Dé 4 online marketing kanalen voor Arbeidsmarktcommunicatie!

In dit blog nemen we je mee in de online wereld van Arbeidsmarktcommunicatie. In het verleden hebben we geschreven over de evenementenbranche en hoe je succesvol een evenement kunt promoten. Deze keer behandelen we online arbeidscommunicatie; hoe gaan grote corporate bedrijven én de kleine ondernemer daar mee om? We bespreken de manieren waarop zij met hun online arbeidsmarktcommunicatie activiteiten omgaan. Welke online kanalen waren voor hen succesvol, welke valkuilen kwamen ze tegen en wat kun je hiervan leren? We hebben een kort overzicht gemaakt van 4 onmisbare kanalen binnen Arbeidsmarktcommunicatie. Maar voor we verder gaan, eerst de definitie van Arbeidsmarktcommunicatie (een hele mond vol):

werken-bij

Arbeidsmarktcommunicatie

Structureel communiceren naar de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers

(Bron: Google – communicatiecoach)

Voor meerdere klanten werkt BlooSEM mee aan hun doelstelling van het werven van nieuwe medewerkers. Vaak hebben deze partijen hun eigen recruiters voor werving en selectie, en werken ze samen met gespecialiseerde arbeidscommunicatiepartijen. Maar de activiteiten binnen hun online marketing kanalen worden grotendeels uitbesteed aan  BlooSEM. In dit blog leggen we de focus op het online werven van nieuwe medewerkers.

1. Google Adwords 

Google Adwords is uitermate geschikt om nieuwe kandidaten te werven. Mensen zijn zelf al op zoek naar vacatures en jij speelt eenvoudig in op de behoefte (pull marketing) door aanwezig te zijn op de juiste zoekwoorden.

Een voorbeeld ter verduidelijking: staat er een vacature open voor een Young Professional functie? Zorg er dan voor dat het zoekwoord young professional terugkomt in de Adwords campagnes. Maar vergeet niet het zoekwoord te vermelden in de advertentietekst, de url en in de sitelink. En zelfs dan ben je er nog niet. Ook op de landingspagina is het verstandig om het zoekwoord meerdere keren terug te laten komen. Op die manier krijg je een hoge kwaliteitsscore en is de kans groot dat je bovenaan de Google betaalde posities terug te vinden bent en dat de vacature goed gevonden wordt (en hopelijk snel vervuld).

Tip

Let hierbij op functieomschrijvingen. Probeer vakjargon te vermijden. Dus als er een vacature openstaat voor bijvoorbeeld: afstudeeropdracht GEO-ICT Autonoom Asset Management Regio Noord; probeer dan de vacature anders te verwoorden. Gebruik hierbij zoektermen die mensen invoeren in Google om een dergelijke vacature te vinden. Denk outside-in (vanuit werkzoekende) in plaats van inside-out.

2. Remarketing vanuit Google Analytics

Een andere goede manier om kandidaten te werven, is om gebruik te maken van de data uit jouw eigen Google Analytics account. In Google Analytics wordt alle data van de bezoekers op jouw website verzameld. Je kunt zien waar iemand vandaan is gekomen, hoe lang men op de website is gebleven, hoeveel pagina’s er zijn bezocht, welke pagina’s er zijn bezocht, of er gesolliciteerd is etc. Op basis daarvan kun je doelgroepen aanmaken en met die doelgroepen kun je opnieuw personen benaderen. Een simpel voorbeeld voor een functie als Young Professional. Je maakt een doelgroep aan in Google Analytics die bestaat uit mensen die de afgelopen 60 dagen wel op de website zijn geweest, maar die nog niet gesolliciteerd hebben. Daarnaast heb je als voorwaarde opgesteld dat deze doelgroep tussen de 22-28 jaar oud mag zijn om nog in aanmerking te komen voor een Young Professional functie. De doelgroeplijst zal zich automatisch vullen en deze importeer je vervolgens in Google Adwords. Op basis van die doelgroep maak je een specifieke remarketing campagne aan, waarin je die professionals opnieuw kunt benaderen met een tekstadvertentie of banner voor een Young Professional functie.

Dit bovenstaande voorbeeld geldt voor personen die jouw website al kennen. Je kunt ook nieuwe bezoekers naar je website trekken. Dit doe je door zogenaamde ‘look-a-like’ audiences aan te maken. In Adwords wordt er een vergelijkbare doelgroep samengesteld op basis van kenmerken van personen die zich in jouw remarketinglijst bevinden. Deze personen kun je ook benaderen.

Tip

Start bij een nieuwe doelgroep met een generieke boodschap om ze kennis te laten maken met jouw product of dienst. Misschien staan ze (nog) niet open voor een carrièreswitch. Maar zorg altijd voor een duidelijke Call To Action (CTA): Bekijk de vacatures!

Banner voorbeeld

3. Adverteren via LinkedIn

LinkedIn is bij uitstek het kanaal om mensen te werven. Het is een netwerk voor vakmensen en specialisten en super relevant voor B2B advertising. Heb je geen of nauwelijks budget te besteden, dan kun je altijd gebruik maken van LinkedIn. Meld je aan bij LinkedIn Groepen, die in jouw branche belangrijk zijn en al gauw kun je daar vacatures of andere informatie posten. Let wel op dat je posts relevant en interessant zijn. Ander kun je hier commentaar op krijgen of wordt je uit de groep verwijderd.

Met een betaald LinkedIn recruiter account kun je direct en eenvoudig nieuwe mensen aan je organisatie binden. Zorg altijd voor goede profiel- en bedrijfspagina’s voor de beste resultaten.

Om binnen een korte tijd meer bereik te genereren, is er de mogelijkheid om te adverteren binnen LinkedIn. Je kunt bijvoorbeeld 30 dagen een vacature onder de aandacht brengen, door hiervoor te betalen. De vacature verschijnt dan bij mogelijke kandidaten op hun homepage onder de noemer ‘vacatures die u misschien interesseren’. Daarnaast is het ook mogelijk om te kiezen voor Sponsored Updates (bijvoorbeeld het promoten van whitepapers) of tekstadvertenties te laten verschijnen.

LinkedIn Sponsored Updates

Het voordeel van deze manier van adverteren is dat de targeting opties enorm uitgebreid zijn. Je kunt targeten op land, provincie of stad, op functie titel, op ervaring, op de grootte van bedrijven, op industrie, op skills en op allerlei combinaties die voor jouw doelgroep interessant zijn. Vervolgens bepaal je een dagbudget en kun je vrijwel meteen aan de slag. Gezien de nieuwe en snelle ontwikkelingen binnen LinkedIn is dit zeker een kanaal waar veel tijd en aandacht aan besteed moet worden. BlooSEM kan uiteraard helpen bij het bepalen van de juiste tactische plan om met jouw content LinkedIn leden te veroveren. Meer weten over Linkedin en Employer Branding? Lees dan ons blog over LinkedIn!

Tip

Zorg er ook voor dat je website het mogelijk maakt om te solliciteren via LinkedIn. Zeker gezien de trend dat bezoekers meer en meer vanaf hun mobiel te website bezoeken en dat maakt het onmogelijk om snel CV’s of motivatiebrieven te uploaden. Een mogelijkheid om dan direct met je LinkedIn profiel te solliciteren biedt uitkomst.

4. Referral recruitment

Onmisbaar in arbeidsmarktcommunicatie en het werven van nieuwe medewerkers, is het gebruik maken van referrals. Dit kunnen jobboards zijn, waarin de vacatures (betaald of niet) onder de aandacht worden gebracht. Maar dit kunnen ook review sites zijn, zoals Glassdoor, waarin (voormalig) werknemers schrijven over hun ervaringen binnen de organisatie. De reviews helpen enorm in het bepalen of een organisatie bij je past. Tegenwoordig wordt er door organisaties steeds meer aandacht besteed aan Employer Branding en is de reputatie van de werkgever en zijn relatie met zijn werkgevers zeer bepalend en soms doorslaggevend in een sollicitatieproces. Deze referral of review websites zijn de belangrijk om goed te onderhouden.

Glassdoor

Daarnaast zijn er binnen de branche waarin je actief bent, waarschijnlijk ook brancheverenigingen, overkoepelende organisaties, vakbladen, specifieke websites etc. Zorg dat je hierbij aangesloten bent. Voorbeeld: voor een executive search organisatie is het belangrijk dat zij ook vermeld zijn op websites als executivesearchnederland.nl of managementscope.nl. Met bijvoorbeeld een klein advertentiebudget per maand kun je zomaar op positie 1 of 2 binnen die websites worden geplaatst. En dit zorgt vaak voor kwalitatief goed verkeer naar jouw website.

Tip

Besteed ook aandacht aan andere websites, dan alleen de eigen website.

Kortom Arbeidsmarktcommunicatie is een vak apart en vereist een gedegen aanpak. Wil je meer weten over online kanalen, die je hierbij kunt inzetten?
Neem dan contact op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *