Benchmark Google

Nieuw rapport in Google Analytics: Benchmarking

De oplettende Google Analytics gebruiker onder ons heeft het al gezien; er is sinds kort een nieuwe rapportcategorie beschikbaar. De ‘benchmarking’ rapportage maakt het mogelijk om de prestaties van je website te vergelijken met anderen in dezelfde branche. Je krijgt per kanaal, locatie of apparaat inzicht in metrics als bijvoorbeeld sessies en bounce rate.

Eerder zagen we al andere rapporten verschijnen waarbij Google marktdata gebruikt – toen in de vorm van demografie en interesse rapporten. In dit artikel vertellen we je alles over deze nieuwe rapporten en wat erbij komt kijken.

Waar vind je deze rapporten?
De nieuwe benchmark rapporten zijn te vinden in het gedeelte audience > benchmarking (NL: doelgroep > benchmarking).
De waarden in de tabel laten het percentage zien waarmee je over- of onder presteert t.o.v. de benchmark. Tevens heb je de optie om het middels een heatmap meer gevisualiseerd te krijgen.

Benchmark rapport in Google Analytics
Hoe stel je het in?
De benchmarking data komt tot stand op basis van twee factoren.

  1. Je moet ook je eigen data delen.
  2. Je moet een ‘Industry category’ (branche) gekozen hebben voor je dataprofiel. Dit gebeurd op property of account niveau.

De eerste maakt de koppeling met de benchmarking-data mogelijk, de tweede bepaalt met welke websites je data vergeleken wordt.

Of je op dit moment al data deelt is afhankelijk van je accountinstellingen. Deze zijn te vinden onder: admin > account settings (NL: beheerder > accountinstellingen).  Standaard zijn de opties aangevinkt die zijn gekozen bij het aanmaken van de account. Het gaat hier om het  tweede onderdeel van ‘Data sharing settings’ (NL: ‘Opties voor data delen’). Bij het aanvinken van deze optie ga je akkoord met het anoniem delen van je website data.

Data sharing settings Google Analytics

Het tweede onderdeel is ook te vinden in het admin gedeelte; onder ‘property settings’ (NL: property instellingen) op property niveau.

Industry Category settings Google Analytics

Het is mogelijk dat je onbewust beide instellingen al ingericht hebt.
Houd er rekening mee dat de data niet direct zichtbaar zal zijn. Dit kan enkele dagen duren.

Wel of niet activeren
Benchmarking geeft je een idee hoe je website het doet in vergelijking met de rest van de markt – op gebied van; devices, locaties en verkeersbronnen. Dit soort informatie is met name zinvol voor gebruikers die het moeilijk vinden om hun siteprestaties te beoordelen.

  • Wat is een ‘normale’ kanaalverdeling in onze branche?
  • Hoe presteert de website op mobiele devices / tablets ten opzichte van concurrenten?
  • In welke regio’s presteer ik goed en welke minder?
  • Laat ik nog ergens kansen liggen t.o.v. anderen in de branche.

Kanttekeningen
Bij BlooSEM zijn we gericht op performance, daarom willen we ook het volgende vertellen:

  • Je data wordt vergeleken met websites in dezelfde branche. Wanneer je product of dienst erg specifiek is, of wanneer je lokaal opereert is deze data niet betrouwbaar.
  • Er is weinig bekend over de geografische scope van de vergelijkingen. Wordt je website wereldwijd vergeleken, binnen je land of lokaal?
  • Je branche wordt bepaald door de categorie die is ingesteld. Wanneer jij (of anderen!) dit niet correct doen is de data onbruikbaar.

Bijvoorbeeld: Wanneer je een autodealer bent gericht op lokale klanten in Nederland, wordt mogelijk ook benchmark data voor een groothandel voor auto-onderdelen in Noorwegen meegenomen – beiden Automotive.

  • Is je organisatie bereid Google Analytics data te delen (zelfs al is het anoniem)?
  • In lijn met het vorige punt; de kwaliteit van de data is sterk afhankelijk van het aantal waarnemingen. Wanneer er weinig data wordt gedeeld is het de vraag of de benchmark je branche goed vertegenwoordigd.

Conclusie
Weeg de kansen af tegen de risico’s. Maakt het je organisatie niets uit om data te delen? Gewoon doen! Baat het niet dan schaadt het niet. Verder raden wij je aan om deze data als een indicatie -of zelfs inspiratie- te nemen, maar eigen inzicht te gebruiken om te bepalen of de data bruikbaar is voor je organisatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *