Bereik jouw doelgroep op Linkedin met deze best practices

Vraagje: Welk sociaal netwerk:

  • Heeft meer dan 500+ miljoen gebruikers wereldwijd?
  • Is actief in meer dan 200 landen?
  • Krijgt er elke seconde 2 nieuwe gebruikers bij?
  • Heeft meer dan 3 miljoen gebruikers die wekelijks content delen?
  • Heeft 10 miljoen actieve vacatures?
linkedin-logo

Het antwoord? Linkedin!

Een zakelijk sociaal netwerk waar ook jij vast een profiel hebt. Maar hoe zet je LinkedIn in als bedrijf? In het kort zijn er 3 redenen om een bedrijfsprofiel te hebben en bij te houden:

  1. Om je goed te profileren als werkgever, net zoals op andere netwerken (ook wel ‘Employer Branding’ genoemd);
  2. Om nieuwe mensen te werven. Dit kan op verschillende manieren; met (betaalde) vacatures en een zogenaamd ‘recruiter’ account;
  3. Om je producten of diensten in de markt te zetten. Dit kan organisch of door middel van betaald adverteren. Dankzij de hele gerichte targeting mogelijkheden kun je daarbij gemakkelijk de juiste doelgroep bereiken.

In dit blog richten we ons op Employer Branding en werving. In een volgend blog vertellen we over de mogelijkheden om je producten of diensten in de markt te zetten op LinkedIn.

HR is the new marketing

De grootste uitdaging voor werknemers die de intentie hebben om van baan te wisselen is ‘not knowing what it’s really like to work at the company’. Oftewel: hoe is het om echt bij een ander bedrijf te werken? Daarom is het voor bedrijven belangrijk om continu aan je ‘Employer Brand’ te werken. Dit houdt onder andere in dat je je als bedrijf goed profileert op LinkedIn. Je doelgroep bestaat natuurlijk uit mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Maar óók de mensen die wel op hun plekken zitten zijn interessant, want wellicht zijn ze in de toekomst wel in de markt voor jouw bedrijf. Dat is jouw ‘talent pool’; mensen die misschien over een tijdje bij je willen werken. Die mensen moeten jou nú al leren kennen en gaan volgen.

“The beauty of employer branding is that you don’t need everybody to know your name. Only the right people.”

Een complete Bedrijfspagina

Hoe pak je nou zoiets aan, aan je ‘Employer Branding’ werken? Ons advies is om bij het begin te beginnen en ervoor te zorgen dat je Bedrijfspagina er strak uit ziet. Zorg voor een goede bedrijfsomschrijving en vul ook de specialiteiten van je bedrijf in. Hier wordt je ook op gevonden als mensen binnen LinkedIn zoeken. Van de omschrijving worden de eerste 600 tekens op desktop getoond en op mobiel slechts 285 tekens, de rest is pas te lezen als de bezoeker op ‘Meer lezen’ klikt. Gezien de verschuiving van desktop naar mobiel (lees ook: Mobiel verslaat desktop) van de afgelopen jaren is het dus belangrijk om de meest relevante en interessante informatie over je bedrijf in de eerste 285 tekens van je omschrijving te plaatsen.

Naast een profielfoto van 300 x 300 heb je een omslagfoto nodig van 1536 x 768 pixels. Wist je dat je zelfs een geanimeerd gifje kunt uploaden als omslagfoto? Dit wordt nog erg weinig gebruikt, dus doe er je voordeel mee! Ook kun je in Canva.com gemakkelijk zelf LinkedIn omslagfoto’s maken met behulp van bestaande templates.

Medewerkers die ingevuld hebben dat ze bij jouw bedrijf werken, verschijnen automatisch op de Bedrijfspagina. Zij zijn dus óók het visitekaartje van de business. Mensen die misschien bij je bedrijf willen werken zullen profielen van huidige werknemers bekijken om een indruk te krijgen van hun toekomstige collega’s. Waarom vraag je je werknemers niet om een branded omslagfoto te gebruiken? Ook kun je richtlijnen geven voor de bedrijfs- en functieomschrijving, inclusief linkje naar de bedrijfswebsite natuurlijk. Aan de functie kun je ook foto’s toevoegen, bijvoorbeeld van teamuitjes. Zo krijgen bezoekers een goed idee van hoe het is om te werken bij je bedrijf.

bloosem branded cover photo linkedin

Strategie voor LinkedIn

Je Bedrijfsprofiel ziet er nu goed uit. Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen je Employer Brand kennen, zodat je ze kunt bereiken als je een vacature hebt?

LinkedIn hanteert een aangepaste versie van het AIDA model als strategie. Deze bestaat uit drie stappen: Build – Engage – Recruit.

Stap 1: Build Awareness - Bouw een krachtig merk

De ideale kandidaat gaat je brand of bedrijf leren kennen, en weet daardoor welke openstaande vacatures er zijn. Dit doe je door je volgers te laten groeien, meer volgers betekent een grotere talentpool en meer relevante mensen die op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en vacatures binnen je bedrijf.

Stap 2: Engage - Wees betrokken bij je doelgroep

Vervolgens is het zaak de kandidaat te verbinden met je bedrijf. Dit doe je door interessante content te delen of bijvoorbeeld gebruik te maken van een zogenaamde ‘Career Page’. Je zult merken dat je volgers interessante content van jou regelmatig zullen gaan delen met hun eigen netwerk.

Stap 3: Recruit - Werf de juiste talenten

Zodra je je bedrijf als krachtig merk hebt gebouwd en betrokkenheid hebt getoond bij je doelgroep, zal het een stuk eenvoudiger zijn om geschikte kandidaten te werven. Dit doe je via LinkedIn’s job postings of met een speciale ‘recruiter seat’.

Hieronder volgt de uitwerking van stap 1 en 2. Dit is iets waar je continu aan zou moeten werken, ongeacht of je wervingsbehoefte hebt of niet. En als je dan concrete vacatures hebt, kun je direct aan de slag met stap 3.

LinkedIn volgers laten groeien

Maar hoe vergroot je het aantal volgers van jouw bedrijf nou eigenlijk? Begin met de makkelijkste opties; noem je LinkedIn bedrijfsprofiel in je handtekening, op je website, of doe eens een oproepje op je andere social media kanalen of in je nieuwsbrief. En vergeet niet te vragen of je medewerkers je volgen en de pagina willen delen.

Binnen je Bedrijfspagina heb je een eigen ‘Analytics’-sectie waar je verschillende dingen kunt monitoren: Bezoekers, Updates en Volgers. Je kunt daar precies zien hoeveel bezoek je Bedrijfsprofiel heeft gehad, van welk type apparaat, wat voor ‘engagement’ er geweest is op je updates en tot slot: hoe het met je volgers gaat. Hoeveel heb je er bij gekregen, wat voor type functie hebben ze, waar ze vandaan komen. Zit er een stijgende lijn in het aantal volgers? Dan heb je je werk goed gedaan!

Voorbeeld LinkedIn delen

LinkedIn updates posten

Nu je weet hoe je het aantal volgers van jouw bedrijf kunt laten groeien is het zaak om interessante content te posten op LinkedIn. Enkele tips:

  • Gebruik altijd een afbeelding! Posts met afbeeldingen krijgen 98% meer reacties dan posts zonder afbeeldingen. Hoe meer likes en comments, hoe vaker het algoritme van LinkedIn jouw posts gaat vertonen. Met de gratis tool Canva kun je op maat gemaakte afbeeldingen maken. Heb je video content? Post deze dan ook zeker!
  • Gaat een post over een medewerker, tag diegene dan voor meer bereik. Vraag je medewerkers om de posts te liken en delen. Ook zo vergroot je het bereik.
  • Zorg voor een bericht zonder zichtbare link, dat ziet er netter uit. Plak eerst de link in je bericht, je zult zien dat LinkedIn dan automatisch de url en een afbeelding laadt. Bewerk de titel of de afbeelding en schrijf je bericht. Vervolgens kun je de url uit het bericht halen. De bezoekers komen nog steeds naar je gewenste pagina als ze op de afbeelding bij het bericht klikken.
  • Probeer te voorkomen dat mensen op ‘Lees meer’ moeten klikken; houd je bericht korter dan 239 tekens (desktop). Op mobiel wordt de tekst nog eerder afgekapt. Wees dus bondig en zorg dat je in de eerste regel je publiek al enthousiasmeert om door te klikken.
  • Probeer een goede mix te vinden tussen nieuws uit de branche (40%), berichten over hoe het is om te werken bij jouw bedrijf (25%), bedrijfsnieuws (20%), event promoties (10%) en af en toe een ludiek bericht (5%).
  • Maak gebruik van gerichte doelgroepen (Targeted Audience) – dit staat onder berichtinstellingen. Hier kun je precies aangeven welke doelgroep je wilt bereiken met een bericht; taal, locatie, functie, industrie of zelfs mensen van een bepaalde universiteit. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.
voorbeeld-post-linkedin
targeted audience linkedin

Nu je je strategie helder in kaart hebt gebracht en ben je in contact met je volgers. Zodra je een vacature hebt, kun je deze uitzetten en met de diverse tools van LinkedIn onder de aandacht brengen.

LinkedIn Advertising

Met het plaatsen van organische berichten bereik je (een groot deel van) je volgers, maar desondanks zal niet iedereen uit je doelgroep je Bedrijfspagina al volgen. Om een groter bereik te creëren, kun je gebruik maken van LinkedIn advertising. Er zijn verschillende mogelijkheden, waaronder ‘Sponsored Updates’. Daarmee kun je je updates ook laten zien aan mensen die aan je ideale profiel voldoen, maar je momenteel nog niet volgen. Dit zetten wij ook in voor BlooSEM en we boeken daar goede resultaten mee. Mijn volgende blog zal meer inhaken op Sponsored Updates en andere vormen van adverteren binnen LinkedIn.

Nu al meer weten over LinkedIn Advertising?

Neem dan contact met ons op, we vertellen je er graag meer over!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *