8 Zaken die bepalend zijn bij de keuze van het juiste online marketingbureau!

Eerder bespraken we 5 Situaties die vragen om de hulp van een online marketingbureau. Nu ben je een stap verder: je staat op het punt om een online marketingbureau in te schakelen, maar welke? ‘Waar moet je op letten bij het kiezen van het juiste online marketingbureau’ wordt in dit blog behandeld.

1. Persoonlijke aandacht

Vraag je eerst af in welke mate je hulp van een bureau nodig hebt. Er bestaan namelijk verschillende serviceniveaus; van een hoge dosis proactieve persoonlijke aandacht tot aan een reactief standaard beleid. Goed om hier direct duidelijkheid over te krijgen zodra je in gesprek treedt met een bureau om zo teleurstellingen op een later moment te voorkomen. Uiteraard is het ook belangrijk om te kijken of er sprake is van een ‘klik’ tussen jou en je (toekomstige) contactpersonen van het online marketingbureau. Met andere woorden, stem verwachtingen op elkaar af, niet alleen qua acties, KPI’s en resultaat, maar vooral ook op werkcultuur gerelateerde zaken als pro-activiteit, bereikbaarheid, reactiesnelheid, transparantie, communicatie en accuratesse. Dit is vaak al af te leiden van de website van een bureau: wat schrijven ze over zichzelf? In welke tone of voice? Worden er beloftes gemaakt? Is er visuele content die dit ondersteunt? Kortom, geeft de uitstraling van de website je een goed gevoel?

werken-bij

Tip: Neem de proef op de som; bel het bureau en ervaar hoe de telefoon wordt opgenomen of vul een contactformulier in en ervaar hoe snel en hoe professioneel er follow-up gegeven wordt. Check ook reviews en referenties!

2. Specialismen

Zoek je een full-service bureau of een gespecialiseerd bureau? Online concepting, creatie en webbouw zijn andere online specialismen dan online marketing. Er zijn bureaus die alles in huis hebben, maar wil je dat wel? Bekijk goed welke specialismen worden aangeboden en in welke mate die specialismen worden aangetoond. Meestal zijn de specialismen zichtbaar op de website van het online marketingbureau, maar kan je daar niet gelijk uit opmaken welke specialismen minder aandacht krijgen of waar minder kennis over in huis is. Vraag dus goed door over welke specialismen er het meeste kennis in huis is en hoe lang ze een bepaalde specialisme al uitvoeren. En vanuit welke specialisme is het online marketingbureau opgezet?

Tip: Vraag met welke visie het bureau ooit is opgericht. Is dit gedaan vanuit een bepaald specialisme en zijn daar in de loop van de jaren specialismen bijgekomen?

3. Branche ervaring

Kijk goed of er klanten of projecten bij het betreffende bureau zijn uit jouw branche. Altijd een plus als het bureau al ervaring heeft met online marketing voor bedrijven uit jouw branche en jouw taal spreekt. Tenzij je juist op zoek bent naar een echt ‘frisse out-of-the-box visie’. Als zij al samenwerkt met een directe concurrent is het misschien niet handig als het bureau ook voor jou aan de slag gaat, om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen. Of juist wel, want dan is het ‘leergeld’ al door een ander betaald 😉

Tip: Check voor specialismen en branche ervaring ook welke partnerbedrijven er genoemd worden, vraag naar de software tools die gebruikt worden. En, voor welke branche promoot het bureau zichzelf?

4. Certificeringen

Heeft het bureau certificeringen behaald en worden deze ook getoond op de website? Google en Bing bieden bijvoorbeeld diverse certificeringen aan, waarmee zowel de medewerkers als het bureau aantonen dat ze over de juiste kennis beschikken. Als dit niet het geval is, kan je hier je vraagtekens bij zetten en je afvragen of je met een bureau in zee wilt zonder aantoonbare kennis. Let hierbij ook op de verschillen in certificeringen. Bij Google kan je als online marketingbureau in aanmerking komen voor een Google Partner badge of een Google Premium Partner badge. Het verschil zit hem o.a. in hoeveel mensen er van een bureau zijn gecertificeerd. Bij het verkrijgen van een Google Partner badge volstaat een certificering van één medewerker. Bij een Google Premium badge dienen minimaal 2 medewerkers over een certificering te beschikken en moet het bureau aan een bepaalde minimum ad spend voldoen.

Tip: Vraag aan het online marketing over welke certificeringen zij beschikken en hoeveel medewerkers er bijvoorbeeld Google gecertificeerd zijn en welke certificaten zijn behaald. Onderstaand enkele voorbeelden van certificeringsbadges van respectievelijk Google, Bing, VWO en Copernica.

ACCREDITATIES

Google-Premier-Partner-2016-169x45
BingAds_Accredited_Badge_2016
Visual Website Optimizer
klipfolio-expert-badge
Copernica Registred Partner badge
Awin-partner-2017

5. (Vak)kennisdeling

Wordt de vakkennis over de verschillende vakgebieden ook gedeeld via de website, social media, blog of nieuwsbrief van het online marketingbureau? Door hier actief mee te zijn als bureau, worden niet alleen bestaande klanten op de hoogte gehouden, maar kan het ook interessant zijn voor potentiële klanten. Die willen erachter komen hoe ver het kennisniveau reikt van het bureau wat je op het oog hebt. Tegenwoordig zijn er talloze events op het gebied van online marketing waar ook gelegenheid is voor bureaus om bij een sessie/presentatie hun kennis te delen. Doet het bureau dit regelmatig? En organiseren ze ook zelf (kennis)events?

Tip: Check of een bureau voorop loopt met haar vakkennis door te vragen of zij bij marktautoriteiten (bijvoorbeeld Google) betrokken wordt mee te doen aan bèta-testen of zelfs alfa-testen.

google-kennisevent-UA

6. Prijsstelling

Doorgaans wordt er afgerekend op basis van een uurtarief. Deze kunnen per dienst nog best verschillen, maar laat je niet alleen leiden door een uurtarief. Let hierbij ook op wat er wel en niet is inbegrepen in de prijs, zoals communicatie, reistijden en bezoeken aan de klant, week- en/of maandrapportages. Naast de uurtarieven is er vaak ook een vast, per maand afneembaar dienstenpakket mogelijk. Waak ervoor dat je niet betaalt voor een pakket waar diensten inzitten die je voorlopig niet gaat gebruiken.

Tip: Bedenk zelf goed van te voren welke diensten je verwacht te gaan gebruiken. Vraag het bureau ook welke diensten zij adviseren om in te zetten op korte en lange termijn.

7. Contractduur & Algemene Voorwaarden

Als je op het punt staat om met een online marketingbureau in zee te gaan, wil je niet direct vastzitten aan een contract wat jouw bedrijf voor een langere (vaste) periode verbindt aan het bureau. Stel daarom voor om een proefperiode af te spreken van bijvoorbeeld 3 maanden om aan elkaar te wennen en er achter te komen of het bureau en de mensen die er werken de juiste match is voor jouw organisatie. Na de proefperiode zou je een goed beeld moeten hebben van het bureau en weet je of alle afspraken zijn nagekomen. Daarnaast zou je al een goed beeld moeten kunnen vormen over onder andere houding, inzet, kennisniveau, creativiteit, en pro-activiteit van het bureau.

Voordat je een offerte/contract tekent, lees dan vooral goed de Algemene Voorwaarden van het beoogde bureau om niet voor verrassingen te komen staan. Denk hierbij aan zaken die niet altijd in de offerte/het contract worden opgenomen zoals opzegtermijn, aansprakelijkheid en betalingstermijnen. Doorgaans vind je de Algemene Voorwaarden op de website van een bureau, zo niet, vraag hier dan expliciet naar!

Tip: Indien je meerder bureaus op het oog hebt, vergelijk dan ook de Algemene Voorwaarden van deze bureaus met elkaar.

8. Referenties en reviews

Indien je nu nog twijfelt, vraag dan om referenties zodat je ook de mening/ervaringen van een (oud) klant mee kan nemen in je beslissing. Vraag bij diegene naar de punten die jij het belangrijkste vindt, hoe dat bij hem/haar is overgekomen. Vraag ook zeker naar minder positieve ervaringen en hoe het bureau daarmee om is gegaan. Daarnaast kan je op onafhankelijk websites als Feedbackcompany.com of Trustpilot.nl vaak ook reviews over het betreffende online marketingbureau vinden.

Tip: vraag naar het verloop en ziekteverzuim van een bureau. Neem een kijkje op de werkvloer. Dit zegt veel over de werksfeer en hoe beter die is hoe beter zij hun klanten servicen!

De keuze

Je hebt misschien meerdere bureaus geselecteerd en met een aantal een gesprek gehad. En je hebt ook al verschillende offertes ontvangen. Nu is de tijd daar om een keuze te maken. Welke criteria vind je het meest van belang? Zet de voor jou belangrijkste wegingsfactoren op een rij om aan de hand daarvan de geselecteerde bureaus te vergelijken. Wat is op korte termijn het belangrijkste, wat in de (nabije) toekomst? Heeft het bureau de capaciteit en de wil met jouw bedrijf mee te groeien? Is het mogelijk om klein, met weinig budget te beginnen, en geloven ze in jullie ambities?

Met bovenstaande punten zou je een goede basis moeten hebben om op zoek te gaan naar het juiste online marketingbureau voor jou.

Online marketing strategie

Succes met je keuze!

Ben je benieuwd hoe jouw bedrijf er online voor staat en wat een online marketingbureau als BlooSEM voor je bedrijf kan betekenen? Dan kan je bovenstaande tips natuurlijk direct in praktijk brengen bij jouw zoektocht naar een voor jou geschikt online marketingbureau!

 Michiel-promovenster

Weten wat BlooSEM voor een marketingbureau is en of zij bij jouw organisatie nu en in de toekomst past? Neem contact op met BlooSEM en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *