  6. Zorg uiteraard dat je de retentie conversie doormeet (!)
  7. Voor Display is het belangrijk om een goede banner te hebben met het retentie aanbod. In deze campagnes kun je dan een Display campagne aanmaken waar je vervolgens ook weer de klanten-doelgroep inlaadt.

App marketing

Online webshops maar ook dienstverleners hebben tegenwoordig steeds vaker de beschikking over een app. De ontwikkeling van een app is best een investering en het is dan ook zaak dat de app zoveel mogelijk gedownload wordt.

Dit kan uiteraard door de inzet van app install campagnes in de Google Play store middels de inzet van zoekwoorden. Daarnaast kun je Display campagnes aanmaken die zorgen dat de app gepromoot wordt op het mobiele web of in andere apps. In ons blog over app install campagnes kun je meer lezen over hoe dat in z’n werk gaat.

app-marketing

Belangrijk is wel dat je het Google Play account linkt met het Google Adwords account. Bijkomend voordeel is dat je geen conversietracking hoeft in te stellen. Dit gaat namelijk automatisch als de accounts gelinkt zijn.

Beschik je over een app en over de mogelijkheid om app install campagnes in te zetten dan kun je ook hierin een klanten-doelgroep inladen. Maak ook hier de advertentieteksten en banners zo specifiek mogelijk voor je klant. Hebben de klanten de app eenmaal gedownload, dan kunnen ze je makkelijk en snel bereiken. Daarnaast kun jij op ieder gewenst moment in contact treden met je klant door een push-bericht te sturen.

In dit artikel zijn de mogelijkheden uitgelicht voor retentie marketing via SEA, Display en app adverteren. Uiteraard bieden bijvoorbeeld social en affiliate marketing ook dergelijke mogelijkheden.

Meer weten over effectieve online retentie marketing voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig bij de praktische uitvoering? Neem dan contact op met BlooSEM!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *