Web Analytics

In 3 simpele stappen het Client ID via Google Tag Manager instellen

Leestijd: 10-15 min – Expertise-niveau: intermediate – Implementatietijd: 10 min.

Waarom wil je een Client-ID vastleggen?

Onlangs heeft Google de ‘Gebruikersverkenner’ geïntroduceerd; een rapport in Google Analytics waardoor je op individueel niveau kunt zien wat een gebruiker op je site heeft gedaan. In ons vorige blogitem legden we uit wat het rapport precies inhoudt, hoe het werkt en hoe de informatie bijdraagt aan het in kaart brengen van de customer journey.

Echter….Er zijn ook een aantal beperkingen. Kort samengevat kun je de individuele data niet buiten het User Explorer rapport gebruiken en zit je vast aan de statistieken en dimensies die Google voor je heeft geselecteerd. En dat willen we natuurlijk niet.

Oplossing: zelf het klant ID vastleggen in Google Analytics. Dan heb je de vrijheid om vrijwel alle data op individueel niveau te bekijken!

In dit blog leggen we in 3 stappen uit hoe dat moet.

Stap 1: Waarde ophalen van de cookie

Het Client ID in Google Analytics komt tot stand door de waarde van de Google Analytics cookie ( _ga) op te halen en daar de niet relevante informatie uit te verwijderen.
Een voorbeeld van de _ga cookie:

Cookie

En hoe Google Analytics het Client ID vastlegt in de tracker:

Debug

Dat willen wij ook! Dus gaan we hetzelfde doen door eerst de _ga cookie op te halen en daar dezelfde waarde uit te halen.

Hiervoor hebben we twee dingen nodig:

  • Directe cookie macro – deze haalt de _ga cookie op en schrijft het weg onder de macronaam gaCookie
    Macro _ga
  • De cookie naam zonder overbodige info. De onderstaande macro (met dank aan Simo Ahava) verwijdert de onnodige data uit de cookie en stelt deze beschikbaar onder de macro met de naam CID.
    Macro CID

Stap 2: Data naar Google Analytics sturen

Nu je de CID-waarde hebt kun je deze meegeven aan je tracker via een custom dimensie. Voor elke paginaweergave is dan het Client ID beschikbaar. Dit kun je instellen voor alle relevante tracking, maar de pagetracker is meestal al voldoende. Hieronder een voorbeeld van een standaard pagetracker (gaat af op ‘alle pagina’s’) waarbij we in custom dimensie 1 het Client ID meegeven.

Tag CID

Stap 3: Custom dimensie instellen in Google Analytics

Tenslotte voeg je je CID parameter in Google Analytics toe aan je property. Dit is te vinden onder ‘Beheerder’ in de kolom property > Aangepaste definities > Aangepaste dimensies.

Maak hier een custom dimensie aan voor het hitniveau dat je wil. Iets dat altijd werkt is om – wanneer je er ruimte voor hebt – de data op zowel sessie-niveau als hit-niveau mee te geven. De dimensie op user-niveau heb je altijd, omdat de cookie voor een user geldt.

Het toevoegen van een tweede custom dimensie met een ander ‘Bereik’ doe je door een tweede dimensie aan te maken in GTM (index: 2 – Dimensiewaarde: {{CID}}) en dit ook te doen in GA, maar dan het ‘bereik’ op ‘hit’ te zetten.

Google Analytics aangepaste dimensie

Aan de slag met je nieuwe data!

Je hebt nu het beste van twee werelden: enerzijds de intuïtieve visualisatie van het Gebruikersverkenner rapport in Google Analytics en anderzijds de vrijheid van bredere inzetbaarheid van je Client ID voor uitgebreidere analyses. De volgende stap: je glanzende, individuele data gebruiken voor geavanceerde analyses rondom customer journeys – zoals regressies.

Een waarschuwing; het is niet toegestaan om persoonlijk identificeerbare informatie (PII) vast te leggen in Google Analytics. Het is dus niet verstandig om gegevens als e-mails, telefoonnummers, namen of adressen aan het Klant ID verbinden.

Heb je vragen of hulp nodig bij het implementeren? Schroom niet om contact met ons op te nemen!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *