Bing UI

Bing: de underdog van het zoekmachine adverteren

Thinking outside the (search) box

Het is al even geleden dat we schreven over Bing, de zoekmachine van Microsoft. Waar Google de overduidelijke marktleider is – met meer dan 90% marktaandeel op desktop en 97% op mobiel zoekverkeer (in Europa) – is Bing bezig met een opmars en heeft zij inmiddels 9,5% van het zoekvolume in Nederland binnen haar netwerk. In totaal hebben we het over zo’n 60 miljoen gebruikers (waarvan 7 miljoen in Nederland) en meer dan 600 miljoen zoekopdrachten per maand. Daarom moet je Bing zeker niet onderschatten. Bovendien wordt er flink geïnvesteerd in het zoekplatform en dat zie je terug:


Bing Network. Be there.

Nieuwe features

Bing Advertising is zich behoorlijk aan het doorontwikkelen. Sinds eind 2015 is remarketing mogelijk, waardoor je bezoekers van je website opnieuw kunt benaderen via het zoeknetwerk. Er zijn diverse nieuwe advertentie extensies, waaronder zelfs een aantal die niet in Adwords beschikbaar zijn (zoals de ‘image’ extensie, waar je een afbeelding bij je advertentie kunt toevoegen). Sinds kort is ook de verbeterde Bing Editor V11 beschikbaar, inclusief app voor iOS en Android.

Daarnaast komen er nog mooie, nieuwe ontwikkelingen aan. Shopping in Bing is onlangs gereleased in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koningrijk; Nederland zal op termijn ook gaan volgen! Ook komen labels, Enhanced CPC als bidstrategie en shared budgets er aan. De nieuwe Extended Text Ads van Google worden binnenkort ondersteund, zowel online als in de Editor. Het zal ook mogelijk zijn de ETA’s rechtstreeks vanuit Google te importeren. De structured snippet extensie uit Adwords wordt dan ook ondersteund én komen er app install ads aan. Oftewel: stay tuned for more Bing features!

Bing app Bing ETA

   Bing Editor app                            Bing ETA ondersteuning

Powered by Bing

Het Bing netwerk omvat veel meer dan slechts de Bing zoekmachine. Bing is geïncorporeerd in Windows 10 en daarmee is het aantal zoekopdrachten verviervoudigd. Wist je dat Bing ook zit in:

  • De zoekfunctie van Windows 10 op desktop, laptop, tablet en Windows phone.
  • Nieuwe standaardbrowser van Windows 10: Microsoft Edge (90% van de mensen die Windows 10 installeert blijft deze browser gebruiken).
  • Online zoekresultaten van Siri en Spotlight Search.
  • Standaard zoekfunctionaliteit op Amazon Kindle apparaten.
  • Spraaksgewijs zoeken met de Xbox One.
  • Cortana (persoonlijke assistent van Windows 10, vergelijkbaar met Google Now en Siri).

Bing platforms

Waarom Bing?

Vijf goede redenen op een rijtje om (ook) voor Bing te kiezen:

1. Extra bereik

Het marktaandeel binnen Nederland zit momenteel op 9,5% – die loop je dus mis als je Bing niet inzet! Als het doel maximale online vindbaarheid is, dan wil je óók in Bing goed gevonden worden.

2. Relatief lage kosten

De klikprijzen zijn gemiddeld 42% lager dan in Adwords (volgens een onderzoek van Adgooroo). Meer bereik tegen een lagere prijs! Het levert extra conversies op en je gemiddelde CPO kun je hiermee mooi laten dalen.

3. Weinig concurrentie

Het is natuurlijk afhankelijk van je branche, maar grote kans dat jouw concurrent nog niet aanwezig is in Bing! Als je dus niet organisch als eerste rankt, is Bing advertising dé uitgelezen kans om als eerste (betaalde) resultaat te verschijnen.

4. Specifieke doelgroep

Uit onderzoek van ComScore is gebleken dat Bing gebruikers koopkrachtiger zijn dan Adwords gebruikers: een gemiddelde gebruiker in Bing geeft wereldwijd 44% meer uit dan de Google gebruiker. Daarnaast is bekend dat bijna 40% van de Bing gebruikers ouder dan 35 jaar is. Heb jij een product of dienst gericht op ouderen? Dan doe je er zeer waarschijnlijk goed aan om Bing in te zetten!

5. Vooruitstrevende functionaliteiten

Bing heeft een aantal geavanceerde targeting opties die Google Adwords (nog) niet heeft:

  • Targeten op geslacht en leeftijd.
  • Specifieke websites of IP-adressen uitsluiten.
  • Meerdere sitelinks naar één landingspagina sturen, handig als je een duidelijke beter converterende landingspagina hebt!
  • Image extensies (lees ook ons blog: 5 tips voor succes met advertentie extensies).

Bing-Image-Extensions

Voorbeeld van een Image extensie

Daarnaast komt Bing met meerdere nieuwe advertentie extensies:

  • Video extensie: waarbij je vanuit de advertentie rechtstreeks een video kunt afspelen.
  • Actionlink extensie: CTA (call-to-action) knop waar je rechtstreeks een actie mee kunt uitvoeren (zoals bijvoorbeeld een reis boeken of een reservering  maken).
  • Offer extensie: waarmee je direct een offerte aan kunt vragen.
  • Social extensie: met directe links naar je social media profielen.

Bing-social-extension
Voorbeeld van de nieuwe Social extensie

Hoe meer advertenties er vertoond worden, hoe groter je advertentie is. Dat is gunstig, want in de regel geldt hoe groter je advertentie, hoe hoger je CTR. Er zijn immers meer onderdelen om op te klikken. Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk advertentieruimte krijgen voor nog steeds dezelfde klikprijs! Doorgaans worden lang niet alle advertentie extensies ingezet in Bing, hiermee kun je je dus goed onderscheiden van je concurrenten.

Overtuigd?

BlooSEM neemt je graag werk uit handen door het opzetten en/of managen van jouw Bing campagnes. BlooSEM is Bing Accredited Partner, heeft Accredited Bing Users in dienst en beheert sinds 2004 meerdere Bing campagnes voor uiteenlopende klanten. Wij werken rechtstreeks samen met Bing waardoor wij goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen.

Neem vandaag nog contact met ons op en word ook goed gevonden in Bing!

 

1 antwoord
  1. Frans Westra
    Frans Westra zegt:

    Klinkt allemaal goed met BING. Toch vind ik het zelf onaantrekkelijk opgemaakt en hoewel bij ons veel computers BING als startpagina hebben ga ik dan toch altijd weer naar Google. Maar voor potentiële adverteerders klinkt het zeker interessant.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *