Slimme Doelen

Slimme doelen voor slimme adverteerders!

Wat zijn Smart Goals?

Je kunt elke euro maar één keer uitgeven, dus die geef je het liefst zo slim mogelijk uit. Google gaat je, met de introductie van Smart Goals, het leven als adverteerder weer iets makkelijker maken.

Enige tijd geleden kwam Google ook met slimme remarketing lijsten (smart remarketing lists) op basis van een uitgebreid algoritme. Op basis van ‘machine learning’ identificeerde het algoritme bezoekerseigenschappen die samenhangen met de waarschijnlijkheid om te converteren. Oftewel, mensen die een hoge waarschijnlijkheid hebben om te converteren worden aan de remarketinglijst toegevoegd, waarna je ze kan remarketen via Google Adwords.

Hetzelfde algoritme wordt nu gebruikt voor de slimme doelen (Smart Goals). Concreet wordt de top 5% van je Adwords-verkeer geanalyseerd om de eigenschappen van dit segment vervolgens naar alle verkeer uit te breiden.

Voordelen:

  • Laat Google het (denk)werk doen
  • Je hoeft in Adwords nog maar op één conversie te optimaliseren
  • Meer diepgaande analyse van de converteerders van een Smart Goal kunnen nieuwe inzichten aan het licht brengen.

Waar vind ik de data en wat wordt er vastgelegd?

Smartgoals1

De onderstaande screenshots zijn enigszins aangepast, de kolommen acquisitie, gedrag en conversie staan in Google Analytics naast elkaar.

smartgoals2

smartgoals3

smartgoals4

Hoe stel je slimme doelen in?

Een Smart Goal opzetten in Google Analytics is niet moeilijk. Wanneer je bij Beheerder > Doelen een nieuw doel aanmaakt zie je een nieuwe optie staan: ’Slim doel’.

Stap 1

Kies ‘Slim doel’ en klik op ‘Doorgaan’:
smartgoals5

Stap 2

Lees de instructie (of niet, wij zijn niet van de politie) en klik op ‘Opslaan’:

smartgoals6

Stap 3

Importeer het doel in Adwords. Ga in Google Adwords naar Hulpprogramma’s > Conversies. Kies vervolgens in de navigatie links ‘Google Analytics’ en vink hier het slimme doel aan en klik op ‘Importeren’:

smartgoals8

Kies vervolgens de eigenschappen van je conversie:
smartgoals8

Stap 4

Optimaliseer je campagne voor het smart doel. Dit kan onder andere door Google Adwords je campaign bid te laten optimaliseren voor dit doel via de Conversion Optimizer.

Wanneer kun je slimme doelen gebruiken?

Niet elk account komt in aanmerking voor Smart Goals, je moet namelijk aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Adwords moet gelinkt zijn aan je Google Analytics account. Dit doe je in Google Analytics bij Beheerder > Adwords Links > Linkgroep toevoegen > selecteer hier je de relevante accounts en met welke Google Analytics dataweergaven je de data wil delen.
  2. Per gelopen maand minimaal 1000 clicks naar je website hebt vanuit Adwords.
  3. Je dagelijks niet meer dan 1 miljoen hits hebt op de dataweergave waaraan je de Smart Goal gekoppeld hebt.
  4. Data Sharing setting voor Google products en services dient aan te staan. Dit stel je in via: Beheerder > Account > Accountinstellingen > Instellingen voor gegevens delen, eerste item aanvinken (staat standaard aan).
  5. Een smart doel neemt één van de maximaal twintig doelen van je dataweergave in beslag. Je moet dus ruimte hebben voor een extra doel hebben of een onbelangrijk/inactief doel aanpassen.

Let op!

Wanneer je conversies op geaggregeerd niveau rapporteert (totale conversies), kan het inrichten van Smart Goals je data beïnvloeden. Je zal meer conversies gaan registreren, zowel in Adwords als Analytics. Het is daarom wenselijk om alleen voor deze conversie te optimaliseren, maar deze niet mee te nemen in de totalen. Maar nogmaals, wij zijn niet van de politie…

Geen idee hoe je dit moet implementeren? Neem dan contact met BlooSEM op. Wij helpen je graag met Web Analytics en alle slimmigheden die daarbij horen!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *