Shopping

Google Shopping campagne met weinig producten? Ook dat kan!

Een Shopping-campagne aanmaken en inzetten, hoe gaat dat in z’n werk? In dit blog lees je er alles over! Ook geven we je nog een aantal praktische tips & tricks vanuit onze ervaringen met Shopping.

Recentelijk gaven wij aan één van onze klanten het advies om naast de lopende campagnes op het zoeknetwerk een Shopping-campagne in te zetten.  Deze klant heeft een tiental producten die zij via de webshop verkoopt. Shopping is een zeer geschikte manier om online shoppers en webshops bij elkaar te brengen en de producten als het ware in een online etalage uit te stallen.

Doorgaans wordt Shopping ingezet door grotere partijen die al hun producten middels een complexe datafeed aan Google aanleveren. Maar ook met een kleine webshop kan Shopping zeer interessant zijn. Als het aantal artikelen nog te overzien is, is een productfeed relatief simpel op te zetten. Op deze manier kun je, net als grotere partijen, profiteren van de voordelen van Google Shopping.

Voorbeeld-Shopping

Voorbeeld van de Shopping resultaten voor ‘stoel kopen’.

Set-up

Om een Shopping-campagne op te zetten dien je een aantal stappen te doorlopen. Deze zijn als volgt:

1. Een productfeed aanmaken

Een dergelijke feed is een spreadsheet die bestaat uit een lijst met de producten waarmee je via Shopping wilt gaan adverteren. Elk product wordt in deze feed gedefinieerd aan de hand van een aantal kenmerken. Deze zijn deels verplicht – bijvoorbeeld de velden als de titel en omschrijving van het product. Andere velden, zoals de kleur of het materiaal, zijn optioneel en kan je toevoegen indien dit de informatie over het product verrijkt. Ook hangt het van de productcategorie af welke kenmerken vereist of optioneel zijn. Een overzicht van alle kenmerkvereisten is hier te vinden.

voorbeeld-productfeed

Voorbeeld van (een gedeelte van) de productfeed die je ten behoeve van Google Shopping dient aan te maken.

2. Een account aanmaken in het Google Merchant Center

In het Merchant Center maak je de koppeling tussen de productfeed en het adverteren via Adwords. Hiervoor dien je een account aan te maken en vervolgens hieraan de bedrijfsgegevens toe te voegen. Voordat je echter aan de slag kunt met het uploaden van de productfeed, moet je de website-URL van je winkel claimen en verifiëren. Zodra dit is gebeurd kun je de datafeed registreren en uploaden. Houd er rekening mee dat het wel enkele dagen kan duren voordat je feed door Google wordt goedgekeurd.

Richtlijnen
In ons geval werden niet alle producten gelijk goedgekeurd. Dit heeft met het Shopping-beleid van Google te maken. Zo wordt reclame voor inhoud gerelateerd aan bepaalde producten door Google beperkt, afhankelijk van het land waarin je adverteert. Bekijk hier de volledige lijst met producten waarvoor je geen reclame mag maken op Shopping en de verschillen per land.

Productoverzicht-Shopping

Dashboard van het Merchant Center met daarin een overzicht van de producten, feeds en prestaties (aantal klikken).

3. Een Shopping-campagne aanmaken in Adwords

Als je feed eenmaal in het Merchant Center is goedgekeurd en je producten in aanmerking komen om op Google vertoond te worden, kan je aan de slag binnen Adwords. Hiervoor dien je een aparte Shopping-campagne aan te maken, waarbinnen het verstandig is een aantal advertentiegroepen in te zetten die de categorieën van je producten vertegenwoordigen. Het voordeel van het opsplitsen in meerdere advertentiegroepen is onder andere het feit dat je hiermee per advertentiegroep eenvoudig je maximale klikprijzen kunt aanpassen. In ons geval betekende dit dat we de 10 producten onder hebben verdeeld in 4 productcategorieën.

Weergave-Shopping-Campagne

Weergave van de Shopping-campagne in Adwords.

Best practices

Na het opzetten van je feed, de koppeling maken in het Merchant Center en het aanmaken van je Shopping-campagne in Adwords is het zaak om je campagne te gaan optimaliseren. Hierbij kan je aan de volgende zaken denken:

  • Ga na hoe jouw klikprijzen zich verhouden met de concurrentie. Door middel van de kolom “Max. CPC voor benchmark” kom je erachter of je wellicht te weinig biedt om tussen de topresultaten vertoond te worden.
  • Zijn er bepaalde producten of productcategorieën die systematisch minder goede doorklikratio’s laten zien dan het gemiddelde van de gehele campagne? Kijk dan of je de tekst in de titel of beschrijving van het product kunt optimaliseren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de belangrijkste woorden vooraan in de titel worden vermeld.
  • Een andere handige tip die we je hierbij kunnen meegeven is om de zoekopdrachten van gerelateerde campagnes uit het zoeknetwerk erbij te pakken en de top 5 gezochte zoektermen in de titel en/of beschrijving van je Shopping producten te laten terugkomen.
  • Heb je producten in de uitverkoop? Maak dan gebruik van het label [sale price] in je feed en zet in Adwords een extra campagne op waarbij je de campagneprioriteit op ‘Hoog’ instelt. De producten in deze feed krijgen dan voorrang boven dezelfde producten in je “standaard” Shopping-campagne.
  • Net als in je campagnes in het zoeknetwerk kan je ook voor Shopping-campagnes de data bekijken per locatie en/of apparaat. Presteert je campagne beter in bepaalde delen van het land? Of zie je een duidelijk verschil tussen mobiel en desktop? Wij zagen bijvoorbeeld dat de doorklikratio bijna drie keer zo hoog was op mobiele apparaten (smartphones) vergeleken met desktop en tablet. Speel hier vervolgens slim op in door bodaanpassingen op goedlopende locaties/apparaten in te stellen.
  • Voeg remarketinglijsten toe aan je Shopping-campagnes. Mensen die eerder op je website zijn geweest converteren in de regel vaker en kosten minder. Indien je Shopping-campagnes niet de gewenste resultaten laten zien wat betreft de kosten per conversie kunnen remarketinglijsten een goed middel zijn om je resultaten te verbeteren.

Wil jij ook aan de slag met Google Shopping en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *