De nieuwe ‘smart’ pixel van Facebook

Wil je starten met adverteren op Facebook of ben je al een tijdje bezig maar gebruik je nog de oude conversiepixel en/of audiencepixel van Facebook? Dan is nu hét moment om de nieuwe ‘smart’ pixel van Facebook te installeren op je website!

Sinds oktober 2016 wordt de verouderde conversiepixel niet meer ondersteund en vanaf 15 februari 2017 zal Facebook deze volledig uitschakelen. In de plaats van de oude pixels is er sinds eind 2015 / begin 2016 een nieuwe ‘smart’ Facebook-pixel die conversietracking en audiencetracking (aangepaste doelgroepen) combineert in slechts één pixel.

In dit blog bespreken wij kort wat de voordelen van de nieuwe pixel zijn en hoe je deze gemakkelijk kunt installeren op je website.

Wat is een Facebook-pixel precies?

De Facebook-pixel is een uniek stukje javascript die in de code of in een Tag Manager heel gemakkelijk in je website wordt geïnstalleerd en ziet er als volgt uit:

Facebook-pixel

Dit stukje script installeert bij een websitebezoeker een cookie in zijn webbrowser die onder andere bijhoudt welke pagina’s zijn bezocht en hoe lang iemand bepaalde pagina’s heeft bekeken. Deze data wordt verzonden naar de Facebook-advertentieservers en Facebook kan deze data koppelen aan een (indien aanwezig) actief Facebook-account. Als marketeer of eigenaar van een Facebook-pagina kun je deze gegenereerde-data inzetten in je campagne door middel van doelgroeplijsten, zoals bijvoorbeeld met remarketing.

Welke voordelen geeft de nieuwe Facebook-pixel mij?

Het gebruik van de nieuwe pixel geeft naast een volledige ondersteuning van Facebook een groot aantal nieuwe targeting opties, negen verschillende typen gebeurtenistracking en custom conversions. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker om de juiste personen te bereiken, bijvoorbeeld met dynamische advertenties.

Ja, je las het goed. Dynamische advertenties. Met de nieuwe pixel is het mogelijk om dynamische advertenties in te zetten. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe koelkast en bekijkt deze op een webshop, maar je koopt ‘m toch nog niet omdat je even werd afgeleid. Even later check je Facebook of er nieuwe updates zijn. Hé, daar zie je ineens dezelfde koelkast uit die webshop in je Facebooktijdlijn … Toch maar snel afrekenen dan!?!

De Facebook-pixel implementeer je op iedere pagina van je website. Zodra deze is geïmplementeerd kun je in het advertentiebeheer diverse doelgroeplijsten aanmaken, gebaseerd op specifieke pagina’s die zijn bezocht, bepaalde acties die zijn gedaan op je website of – recent toegevoegd door Facebook – hoe lang iemand op je website is geweest.

Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Een lijst aanmaken voor iedereen die je website bezocht heeft in een bepaalde periode (maximaal tot 180 dagen terug)
  • Een lijst aanmaken voor mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht, zoals je bedankpagina
  • Een lijst aanmaken voor mensen die alleen specifieke webpagina’s bezoeken
  • Een lijst aanmaken voor mensen die binnen een bepaalde periode een pagina niet hebben bezocht
    Dit kan interessant zijn voor mensen die een aantal keer je website hebben bezocht maar niet op een bepaalde (dienst)pagina zijn geweest. Deze mensen kun je nu specifiek targeten met je (nieuwe) dienst en bijhorende pagina.
  • Een lijst aanmaken van de top 25%, 10% en 5% mensen die het langste op je website / specifieke pagina zijn geweest
    Stel er zijn zo’n 1.000 bezoekers op je site geweest, dan kun je gemakkelijk de 250 mensen (25%) targeten die het langste op de pagina zijn geweest.

Bovengenoemde lijsten zijn slechts een klein deel van de mogelijkheden qua targeting dankzij de nieuwe Facebook-pixel. Het is door middel van aangepaste combinaties zelfs mogelijk om onderscheid te maken tussen mensen die je website hebben bezocht via mobiel of desktop.

Zijn er nog andere, nieuwe mogelijkheden dankzij de nieuwe Facebook-pixel?

De nieuwe pixel geeft ook de mogelijkheid om met slechts één stukje script negen gebeurtenissen / conversies te meten. Dit zijn:

  • Zoeken
  • Inhoud weergeven
  • Toevoegen aan winkelmandje
  • Toevoegen aan verlanglijstje
  • Betaalproces starten
  • Betalingsgegevens toevoegen
  • Aankoop
  • Lead
  • Registratie voltooien

Gebeurtenissen zijn bepaalde acties die worden uitgevoerd naar aanleiding van je Facebook-advertenties, zowel naar aanleiding van gesponsorde of organisch geplaatste berichten. De gebeurteniscode stelt je in staat om acties bij te houden en te gebruiken bij het adverteren, zoals het optimaliseren van je advertenties met als doel om zoveel mogelijk nieuwsbrief inschrijvingen te verkrijgen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de ‘lead’ gebeurteniscode installeren op de bedankpagina na het inschrijven op je nieuwsbrief.

Hoe installeer ik de nieuwe Facebook-pixel?

Voordat je de Facebook-pixel kunt gebruiken, moet je een aantal codefragmenten op je website installeren. Er zijn bij de nieuwe Facebook-pixel namelijk twee soorten codes. De basiscode van de pixel die op elke pagina van je website geïnstalleerd dient te worden, en gebeurteniscodes die op specifieke webpagina’s / gebeurtenissen geplaatst dienen te worden.

Stap 1: 

Ga naar advertentiebeheer en kies in het menu onder middelen -> Pixels:

Pixelbeheer-Facebook

Stap 2:

Kies Facebook-pixel en daarna Pixel maken.  Hier geef je de pixel een naam die overeenkomt met je bedrijf, in ons geval ‘Pixel BlooSEM’.

Stap 3:

Na stap 2 is de pixel klaar voor gebruik en kan deze toegevoegd worden aan je website. Het stuk hieronder wordt nogal technisch. Als dit jouw kennis te boven gaat neem dan contact op met BlooSEM zodat wij de pixel correct kunnen implementeren!

We beschrijven hieronder de hardcoded manier van implementeren. Onze voorkeur gaat altijd uit naar het gebruik van een Tag Management oplossing zoals Google Tag Manager.

Je moet de basiscode van de pixel in de headercode van elke pagina van je website installeren. Zo kun je gegevens verkrijgen over alle paginaweergaven op je website om een basis te creëren voor het meten van specifieke gebeurtenissen. Zoek naar de <head> en </head>-tags in de code van je webpagina, of zoek naar het headersjabloon in je CSS of webplatform.

Plak vervolgens de pixelcode onderaan het headergedeelte, net boven de </head>-tag.

Stap 4:

Nu de basiscode is geïmplementeerd kun je de gebeurteniscodes (conversies) implementeren. De plaatsing van je gebeurteniscode is afhankelijk van hoe de actie op je website plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een pagina wordt geladen of wanneer iemand een actie uitvoert (klik op button).

Facebook-blog-gebeurteniscode

Verstuur gebeurtenissen wanneer een pagina wordt geladen:

Als iemand naar een nieuwe pagina wordt geleid als gevolg van de actie, stel je de gebeurtenis in om te versturen wanneer een pagina wordt geladen. Voorbeeld: iemand wordt na een aankoop doorgestuurd naar de bevestigingspagina van de bestelling.

Voeg de gebeurteniscode (tussen <script>-tags) net onder de </head>-tag toe om gebeurtenissen te versturen wanneer een pagina wordt geladen. Zo kan de gebeurteniscode samen met de basiscode van de pixel worden geladen wanneer de pagina wordt geladen.

https://www.facebook.com/ads/manager

Verstuur gebeurtenissen bij een actie / klik op button.

Als iemand niet naar een nieuwe pagina wordt geleid nadat een websiteactie is uitgevoerd, moet de gebeurtenis worden verstuurd wanneer de inline-actie plaatsvindt. Voorbeeld: iemand klikt op de knop Bestelling versturen. Voeg in dat geval de gebeurteniscode toe aan de HTML-elementen van de betreffende knoppen.

Stap 5: Controleer of je Facebook-pixel werkt!

Zodra de pixel is geïmplementeerd ga je weer naar het advertentiebeheer en controleer je of de status actief is (groen vinkje). Mocht er 20 minuten na het implementeren van de pixel geen groen vinkje tevoorschijn komen kun je altijd nog door middel van de Pixel Helper de status controleren, alsmede welk Pixel ID er is geïmplementeerd.

Pixel-Helper

Wil je meer mogelijkheden weten of de nieuwe Facebook-pixel direct inzetten bij een campagne, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met BlooSEM!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *