App Store Optimalisatie (ASO): laat je App hoger ranken met deze 5 tips!

app-marketingSteeds meer bedrijven investeren in een app. Er zijn dan ook meer dan twee miljoen apps in de Google Play (Android) en App store (iOS), echter 60% daarvan is nog nooit gedownload. Zonde van de investering natuurlijk! De sleutel tot vindbaarheid in de app stores zit enerzijds in adverteren met je app (door middel van zogenaamde ‘App install campaigns’) en anderzijds in SEO voor je app, de zogenaamde App Store Optimalisatie (ASO). In dit blog maken we de rankingsfactoren inzichtelijk en geven we 5 tips over App Store Optimalisatie.

App Rankingsfactoren

Net zoals het voor je website belangrijk is om hoog te ranken in zoekmachines is het voor je app cruciaal om goed gevonden te worden in de App stores. Hoe hoger je app rankt, des te zichtbaarder deze is voor potentiële gebruikers c.q. klanten en hoe meer de app gedownload wordt. Bij App Store Optimalisatie is zowel de titel van de app als de juiste selectie van zoekwoorden cruciaal. Hierbij speelt zoekvolume uiteraard een rol, maar is de relevantie van een zoekwoord en de mate tot succes (lees download) natuurlijk nog belangrijker. Waar je verder nog rekening mee moet houden bij App Store Optimalisatie is dat er verschillen bestaan in de invloed van rankingsfactoren voor Google Play (Android) en voor de Apple store (iOS).

 ASO-rankingsfactoren 

#1 – Klantgedrag & concurrentieveld in kaart brengen

Het is van groot belang om te beseffen hoe het klantgedrag is bij gebruik van jouw app. Daarnaast is het goed om het concurrentieveld van je app in kaart te brengen om de insteek van de app onderscheidend te maken voor jouw doelgroep. In deze fase stel je jezelf en toekomstige App gebruikers zoveel mogelijk vragen, bijvoorbeeld middels een panel-onderzoek. Voorbeelden van dit soort vragen zijn:

  • Hoe beschrijft de doelgroep mijn app?
  • Wat zijn de voordelen van mijn app ten opzichte van de concurrentie?
  • Welke focus zoekwoorden gebruikt mijn concurrentie?

 #2 – Trefwoordonderzoek

Een trefwoordonderzoek kijkt naar het zoekvolume van de belangrijkste focus zoekwoorden van jouw app, zodat je daar beter op gevonden kunt worden. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de ranking van concurrenten, zodat het inzichtelijk wordt op welke zoektermen er nog terrein te behalen valt. Met de uitkomst van het trefwoordonderzoek kun je vervolgens aan de slag met het optimaliseren van de content. Het is van belang om te weten dat de gebruikelijke zoekwoordtools niet zijn gemaakt voor apps, waardoor je dus echt zelf moet testen in de Appstore of Google Playstore. Je kunt ook gebruik maken van een device-specifieke simulator om de echte impact te zien van apps op de focus zoekwoorden. Let op; de resultaten van Android en iOS zijn verschillend, voor beide stores moet dit dus onderzocht worden.

Google PlaystoreAppstore

#3 – Opvallen & overtuigen met content

Voordat een app gedownload wordt bekijken mensen in de meeste gevallen de omschrijving en screenshots van de app om op basis hiervan de beslissen of ze de app gaan downloaden. Het is daarom essentieel om dit content gedeelte zo optimaal en volledig mogelijk in te richten. Zorg ervoor dat er voldoende hoge kwaliteit screenshots van de apps beschikbaar zijn, eventueel aangevuld met een video. Ook het aantal en het soort reviews is een belangrijke overwegingsfactor. Reviews kunnen extra gestimuleerd worden door het versturen van reviewmailings, waarin je gebruikers vraagt de app te beoordelen. App updates dragen ook indirect bij aan de ranking, als er een update is doorgevoerd beschrijf dan duidelijk wat de verbeteringen zijn ten opzichte van de voorgaande versie.

#4 – App Marketing toepassen voor downloads

Naast ASO is het stimuleren van downloads ook erg goed mogelijk met App Marketing. Via advertenties voor app-installatie kunnen gebruikers jouw app rechtstreeks vanuit uw advertenties installeren. BlooSEM zet een campagne op met de juiste targeting, zoekwoorden en advertenties op basis van het app-ID en andere gegevens. De prestaties van de campagne kunnen we eenvoudig meten door installaties bij te houden als conversies. Lees ook ons blog met best practices voor app install campagnes over de campagne van KPN Play, voor wie wij duizenden app-installs gerealiseerd hebben.

#5 – Next steps: App-engagement

Als je de nodige downloads hebt gerealiseerd dan is het natuurlijk ook zaak dat je engagement creëert met de app, oftewel ‘app-engagement’. Dit kan middels app-remarketing, denk aan mensen die de app al een tijd niet gebruikt hebben. Of bijvoorbeeld mensen die een specifieke actie gedaan hebben in de app. Adwords automatiseert ook de targeting en biedingen, zodat de meeste waarde uit elke download kan worden gehaald. Het is ook mogelijk om de targeting van de campagne zo in te stellen dat deze is gericht op het vinden van waardevolle gebruikers op basis van de acties die belangrijk zijn, zoals in-app-conversies.

“Bee calm, app BlooSEM!”

Heeft jouw bedrijf een app maar wordt deze te weinig geïnstalleerd of wil je het gebruik flink stimuleren? Lees hier meer over onze App Marketing dienst of neem direct contact op met BlooSEM!

app-marketing

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *