3 Tips voor de Local en Business Knowledge Graphs in Google Search

Een tijdje geleden viel het ons op dat voor een aantal klanten het zoekresultaat van hun merknaam er minder goed uit kwam te zien in Google. Dat kwam door een verandering aan de rechterzijde van de zoekopdracht. Daar laat Google vaak een zogenaamde Local of Business Knowledge Graph zien, een organisch resultaat op basis van diverse bronnen. Wat zijn dit voor resultaten en zijn ze te beïnvloeden?

De Local Knowledge Graph

Local Knowledge Graph

De Local Knowledge Graph is een samenstelling van onder andere de bedrijfsnaam, een kaart met de locatie, het adres en de beoordelingen. Het grootste deel van deze ‘Lokale kennis kaart’ trekt informatie uit Google Maps; als je een Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding hebt, zal de meeste informatie daar vandaan komen. Zie je de Local Knowledge Graph en staan daar onjuiste gegevens? Dan heb je de volgende opties:

  • Google Mijn Bedrijf corrigeren als je die hebt,
  • via Maps correcties doorvoeren,
  • direct feedback geven in de kaart zelf via ‘bewerkingen voorstellen’:

Wijzigingen LKG

Sommige stukjes van de card worden soms organisch uit diverse websites getrokken. In dat geval zit er niets anders op dan contact opnemen met de website waar de informatie vandaan komt.

Waarom verschijnt de Local Knowledge Graph dan bij sommige bedrijven niet meer? Wij constateerden dat voor sommige klanten deze kaart niet meer vertoond wordt bij de brandname. Het precieze ‘waarom en hoe’ is zoals bij alle organische resultaten een klein raadsel. Wel weet Google te vertellen dat als je de merknaam zoekt in combinatie met een plaatsnaam, hij dan wel verschijnt. Wat ons dus doet vermoeden dat het algoritme voor de Local Graph is aangescherpt en hij dus meer zal verschijnen bij zoekopdrachten die echt ‘lokaal’ zijn. Dat is jammer, want de Local Knowledge Graph ziet er goed uit en geeft vaak relevante informatie voor bezoekers, ook bij pure online players.

De Business Knowledge Graph

Business Knowledge Graph - zanox

Voorbeeld van een Business Knowledge Graph

De Business Knowledge Graph bevat vaak een bedrijfsnaam, bedrijfslogo, jaar van oprichting, de oprichter en/of CEO, actuele aandelenkoersen en soms een telefoonnummer van de klantenservice en sociale profielen van Google+ of Facebook bijvoorbeeld. Wanneer mensen zoeken naar bedrijven op Google, verschijnt deze kaart in het specifiek bij beursgenoteerde bedrijven. Deze Business Knowledge Graph trekt zijn informatie van Wikipedia, Google+ en andere bronnen op het web. Vervelend genoeg verschijnt de kaart soms ook met incorrecte informatie, bijvoorbeeld als een bedrijf dezelfde naam heeft in het buitenland en wel beursgenoteerd is. Maar hoe beïnvloed je hem dan?

Het aanpassen van deze kaart is echter niet heel eenvoudig blijkt bij navraag. Het updaten van je Google Business profiel is een mogelijkheid die het resultaat helpt, maar dat lijkt geen effect te hebben als het bedrijf in de basis al niet herkend wordt als jóuw bedrijf.

Het verifiëren van een bedrijf garandeert ook al niet dat het zal verschijnen in het Knowledge Panel. Volgens Google dragen, zoals ook bij de andere resultaten in Google, relevantie, afstand en de bekendheid van het bedrijf allemaal bij aan haar positie in de lokale zoekresultaten. Google adviseert daarom overal de zakelijke informatie up to date te houden, te reageren op reviews en zelf foto’s toe te voegen. Update dus vooral je Google+ en Google Mijn Bedrijf. Los van deze profielen en mogelijkheden, lijkt Wikipedia een erg prominente rol te spelen, dus het loont zeker er voor te zorgen dat er een Nederlands artikel is over jouw bedrijf.

Lukt dat allemaal niet, dan rest er eigenlijk niets anders dan heel vaak op het feedback formulier te klikken en je ongenoegen over dit resultaat te uiten.

Hulp nodig bij je vindbaarheid in Google met onder andere deze Graphs? Wij helpen je natuurlijk graag met zowel technische als niet-technische SEO vraagstukken. Neem contact met ons op!

Benieuwd hoe jouw site ervoor staat qua SEO? Kun je wel wat hulp gebruiken bij de mobielvriendelijkheid van je website? Of wil je juist SEA advies? Vraag dan vandaag nog een scan aan!

Kies één van onderstaande mogelijkheden:


 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *