SEO Klassiekers

SEO: ken je klassiekers!

Hoewel ontwikkelingen de wereld van SEO elkaar in hoog tempo opvolgen is er ook een reeks concepten die al lang mee gaan. Net als bij het kiezen van je keywords wil je dus een mix hebben van stabiele, bewezen concepten en wat meer risicovolle nieuwe ontwikkelingen met een hoger rendement. In dit blogitem geven we je enkele tips op basis van recent onderzoek om je site een nieuwe impuls te geven… met klassiekers!

Doorklikratio zoekresultaat

Je meta-title en meta-desciption vormen onder andere de basis voor je zoekresultaat. Hoewel al langer bekend is dat de doorklikratio indirect je positie in een zoekmachine beïnvloedt, heeft recent onderzoek dit opnieuw aangetoond. Let op, het onderzoek in kwestie gebruikt clickbots om klikken van gebruikers te simuleren. Wij raden dit niet aan voor je eigen domein.

SERP

#1 wint niet altijd!

In lijn met het vorige punt blijkt dat een #1 positie geen garantie is voor de meeste traffic naar je website. Mensen zijn visueel ingesteld, waardoor uitgebreide resultaten – bijv. met afbeeldingen, een kaartje of reviews – vaak een hogere doorklikratio hebben dan simpele resultaten zonder zogenaamde rich-media.

Kortom: focus niet alleen op positie, maar ook op doorklikratio en overweeg rich-media, zoals schema.org in te zetten voor je belangrijkste traffic pagina’s!

Verse content

Google houdt van actuele content. Dat is o.a. gebleken uit algoritme updates zoals Google Cafeïne. Wat betekent dit voor jou? Simpel:

  1. Als er iets actueels plaatsvindt in je bedrijfstak waar mensen iets over willen weten, twijfel niet om hier snel een artikel op je website over te posten.
  2. Het herschrijven/herpubliceren van oudere berichten kan deze een nieuwe impuls geven in de zoekmachine. Het is dus de moeite waard om relevante nieuwsberichten of blogitems opnieuw te posten. Meer weten? Lees dit artikel van Anthony Nelson.

Links nog steeds belangrijk!

Linkbuilding is dood, dat is het al jaren. Echter…. links naar je website zijn essentieel voor je website. Google’s algoritme leunt zwaar op de waarde van links (waaronder social shares) naar je website om een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van je domein. Dit gaat voorlopig ook niet veranderen. Dus linkbuilding is niet dood?

Moz data

De nuance ligt hier in de relevantie van links. Het gaat niet om hoeveelheid, maar om kwaliteit. Unieke links van betrouwbare domeinen kunnen je vindbaarheid een flinke boost geven. Kwalitatief slechte links (gekocht, registers, veel van hetzelfde domein) doen weinig tot niets.

Kortom: richt je op het maken van goede content. Deel deze, en heb geduld. Het gros van de artikelen krijgt weinig tot geen links of shares. Dit heeft vaak tijd nodig. Uiteraard werkt het linken naar goede partners ook nog steeds.

Mobile: genoeg is niet genoeg!

Het zoeken op mobiele devices blijft stijgen. Dat Google hiermee bezig is staat buiten beschouwing. Focus dus niet alleen op de standaard zoekmachines, maar ook op de mobiele versies.

responsive

Hier gelden heel andere (SEO) spelregels:

  • Kortere zoektermen.
  • Kortere zoekresultaten.
  • Laadtijden zijn langer, wat conversiekillers kunnen zijn.
  • Je concurrentie kan heel anders zijn!

Er zijn veel websites die zich uitsluitend aan de absolute vereisten houden en niet optimaliseren voor mobiel. Maak hier gebruik van zolang het kan!

Conclusie

Er zijn tal van stabiele concepten die je op een veilige manier kan inzetten voor de toekomst. Google gaat uit van relevantie en gebruiksvriendelijkheid, en zolang je je website hierop inricht zal je weinig vervelende verrassingen tegenkomen.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij jullie SEO aanpak? Twijfel niet om even contact op te nemen met BlooSEM.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *