Creëer advertenties op maat met de nieuwe IF-functies in Adwords

Met de komst van de Expanded Text Ads (ETA’s) en het stopzetten van het IF-functie-UA
standaard formaat tekstadvertentie is het ons adverteerders moeilijker gemaakt om specifieke advertentieteksten voor mobiele gebruikers in te zetten. Dankzij de komst van IF-functies in Adwords komt hier gelukkig weer verandering in. Als kers op de taart kan je naast een segmentatie op apparaat, ook mensen uit verschillende doelgroeplijsten een specifieke advertentietekst tonen.

Hoe werken IF-functies in Adwords?

Met IF-functies kun je een specifiek bericht in je tekstadvertenties invoegen wanneer aan een voorwaarde is voldaan en een standaardtekst wanneer dat niet het geval is. IF-functies werken identiek aan de IF-formule in Excel; beiden maken gebruik van een zogenaamd “ALS-DAN” principe. Dit principe houdt het volgende in: als een dimensie (apparaat of doelgroep) correspondeert met een bepaalde waarde (bijvoorbeeld apparaat=mobile of doelgroep=eerdere bezoekers), laat dan een bepaalde tekst zien. Als dit niet zo is, laat dan een alternatieve (standaard) tekst zien. Je kunt een IF-functie eigenlijk vergelijken met een verkeerslicht:

stoplicht-3

Concreet betekent dit dat mensen die via een bepaald apparaat je advertentie te zien krijgen, een andere tekst voorgeschoteld krijgen dan mensen op de andere apparaten. Zo kun je in het geval van mobiele gebruikers benadrukken dat je website zeer geschikt is voor mobiel gebruik. Of dat je een specifieke actie gemakkelijk via een mobiel apparaat kunt uitvoeren; ‘solliciteer eenvoudig op je mobiel’ bijvoorbeeld. Het is momenteel helaas nog niet mogelijk om andere apparaten dan mobile te gebruiken in de IF-functie.

Ook kun je de IF-functie inzetten op basis van doelgroep. Zo kun je eerdere bezoekers van je website een specifieke advertentietekst tonen, waar je bijvoorbeeld een promotie in je tekst kunt terug laten komen. Daarnaast zou je winkelmand verlaters nog eens extra kunnen triggeren door een advertentietekst in de trant van “Voltooi nu je bestelling.”, eventueel gekoppeld aan een (extra) korting. Ook zou je bijvoorbeeld een verlengboodschap kunnen tonen aan je huidige klantbestand. Lees hier meer over in ons blog over retentie marketing.

Hoe zet je de IF-functies in?

Het is gelukkig heel eenvoudig. Zo lang je geen foutjes maakt in de interpunctie van je formule zit je gebakken. Er zijn daarnaast wel twee kleine aandachtspuntjes waar je rekening mee dient te houden:

  • Je kunt IF-functies overal inzetten, behalve in de URL van je advertentie (maar wel in het URL pad!).
  • IF-functies zijn enkel in het zoeknetwerk beschikbaar, dus niet in GDN/YouTube.

Qua formule ziet de IF-functie voor apparaat er als volgt uit:

{=IF(device=apparaat, in te voegen tekst):standaardtekst}

Je zou je boodschap op mobiele gebruikers als volgt kunnen vormgeven:

De beste schoenen voor de beste prijzen. {=IF(device=mobile, Gratis verzending van mobiele bestellingen.):Bestel nu!}

Mensen op een mobiel apparaat zullen nu de tekst ‘Gratis verzending van mobiele bestellingen.’ te zien krijgen, waar tablet en desktopgebruikers de standaardtekst ‘Bestel nu!’ voorgeschoteld krijgen.

Snel door naar de IF-functie voor doelgroep, die iets complexer, maar nog steeds goed behapbaar is:

{=IF(audience IN(<doelgroeplijst1>,< doelgroeplijst2>),in te voegen tekst):standaardtekst}

In bovenstaand voorbeeld zou je gebruik maken van meerdere doelgroeplijsten. Je kunt echter ook slechts één doelgroeplijst koppelen aan je advertentie. Deze zou je zo kunnen invullen:

Bespaar {=IF(audience IN(Winkelwagenverlaters),30%):20%} op topmerken!

Een bezoeker die tot de doelgroep ‘Winkelwagenverlaters’ behoort, zal een extra interessante tekst van 30% korting zien, terwijl iemand die niet in deze doelgroep valt de 20% korting variant geserveerd krijgt.

Waar maak je IF-functies aan?

De IF-functies zijn aan te maken in de webinterface van Adwords, evenals via de Editor. Het voordeel van het aanmaken in de webinterface is dat je, zodra je een accolade – de officiële naam voor het { teken –  invoert, een dropdown menu te zien krijgt waarin je de door jou gewenste functie kunt kiezen. Hier kies je voor de IF-functie.

IF-functie-1

Vervolgens wordt de functie automatisch in het veld geplakt:

IF-functie-2

Dit scheelt je het handmatig intypen van de gehele functie. Nadeel van het gebruik van de webinterface is echter weer dat je minder makkelijk advertenties in bulk kunt aanmaken en kopiëren. Hiervoor is de Adwords Editor op z’n beurt weer geschikter.

Nu je weet wat IF-functies inhouden en hoe je ze aanmaakt, is het zaak om veelvuldig te gaan testen. Experimenteer met verschillende tekstjes en plaats de IF-functie eens op een andere plek in je advertentie. Werkt het niet in de kop van je advertentie? Probeer het in de beschrijving. Een vers tekstje inzetten voor je winkelmand verlaters? Zet het in! Blijf testen en maak het een vast onderdeel van je wekelijkse optimalisatie routine.

Voor- en nadelen van IF-functies

Afsluitend en samenvattend nog even de voor- en nadelen van de IF-functies op een rij:

Voordelen

  • Specifieke, gepersonaliseerde advertenties op basis van apparaat en/of doelgroep
  • Geen gedoe met feeds (zoals bij de traditionele ad customizers wel het geval is)

Nadelen

  • Prestaties van doelgroep IF-functies zijn vooralsnog niet te segmenteren.
  • Wanneer je bij een IF-functie voor doelgroep gebruik maakt van meerdere doelgroeplijsten, kun je binnen diezelfde advertentie niet meerdere tekstjes aanmaken voor de verschillende doelgroeplijsten.
  • Bij het aanmaken via de Editor krijg je niet de karakterlimiet van beide varianten te zien:

IF-functie-3

Voor laatstgenoemd nadeel hebben wij echter een oplossing voorhanden. Een vernuftig Excel bestandje waarin je je advertentie plakt en vervolgens, gesplitst voor beide varianten, direct inzage krijgt in het aantal tekens per variant:

IF-functie-4

Dit bestand is met onderstaand formuliertje aan te vragen.


 

Hulp nodig?

Ook aan de slag met IF-functies, maar kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan vandaag nog contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *